Vad kan jag ha i 120 liter? (Nybörjare)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sweet
    • August 2008
    • 60

    Vad kan jag ha i 120 liter? (Nybörjare)

    Hej! Jag har tänkt mig att starta upp ett akvarium. Det är 120 liter. Jag har läst lite om olika fiskar och så..
    Jag undrar vad som är lämpligt att ha i mitt kar?
    Jag har ett förslag, och jag undrar om det här fungerar?
    4 guppys
    2 svärdbärare
    2 platy
    Och några neontetror om det finns plats.
    Vill ha någon snäcka med.
    Behöver jag en mal?
    Goldie
  • gusten86
    • June 2008
    • 84

    #2
    Det ser bra ut. Kanske ett par palettciklider också, lättskötta och sen ger ciklider mer liv till ett kar. Ska du ha snäckor behöver du väl egentligen inte en mal, eftersom snäckorna äter upp matrester. Det är mer en fråga om smak.

    Kommentar

    • Lilibet
      • June 2007
      • 346

      #3
      Hej!

      Ditt förslag skulle säkert fungera, men oftast är det snyggare med få sorters fisk, och fler i antalet av varje sort. Föreslår att du till exempel bestämmer dig för 8 guppies eller 8 platys (skippa svärdbärarna, de kan bli stora och vara ganska jobbiga mot små snälla fiskar som guppies).
      Sedan är jag förtjust i pansarmalar, som skapar liv på botten och gärna simmar snabbt upp till ytan ibland för att snappa luft, så gärna ett par sådana.

      Viktigast är nog att du bara börjar med två-tre fiskar i några veckor, så akvariet hinner bli inkört.

      Lycka till med ditt akvarium!

      QUOTE=sweet;1435553]Hej! Jag har tänkt mig att starta upp ett akvarium. Det är 120 liter. Jag har läst lite om olika fiskar och så..
      Jag undrar vad som är lämpligt att ha i mitt kar?
      Jag har ett förslag, och jag undrar om det här fungerar?
      4 guppys
      2 svärdbärare
      2 platy
      Och några neontetror om det finns plats.
      Vill ha någon snäcka med.
      Behöver jag en mal?[/QUOTE]
      Den som har flest saker när han dör vinner!

      Kommentar

      • Christerhedberg
        • August 2008
        • 624

        #4
        Mitt förslag är att skippa palettcikliderna med de andra fiskarna. Det slutar väl med att paletterna leker (vilket är kul) men sen så försvara de ynglen och har ett stort revir så att resten av dina fiskar kommer vara uppjagade i ett hörn och har skadade fenor. I ett större kar hade deras revir räck till och det hade inte blivit lika stor påfrestning på de andra fiskarna, men det när handlar om 120liter så är jag tveksam. Men visst, it works

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #5
          Ursprungligen postat av Christerhedberg
          Mitt förslag är att skippa palettcikliderna med de andra fiskarna. Det slutar väl med att paletterna leker (vilket är kul) men sen så försvara de ynglen och har ett stort revir så att resten av dina fiskar kommer vara uppjagade i ett hörn och har skadade fenor. I ett större kar hade deras revir räck till och det hade inte blivit lika stor påfrestning på de andra fiskarna, men det när handlar om 120liter så är jag tveksam. Men visst, it works
          jag måste nog ha haft ett av världens snällaste par! när mina hade lekt och vaktade ynglen lät de andra fiskar komma 5 cm nära grottan. de jagade inte iväg fisken och tog knappt något revir alls

          Kommentar

          • Christerhedberg
            • August 2008
            • 624

            #6
            Ursprungligen postat av Auratusen
            jag måste nog ha haft ett av världens snällaste par! när mina hade lekt och vaktade ynglen lät de andra fiskar komma 5 cm nära grottan. de jagade inte iväg fisken och tog knappt något revir alls
            Tur du! Inte olika, inte värt att chansa :P

            Kommentar

            Arbetssätt...