Rookie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Biohazard
    • July 2010
    • 22

    Rookie

    Tjena. För en vecka sedan så tog jag över ett akvarium från min kusin som han hade tänkt att kasta. Och min grabb är så intresserade av fiskar så då tänkte jag ta över det så han håller sig lugn. (ADHD)
    Jag köpte sand från Bauhaus cirka 30-40 kg sand som jag har tvättat (enligt påsen skall man tvätta det) och sen lite stenar. (Har kokat stenarna i 2 timmar enligt expiditen på bauhaus.)
    Fyllde avkvariet med kall vatten 250 liter sen två st pumpar med filter på varsin sida av akvariet (fick med dessa då jag tog över.. Fluval 4plus och en Fluval 3plus).
    Akvariet fick stå på i 3 dagar tills tempen hade kommit upp cirka 26 grader. (Fick med mig en doppvärmare som jag placerat vid sidan av Fluval 4plus.)En power glo lampa 122 cm lång 38 watt
    Köpte 2 st slöjfiskar 2 st silverhajar 2st Malar 1 koi liknande fisk 2 st tetror och 4 st större guppysar.
    Allt har funkat bra tills idag när jag vaknade kl 4 på morgonen och så var det som nån hade hällt ner mjölk i vattnet.
    Nu undrar jag varför har det blivit så här.
    Lampan är på 5-6 timmar på eftermiddagen och 1 timme under natten. Matar med Tetra menu nästan en tesked 1 gång om dagen och sen till malarna ger jag 2 små puckar.

    Grabben är helt förstörd nu.Har även testat ph värdet och så vidare.
    Känns så fel detta.Kanske skall man inte ha akvarium.
    Jag hoppas att jag kan få bra svar.
    Stefan
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Ojojojoj, vilken soppa du har fått.

    En mjölkaktig färg på vattnet är oftast orsakad av infusorier, ett encelligt djur, och botas enklast med tre dagars total mörkläggning. Använd svarta plastsäckar.

    En TESKED mat om dagen? Och två maltabletter? Var du glad att du inte fått större problem än infusorier.

    Ett akvarium ska startas långsamt, men få fiskar och LITE mat. Bakteriekulturen som ska bryta ned bajset behöver tid för att växa till, annars får man giftiga nedbrytningsprodukter.

    Jag visste inte att Bauhaus sålde akvarieprodukter, det var inte Hornbach du handlade på? Deras expediter är inte särskilt kunniga.
    Hitta en bättre akvariebutik med kunnig personal, Akvarielagret, Vinsta Zoo, Södermalms akvarieaffär är några riktigt bra affärer.

    Det här är en riktigt bra tråd att börja att läsa


    Ge inte upp i första taget alla gör sina misstag. Du kan lära dig hur mycket som helst här.
    Akvarier är för övrigt bra träning för grabben din, eftersom tålamod är den främsta egenskapen en akvarist bör ha!!!
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Biohazard
      • July 2010
      • 22

      #3
      Tjena igen. Nu har jag knappt nån dimma kvar i akvariet. Fick tips av min kusin att tömma ungefär cirka 30-40 liter vatten och fylla på igen med aqua safe. Nu har jag gjort det och resultatet efter 10 timmar gjorde det susen. Det har gått ungefär 24 timmar efter allt och nu undrar jag vad händer om jag skulle hälla ner Aqua Crystal water ner i akvariet?
      Dem på Djurmagasinet sa att det skall gå bra men jag vill ju höra från er som har hållt på med detta i flera års tid.

      Tackar för alla svar som jag får.
      Stefan

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag skulle tro att det var ett par orsaker till mjölkfärgen på vattnet, matning i kombination av alldeles för mycket fisk från början. Bli nu inte orolig för detta då det går att åtgärda, och som du redan upptäckt.
        Det första jag skulle göra i diina kläder, är att gå och köpa ett droptest för att kolla nitrit. Nitrit kommer i karet innan du har fått balans, och mellan vecka 2 och 4 är det som störst risk.
        Sedan kanske inte fiskvalet är det bästa heller, då de vill ha lite olika vattenvärden, och ett par av dem är ganska grisiga och belastar karet mycket. Sedan vill tetror vara i stim, och minst 10 st är att föredra.
        Att ha på lampan under natten är heller ingen nytta med, fiskarna sover likaväl som du och jag och stressa igång dem mitt i natten är nog litte onödigt.
        Men kör vidare och fråga på så ska det säkerligen bli bra!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...