130L akvarie med vilka fiskar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • water drop
    • April 2010
    • 243

    130L akvarie med vilka fiskar??

    Hej svejs jag har ett akvarie på 130l (26grader)

    3 ancistrus malar
    3 metallpansarmalar
    1 praktbotia
    2 mosaikgurami

    och jag tänkte skaffa några till fiskar, men jag vet inte vilken sort. Det ska vara någon som passar tillsammans med mina andra fiskar och det vore fint att ha ett litet stim med endast en sort.

    Så nu jag undrar om någon har något förslag vilka fiskar jag kan ha i mitt 130l akvarie tillsammans med mina andra fiskar och en del växter.
  • askungen
    • June 2010
    • 107

    #2
    Hej!
    Du ska absolut köpa fler praktbotior, det är en stimfisk som ska vara flera stycken, ja fick med en enda när ja köpte mitt 220 l, han va bara inne i en stock, visade sig aldrig, helt ensam. Då gick ja in på nätet och läste om arten, och döm till min förvåning när ja läste det är en stimfisk och dem bör minst vara 4-5 st. Så ja for iväg direkt och köpte 3 st till, och vilken förvandling det blev med min skygga, nu e han vaken och framme hela dagarna, han flyttar sig inte ens då ja e nere och bökar med handen i akvariet typ fixar växter el nåt, han äter så det slår härliga om det och simmar helt lycklig omkring med sin kompisar. Kanske inte det svaret du förväntade dig men gå in och läs på arterna du har så lär du dig vilka fiskar dem passar med, vill du inte ha fler praktbotoir skulle ja rekommendera dig ge bort honom till nån som redan har ett par stycken. Sen om ja ska vara riktigt sträng så har du egentligen ett alldeles för litet akvarium för praktbotior dem blir ganska stora med tiden så antingen skaffar du större akvarium el så får du fixa nytt hem åt dem. Jag har oxå egentligen för litet akvarium för mina, just nu e dem små men sen när dem växer så måste ja skaffa större, hugaligen, men så e det!!! Men nog me tjat nu, ja tycket personligen att ett stim med kardinaltetror är väldigt fint, i dem flesta akvarier.
    Anki
    220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
    60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

    Kommentar

    • Klotte
      • February 2007
      • 621

      #3
      Jag hade nog inte stoppat i så mycket mer fisk i karet, men några fler metallpansarmalar så du får 6-7 st. Din botia kommer ju växa på ganska mycket och om du stoppar i några mindre fiskar, t.ex. tetror lär de nog bli mat till slut. Jag skulle nog rekomendera att ge bort botian och stoppa i ett litet stim trevliga tetror
      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
      100 liter blandat...

      Kommentar

      • Klotte
        • February 2007
        • 621

        #4
        Ursprungligen postat av askungen
        Hej!
        Du ska absolut köpa fler praktbotior, det är en stimfisk som ska vara flera stycken, ja fick med en enda när ja köpte mitt 220 l, han va bara inne i en stock, visade sig aldrig, helt ensam. Då gick ja in på nätet och läste om arten, och döm till min förvåning när ja läste det är en stimfisk och dem bör minst vara 4-5 st. Så ja for iväg direkt och köpte 3 st till, och vilken förvandling det blev med min skygga, nu e han vaken och framme hela dagarna, han flyttar sig inte ens då ja e nere och bökar med handen i akvariet typ fixar växter el nåt, han äter så det slår härliga om det och simmar helt lycklig omkring med sin kompisar. Kanske inte det svaret du förväntade dig men gå in och läs på arterna du har så lär du dig vilka fiskar dem passar med, vill du inte ha fler praktbotoir skulle ja rekommendera dig ge bort honom till nån som redan har ett par stycken. Sen om ja ska vara riktigt sträng så har du egentligen ett alldeles för litet akvarium för praktbotior dem blir ganska stora med tiden så antingen skaffar du större akvarium el så får du fixa nytt hem åt dem. Jag har oxå egentligen för litet akvarium för mina, just nu e dem små men sen när dem växer så måste ja skaffa större, hugaligen, men så e det!!! Men nog me tjat nu, ja tycket personligen att ett stim med kardinaltetror är väldigt fint, i dem flesta akvarier.
        Om inte waterdrop har tänkt köpa större akvarie hade jag inte rekommenderat att stoppat i fem stycken botior som blir 30cm fullvuxna...
        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
        100 liter blandat...

        Kommentar

        • askungen
          • June 2010
          • 107

          #5
          Nää, ja vet det blev lite fel där med tipset såg jag efteråt, sorry
          Anki
          220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
          60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

          Kommentar

          • Saturnus80
            • October 2009
            • 943

            #6
            Fortsätt med ditt asiatiska tema och stoppa i ett stim glasmalar, eller kardinalfiskar (ej kardinaltetror).
            //Daniel

            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
            23l aqualandscape med dvärgkulor

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              håller med saturnus. du har en bra start för ett asienkar.

              Kommentar

              • water drop
                • April 2010
                • 243

                #8
                asienkar? jasså:P vad ska jag stoppa i karet så att det ska bli ännu bättre?? i typ växtväg..

                Kommentar

                • Saturnus80
                  • October 2009
                  • 943

                  #9
                  Jag vet inte hur ditt akvarium ser ut, men jag gjorde en sökning på de lättaste växterna här på zoopet och resultatet är:
                  Anubias (binds fast på rot eller sten), Cryptocoryne, Hygrophila polysperma, Javaormbunke ( binds fast på rot eller sten)
                  och Vallisneria.
                  Kanske Dammlevermossa som flytväxt.
                  Att bygga grottor av stenar och rotbitar är ju alltid uppskattat av fiskarna.
                  //Daniel

                  110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                  23l aqualandscape med dvärgkulor

                  Kommentar

                  • water drop
                    • April 2010
                    • 243

                    #10
                    tack så mycket! vi får se hur det blir. Men man kanske inte ska ha allt för många olika växter.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...