Vad gör man vid strömavbrott?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BCM
    • March 2009
    • 35

    Vad gör man vid strömavbrott?

    Hej.

    Råkade nyligen ut för ett strömavbrott på 1.5-2 timmar och det fick mig att undra hur länge ett akvarium klarar sig utan ström och vad man bör göra när strömmen går.
    Som tur var så hände det ingenting den här gången men jag var precis på väg att byta vatten när strömmen kom tillbaka.

    De frågor jag främst undrar över är;
    Hur länge filtret kan vara av innan fiskarna får syrebrist?
    Hur långtid innan det blir en nitrat/ammoniak spik pga av ingen filtrering?
    och hur lång tid filtret kan stå utan att bakterierna i det tar skada.

    Sen undrar jag om det är några andra saker man bör tänka på och vad man kan göra för att förhindra ovanstående saker när strömmen har gått?

    Mitt kar är på ca 100 och har en population för den storleken.

    .BCM
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Att vattnet i karet står still nån dag är inte nån fara men filtret är det värre med! ytterfilter är värst, har det inte rengjorts på ett bra tag så har det byggs upp stora mänger "smuts" och bakterier vilket snabbt dör i den lilla vattenyta den är i kontakt med (klarar kanske 1/2-1tim stillastående), när filtret sen startar så blåser nu den giftiga smutsen och döda bakteriena ut i akvariet och förgiftar fisken! Är man hemma under strömavbrottet gör man bäst i att koppla bort filtret och öppna det och sen rengöra det innan man kopplar tillbaks det!
    Innerfilter är lite mindre känsliga, det är inte lika isolerat och har då tillgång till mera vatten eftersom det sitter i karet sen har det inte samma mängd uppbyggd smuts och bakterier som kan förgifta fisken och kan då klara lite längre strömavbrott!
    Senast redigerad av åheim; 15 July 2010, 21:08.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    Arbetssätt...