Växtfrågor: CO2, PMDD, lysrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zsara
    • January 2009
    • 49

    Växtfrågor: CO2, PMDD, lysrör?

    Jag har tre kar på 160-180 liter. Växterna är lite dåliga på att växa tycker jag och har insett att jag behöver förbättra något. Men med vad??

    Kar 1. Ramp med dubbla lysrör. Pytsar i PMDD kanske 1 ggr/mån. Mycket växter, växer OK. Klart och fint ljus.
    Kar 2. Ganska långt kar, enkel ramp som inte räcker ända ut. Nyss igångsatt, mellanfyllt med växter och nu börjar algerna komma.
    Kar 3. Lite växter. Enkel ramp och just nu ett vanligt lysrör i, tyvärr lite dassigt ljus. Nyss igångsatt (rensa bort det svarta gruset ) men inga alger, dock är växterna inte lika glada efter att jag gjort om.

    Jag är HELT nybörjare på CO2, vet knappt vad det är, hur man får tag i det, eller hur man använder det.
    MEN, jag har förstått det som att det är bra att ha för växternas skull. Har INTE råd att lägga tusentals kronor på det för tillfället, så ifall ni tycker jag ska ha det, kom med prisvärda alternativ.

    PMDD kanske jag häller i varje månad, lite dålig på att komma ihåg . Skulle det göra stor skillnad tror ni att jag skärper mig och ser till att hälla i varje vecka vid VB?

    Medan jag är igång och funderar över växter och gödning... finns det prisvärda lysrör? Skulle behöva två-tre nya och har inte råd att köpa de värsta "riktiga" lysrören som finns att köpa i djuraffären för 200:-/st.

    Har ni några råd till en akvarist som haft fisk i 16 år men aldrig riktigt brytt mig om att avancera förrän nu? Håll det på en enkel nivå
    1x180L, 9x96L______________________________
  • makki
    • April 2010
    • 435

    #2
    Jag kan inte mycket om akvarie, har nyss börjat Men vad jag kan ge för rekommendation till dig är att hälla i pmdd vid varje VB. Iallafall tillsätta pmdd för den mängd vatten du byter. Jag brukar lägga i en fulldos efter varje vattenbyte.

    Och sen ang. co2 så kanske du skulle kunna starta ett mäsk-system. Kostar inte mycket (under 100kr). Sök på forumet så lär du hitta.
    220L Parachanna Obscura,
    105L Channa sp. "assam",
    54L Mix

    Kommentar

    Arbetssätt...