Hur fungerar en Mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DarkAngel_83
    • April 2010
    • 244

    Hur fungerar en Mal?

    Hade 3 stora guppy o över 35 yngel i olika storlekar (altså olika gamla) Så nu här dagen före midsommar köpte jag en mal, som hon sa åt bara alger o "skit" o även döda fiskar.Men ej levande el yngel! En vecka senare hade jag några yngel kvar bara...Min fråga är..kan malen ha tagit alla yngel? Verkar ju konstigt att alla försvinner då han kommer till akvariumet!!!

    Sen igår såg jag att min ena vuxna var hängig o bara stog på botten..blev orolig över att malen sk ge sig på även denna o flytta henne till eget...Brukar malen gå på dåliga fiskar?? isåfall ångrar jag köpet!

    Nåt måste de ju vara då alla mina yngel försvan!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Vad är det för mal? Finns många malar som äter småfisk.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • DarkAngel_83
      • April 2010
      • 244

      #3
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Vad är det för mal? Finns många malar som äter småfisk.
      vet ej vad de e för sort, men honi butiken s at dom ej åt yngel..men om dom öter små fiskar ger dom sig på dåliga vuxna guppy oxå?

      Kommentar

      • Grothras
        • July 2009
        • 401

        #4
        Ursprungligen postat av DarkAngel_83
        vet ej vad de e för sort, men honi butiken s at dom ej åt yngel..men om dom öter små fiskar ger dom sig på dåliga vuxna guppy oxå?

        Kolla i artregistret här å zoopet och ta reda på vad det är för fisk du har köpt. Vi kan omöjigt svara på om den äter upp de andra fiskarna om vi inte vet vad där är.

        Kommentar

        • Grothras
          • July 2009
          • 401

          #5


          är det en sådan? Den borde inte äta yngel då jag har 4 stycken samt mängder med guppy yngel. attackerar inte heller svaga fiskar. Ger du den någon mat'?

          Kommentar

          • DarkAngel_83
            • April 2010
            • 244

            #6
            hm kan vara en sån, ne ger den ingen spec mat utan bara samma som guppyn, men skumt att alla yngel försvan över typ 1-2 dagar

            Kommentar

            • hult87
              • February 2010
              • 1287

              #7
              köp alg-tabletter och ge den en till två gånger/vecka, den behöver vegitabilisk mat hur stor är den?

              Kommentar

              • DarkAngel_83
                • April 2010
                • 244

                #8
                Ursprungligen postat av hult87
                köp alg-tabletter och ge den en till två gånger/vecka, den behöver vegitabilisk mat hur stor är den?
                köptde den som typ 3-4 cm lång..men ska ringa o höra med henne på zoo, om de kan vara den som ställt till det =) lite trist ilaf

                Kommentar

                • sagodjuret
                  • January 2010
                  • 133

                  #9
                  äter inte guppys sina yngel ibland? varmt också..

                  Kommentar

                  • Auratusen
                    • March 2010
                    • 874

                    #10
                    jo, det gör det

                    Kommentar

                    • Auratusen
                      • March 2010
                      • 874

                      #11
                      faktiskt så hade jag problem med yngel käkande ancistrusar. jag hade 11 st cyprichromis leptosoma yngel, och nästa dag var det bara 3-6 st kvar!

                      Kommentar

                      • askungen
                        • June 2010
                        • 107

                        #12
                        Hej Darkangel!
                        Du måste mata din mal, räcker inte med bara flingfoder till den. Kolla upp med affären vad du köpt för sort och läs sedan om den på nätet. Den är antagligen hungrig och behöver mat, algtabletter köper du i djuraffären, sen lite beroende på vad du har för sorts mal så kan du mata den med gurka,skalade ärtor,räkmix,broccolli,morötter,squars mm. Lägg i det när du släckt för natten så kommer den fram o äter om den e lite skygg. En del grönsaker flyter upp så ta nån typ sked el tungt och trä igen och lägg i el koka en liten stund så sjunker dem. När du börjar mata så bör du få ha dina yngel ifred. Men med tanke på att en hona nu e dålig så kanske det inte alls e malen som e boven i dramat utan nåt annat. Men du ska ifall sätta igång omgående och mata den. hoppas det ordnar sig för dig nu.
                        Anki
                        220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
                        60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

                        Kommentar

                        • DarkAngel_83
                          • April 2010
                          • 244

                          #13
                          Ursprungligen postat av askungen
                          Hej Darkangel!
                          Du måste mata din mal, räcker inte med bara flingfoder till den. Kolla upp med affären vad du köpt för sort och läs sedan om den på nätet. Den är antagligen hungrig och behöver mat, algtabletter köper du i djuraffären, sen lite beroende på vad du har för sorts mal så kan du mata den med gurka,skalade ärtor,räkmix,broccolli,morötter,squars mm. Lägg i det när du släckt för natten så kommer den fram o äter om den e lite skygg. En del grönsaker flyter upp så ta nån typ sked el tungt och trä igen och lägg i el koka en liten stund så sjunker dem. När du börjar mata så bör du få ha dina yngel ifred. Men med tanke på att en hona nu e dålig så kanske det inte alls e malen som e boven i dramat utan nåt annat. Men du ska ifall sätta igång omgående och mata den. hoppas det ordnar sig för dig nu.
                          Jaha vad coolt att man kan mata den med typ grönsaker =) måste jag pröva! men om ja lägger i grönsaker, går inte guppyn på dom oxå då? Min dåliga hona dog inatt, lite trist men dom lever ju inte så länge =( jag har sån mal som "Grothras" skickade en lenk på här övanför..men ska börja redan idag att lägga in grönt o se vad som händer =)

                          Kommentar

                          • sagodjuret
                            • January 2010
                            • 133

                            #14
                            Ursprungligen postat av DarkAngel_83
                            Jaha vad coolt att man kan mata den med typ grönsaker =) måste jag pröva! men om ja lägger i grönsaker, går inte guppyn på dom oxå då? Min dåliga hona dog inatt, lite trist men dom lever ju inte så länge =( jag har sån mal som "Grothras" skickade en lenk på här övanför..men ska börja redan idag att lägga in grönt o se vad som händer =)
                            det kan inte vara guppysarna som får för lite mat och äter ynglen? eller att det är för varmt i vattnet eller nitrit? guppsysar kan garanterat äta fiskar som redan dött. guppysarna kanske smakar på grönsakerna men dom lär ju inte gluffsa i sig hela direkt. gör det något om guppysarna äter lite av grönsakerna också?

                            Kommentar

                            • DarkAngel_83
                              • April 2010
                              • 244

                              #15
                              Ursprungligen postat av sagodjuret
                              det kan inte vara guppysarna som får för lite mat och äter ynglen? eller att det är för varmt i vattnet eller nitrit? guppsysar kan garanterat äta fiskar som redan dött. guppysarna kanske smakar på grönsakerna men dom lär ju inte gluffsa i sig hela direkt. gör det något om guppysarna äter lite av grönsakerna också?
                              JO kanske får för lite mat men skumt att dom komer på att äta upp ungarna bara över en natt.. Men har givit malen lite grönt nu, och dom andra får äta om dom vill, tänkte bara bäst att fråga ifall det inte var bra för dom!
                              Aja bara forsätta o pröva nya vägar =)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...