Få ner temperaturen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Umbriel
    • December 2007
    • 62

    Få ner temperaturen?

    Eftersom jag inte får sökfunktionen att fungera och inte hittar nån info när jag browsar runt här i forumet undrar jag om någon vänlig själ kan hjälpa mig antingen med en länk eller 2 eller lite tips.

    jag har över 30 grader i lägenheten så här sommartid och mina akvarier har temp mellan 28-30, det går ju an hos mollysarna och guppysarna klagar inte men guldfisken mår inte alls bra

    Har ni några tips på hur man enkelt kan få ner temperaturen? Är det ok att bara hälla i kallvatten? Is?

    tacksam för svar
    - umbis
    --- Total newbie ---
  • CyaneaCapillata
    • April 2010
    • 66

    #2
    Mycket bra fråga... Har själv samma problem och försöker lösa det så gott det går med att hälla i kallare vatten. Jag tycker inte att det fungerar så värst bra, för man får ju hålla på typ hela tiden för att det ska hålla sig. Har inte provat is än, men det är väl nästa steg

    Kommentar

    • Zureel
      • June 2010
      • 139

      #3
      Hej jag är väldigt mycket nybörjare men mitt akvarium tangerar på gränsen för vad mina fiskar trivs i som tillfällig lösning har jag satt min golvfläkt bredvid akvariet i mitt fall sänker det temparaturen med c.a 1-1,5 grader jag har satt fläkten på samma timer som rampen då det är då den beövs mest jag har ett litet akvarium så jag vet inte om det hjälper dig min lägenhet blir också väldigt varm på sommaren hoppas du hittar en lösning som funkar för dig

      Kommentar

      • Umbriel
        • December 2007
        • 62

        #4
        Ska byta lite vatten nu men det är ju inget jag kan göra hela tiden, ska dessutom iväg 2 veckor sen o då är det ingen här som kan göra det
        --- Total newbie ---

        Kommentar

        • quattromaniac
          • June 2010
          • 286

          #5
          Vet inte om denna tråd hjälper?
          Vårt nya sällskap/diskuskar
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

          Kommentar

          • hult87
            • February 2010
            • 1287

            #6
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1420171


            funkar för de flesta

            Kommentar

            • Umbriel
              • December 2007
              • 62

              #7
              Tack för tipsen, får se om jag får ordning på det!
              --- Total newbie ---

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                Umbriel, har du doppvärmare? om ja stäng av den. Den behövs inte på sommarn.
                När du gör VB se till att ha Kallt kallt vatten
                Hur stort är karet?

                lycka till =)
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Som sagt, fläkt fungerar bra! Dessutom ska alltid akvarium vädras, vill ju inte kväva växterna med förmycket syre

                  Min fläktlösning


                  Har du mindre kar kan du köra med vatten i petflaskor som du frusit in men det är liten verkningsgrad på det, delvatten byte är effektiv för stunden men även här är effekten begränsad.

                  Anledningen till att fläkten är effektiv förutom att den transporterar bort överskottsvärme är att den sänker luftfuktigheten över vattenytan då vill mer vatten avdunsta vilket tar sin energi från vattnet, fenomenet kallas för evaporativ kylning, det är t.o.m så att man kan sänka temperaturen under den temperaturen som kylluften har.
                  Senast redigerad av flygrc; 10 July 2010, 15:20.
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...