ancistrus trivs inte, guppys har dött

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fluff
    • June 2010
    • 24

    ancistrus trivs inte, guppys har dött

    Hej.

    Jag är väldigt förtjust i ancistrus malarna men lyckas inte hålla dessa vid liv.
    Har ett 54liters. Första gången jag köpte en ancictrus bodde 1 räka 6 neontetror och 2 slöjstjärtar i akvariet. Jag köpte en ancistrus som dog efter 2-3 dar. Alla andra mådde prima. Andra försöket hade jag 2 slöjstjärtar, 5 neontetror (1 tog självmord och hoppa ur akvariet när jag rengjorde och lämnat akvariet utan lock), 6 guppys, 4 siamesiska algärtare och 1 pleco. TILLFÄLLIGT på grund av att jag insåg att de hade vita prickar i mitt nya 128liters och va tvungen att mosa in alla friska i de lilla akvariet ett litet tag, men med extra stark pump/filter. Ancistrusen jag skaffade då klarade sig nästan 3 veckor.
    Varför trivs de inte? Om de va sjuka borde de smitta ner de andra tycker jag.

    Precis innan detta har en liten guppy blivit uppäten, och 1 dog (såg kvällen innan att den betedde sig konstigt) sen dog ancistrusen 1 vecka senare. Nu dog en till i morse, ännu en vecka senare, då han hade legat på botten och flåsat i 2 dagar. Har bytt 1/4 vatten igår och 1/4 idag. Alla andra ser ut att må bra. Förutom att slöjstjärtarna är förflyttade för några dagar sen till 128liters karet och neontetrorna blir nästa så fort jag är helt säker på att de är friska.
    Varför har guppys dött men inga andra arter?

    Har ännu ett kar, 160 liter fast det ska jag inte ha kvar så länge, det bor 3 skalarer och en guld gurami och 9 neon tetror i den som sen ska flytta ihop me de andra i 128liters karet. Vågar inte flytta på några fören jag vet att alla mår prima.
    Hade tänkt ha kvar guppysarna i 54liters karet sen eftersom de sprutar ut yngel.
    En sak till är att alla guppys simmar runt och stryker sig mot grejer, är det normalt?

    Tacksam för tips om vad det kan vara. Har inte köpt några test för att kolla ph eller nitricit eftersom de flesta verkar må prima. Har 25-26 grader i karet.
  • Raiju5
    • June 2010
    • 87

    #2
    Har inte direkt svar till dina frågor, men det med att guppysar gnider sig mot saker är normalt, alla guppysar jag någonsin har haft har alltid gjort det jallefall
    Med dina ancistrusar vet jag inte varför de dör, men jag tycker det är på tok för litet akvarium för plecot (alla dina kar då) och ancistrusen borde du ta över till ditt största (128L karet efter du inte har 160L längre?)
    Min ancistrus Malte får knappt plats i familje karet och det är 400L
    Senast redigerad av Raiju5; 04 July 2010, 18:42.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Jag vågar nästan lova att vattenkvalitén har varit undermålig pga att du överbefolkat och även har/haft på tok för stora fiskar i det lilla karet och vissa arter är tåliga och klarar misären medans andra dör!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • fluff
        • June 2010
        • 24

        #4
        Jo jag vet att det var för litet men det var tillfälligt. Alla fiskarna är fortfarande väldigt små, ancistrusarna jag köpte var på ca 3 cm och plecon jag har är väl 5-6cm skulle jag tro.

        Sen har jag en ny fråga.
        Kan jag vara ganska säker på att alla vita prickar är borta efter ca 1 vecka av medicinering? Man ska behandla dag 1,2,3, o 6. Så då borde det väl vara ok att släppa i de andra snart därefter? Tycker så synd om de i de lilla karet.

        Har däremot fått igång ytterfiltret till 160liters karet och får nog släppa ner några av fiskarna där så länge. Svart alger påvärkar väl inte hur fiskarna mår? Om det sitter i kanten på växterna? Kan man få me sig svart alger när man flyttar fiskarna sen?

        Kommentar

        • Raiju5
          • June 2010
          • 87

          #5
          De gör det inte annorlunda att de var mindre när du köpte dem, för fiskar växer. Plecot kan växa sig rejält stor, så när du säger tillfälligt, menar du att du passar honom åt en vän som har större akvarium? Om det är en vanlig pleco eller en segelfenspleco så ska dem enligt arbetsbeskrivningen ha minst 600L. Nu kan jag ha helt fel med dina akvarium förstås, men du har inte nämnt något akvarie över 160L så om det är sant är det nog bäst om du säljer plecot till någon med större akvarie, hatar när de slutar växa och sedan dör en långsam, plågsam död

          Algerna borde inte vara några problem. Det kom inga alger när jag flyttade över mina mollys till 150L akvariet jallefall, lycka till!

          Kommentar

          • Grothras
            • July 2009
            • 401

            #6
            Vad har du för pump i akvariet på 56 liter? Ytcirkuation? Bar cirkulation i vattnet? Hur ofta byter du vatten? Sen blir inte en ancistrus mer än max 15 cm så de har inga problem att klara sig i ett 100l akvarium. En kompis flickvän hade en ancistrus tillsammans med en kampfisk och en neontetrai ett ca8 liters"kar". Jag tog dock över de fiskarna.

            Kommentar

            Arbetssätt...