Fiskvakten hällt i en årsförbrukning av foder... :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Fiskvakten hällt i en årsförbrukning av foder... :(

    Jag hade gjort iordning små snapsglas med fiskmat. Instruktionerna till fiskvakten var att ge ett sådant. Men hon fyllde glaset med fiskmat, hällde i och smsade mig för att maten var slut. En årsförbrukning på en dag. Det jag hade hällt upp trodde hon var lite vitaminer.
    I båda våra akvarium dessutom. Och jag befinner mig 30 mil bort på, planerad hemresa är om en vecka. Någon som varit med om liknande? Har bara endlersguppi i ett kar och lite blandat plus 2 ancistrus i det andra. Vanliga innerfilter. Det är varmt i Stockholm idag. Finns det någon chans att de klarar sig om jag inte åker 60 mil för att rengöra akvarium idag? Vad skulle ni göra?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Går inte att ge ett säkert svar, men det är nog sannolikt att allt kommer att dö om inte akvariet rengörs. Minimum åtminstone - slamsug botten, gör ett stort vattenbyte (70-80%) och gör rent filtren dagligen den första tiden.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Finns det någon annan som kan hjälpa dig med akuta åtgärder? Fiskvakten kan ju släppa in personen.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Fisktjejen
        • February 2005
        • 310

        #4
        Grannens son har akvarium och går djurvårdarlinjen så han är snäll och hjälper mig. Så himla snällt, jag har aldrig ens pratat med honom förut. Han är där och tömmer nu. Får betala honom väl, mer än fiskarna är värda, men jag har haft samma fiskar i 5-6 år och vill inte att de ska sluta så här... Sedan får de klara sig en vecka tills jag kommer hem.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Fisktjejen
          Sedan får de klara sig en vecka tills jag kommer hem.
          Det klarar sig utan några som helst problem i 2 veckor utan mat.
          Skönt att du fick hjälp i alla fall.
          Jag hade en gång i tiden en akvarieaffär och "högsäsong" var i början av hösten när folk kom in och skulle handla nya fiskar istället för de som "fiskmataren" tagit livet av under sommaren
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Fisktjejen
            • February 2005
            • 310

            #6
            [QUOTE=Kjell Fohrman;1431210]Det klarar sig utan några som helst problem i 2 veckor utan mat.

            Jo, jag vet att de ska klara sig, men jag har unga fiskar och mycket yngel i det ena (endlers) och ganska gamla fiskar i det andra så jag tänkte att de kunde få en portion två gånger när hon ändå skulle dit och vattna blommorna. Och så blev det såååå fel. När jag har ställt fram mat i äggkoppar har det aldrig blivit fel förut.

            Kommentar

            • Lilla Damen
              • February 2008
              • 2649

              #7
              Jadu... tror de flesta akvarium klarar sig bättre utan fiskvakter (har kommit hem till både genomgrumliga akvarium med levande fiskar och akvarium med starkt reduserat antal invånare ).
              Senast redigerad av Lilla Damen; 04 July 2010, 09:37.

              Kommentar

              • Rooster
                • March 2006
                • 1468

                #8
                Ja jag tror att vi alla eller åtminstone de flesta av oss som åkt bort ett litet tag ofta över sommaren har kommit hem till förödelse i karen! Faktum är att om jag tycker att fisken är tillräckligt värdefull (ekonomiskt och/eller för mig personligen) så överväger jag att ens dra iväg även om det rör sig om sommarjobb eller resor privat!
                Fish for Life!!!

                Kommentar

                • hult87
                  • February 2010
                  • 1287

                  #9
                  jag ska iväg på jobb i ev vecka nu och jag skippar nog fiskvakt, rädd för övermatning :/

                  Kommentar

                  • Elfström
                    • May 2010
                    • 12

                    #10
                    Ja man får nog vara mer tydlig för fiskvakten för att vara på den säkra sidan.
                    Hoppas den här historian slutar väl och att fiskarna klarar sig, men det låter ju
                    så när du har så bra grannar!

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Be grannen i fortsättningen.....
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • DjTommy
                        • October 2008
                        • 321

                        #12
                        Skönt att det löste sig för dig med grannen! Hoppas det löser sig på sikt nu med. Personligen skulle jag hellre låtit det vara än att någon skulle ta hand om mina akvarium. Nu har jag visserligen en bekant som också pysslar med fiskar så vi brukar hjälpa varandra om vi ska bort ett längre tag.
                        54 liter BB
                        96 liter Dagis
                        375 liter Malawi

                        Kommentar

                        Arbetssätt...