aggressiva endlers?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sagodjuret
    • January 2010
    • 133

    aggressiva endlers?

    jag köpte endlers för att jag läste att dom skulle vara fredliga och trevliga, men mina verkar vara tvärtom. jag försöker mata två gånger per dag, men någon enstaka gång blir det varannan. och nu, bara senaste dagarna, har mina endlers (jag misstänker framförallt honorna) ätit upp två endlershanar, mina posthornsägg och tagit flera bett på mina anubias. är det vanligt att dom gör såhär? jag förstår inte varför dom beter sig såhär, alla verkar friska.
  • sagodjuret
    • January 2010
    • 133

    #2
    eller så är dom bara extremt glupska? men brukar endlers vara så glupska att dom ger sig på växter och äter upp varandra?

    Kommentar

    • Dexter
      • December 2009
      • 984

      #3
      Jag tycker det låter högst osannolikt att dina Endlerhonor skulle ha ätit upp hannarna. Har Endlers själv och de är mycket trevliga och fredliga fiskar. (Matar alltid två gånger per dag visserligen.) Har du verkligen sett dem ge sig på hannarna? Vad har du mer för fiskar/djur i karet? Har du koll på dina vattenvärden? Tror snarare något kan vara fel där. Har hannarna självdött och blivit liggande tror jag de flesta fiskar, räkor och snäckor skulle vara där och försöka äta på dem däremot. (Det är naturligt för dem.)
      Senast redigerad av Dexter; 29 June 2010, 10:20. Anledning: Tryckfelsnisse var framme.
      /Dexter

      75 liter mix, 220 liter mix

      Kommentar

      • sagodjuret
        • January 2010
        • 133

        #4
        Ursprungligen postat av Dexter
        Jag tycker det låter högst osannolikt att dina Endlerhonor skulle ha ätit upp hannarna. Har Endlers själv och de är mycket trevliga och fredliga fiskar. (Matar alltid två gånger per dag visserligen.) Har du verkligen sett dem ge sig på hannarna? Vad har du mer för fiskar/djur i karet? Har du koll på dina vattenvärden? Tror snarare något kan vara fel där. Har hannarna självdött och blivit liggande tror jag de flesta fiskar, räkor och snäckor skulle vara där och försöka äta på dem däremot. (Det är naturligt för dem.)
        jo det tyckte jag också, jag matar nästan alltid två gånger om dagen, bara nu över midsommar som det inte blev något på en hel dag. nej jag har inte sett honorna ge sig på hanarna, hanarna har bara försvunnit än efter en, först helt utan spår men nu efter att senaste hanen försvunnit har jag sett några små vita bitar på botten som måste vara rester. hanarna har försvunnit på bara någon dag (den första för några dagar sedan och den andra någon gång mellan söndag och idag). har inte sett något alls även fast jag tittat till akvariet ganska ofta. det bor bara endlers i karet, varken andra fiskar, räkor eller snäckor.

        Kommentar

        • sagodjuret
          • January 2010
          • 133

          #5
          tycker att det är märkligt att det inte synts några större rester alls utan bara lite vitt som jag sett på botten nu. det måste ha gått väldigt snabbt.

          Kommentar

          • Dexter
            • December 2009
            • 984

            #6
            Kolla upp dina värden som sagt. Har temperaturen kanske skenat iväg i karet nu när det blivit varmare? Märker själv att mina hannar sett lite hängiga ut. Verkar som att de har lite svårare för värmen än honorna, kanske för att de aldrig är still utan ständigt "på jakt" eller upptagna med att visa upp hur snygga de är för varandra. Jag gör små byten med svalare vatten dagligen och de har piggat på sig betydligt.
            Senast redigerad av Dexter; 29 June 2010, 13:05. Anledning: Fick avbryta mitt i inlägget tidigare.
            /Dexter

            75 liter mix, 220 liter mix

            Kommentar

            Arbetssätt...