Vattnet luktar illa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • d98rolb
    • June 2010
    • 3

    Vattnet luktar illa

    Hej, vi har haft ett akvarium sen november förra året. Det är ett 60 liters med inbyggd pump, värmare och filter i ett hörn. Vi rengjorde för cirka en vecka sen. Då tog jag också ut alla filtren, det var 4 stycken och rengjorde under varmvatten. Det översta grovfiltret satte jag nytt. Innan jag gjorde det orkade pumpen knappt pumpa vattnet genom filtren men nu går det bra.

    Har ni nåt tips ?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad gjorde du med själva karet när du gjorde "rent" karet?
    Och när du säger att det luktar illa, hur menar du då? Är vattnet klart?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • d98rolb
      • June 2010
      • 3

      #3
      Tack för svaret.

      Jag tog bort allt dvs stenar, fiskar och växter och tvättade med såpa och sen sköljde noggrant.
      Stenarna lades i en sil och sköljdes. Enda jag kan tänka mej var att det blev för dåligt.
      Vattnet är väl inte riktigt klart, men klart bättre jämfört med innan rengöringen.
      Vi brukar rengöra akvariet med 5-7 veckors intervall. Efter rengöringen lades 15 ml Aquatan vattenberedare i vattnet. Det står på burken att det gör kranvattnet "fiskvänligt".

      Jag undrar lite över filtren. Är det bara rent skumgummi i dom eller är dom preparerade på nåt sätt så det lakas ur med tiden ?

      Mvh


      Ursprungligen postat av ansjo
      Vad gjorde du med själva karet när du gjorde "rent" karet?
      Och när du säger att det luktar illa, hur menar du då? Är vattnet klart?

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Att ta filterna så sent att de hunnit sätta igen är inte bra för balansen i karet.
        Att ta alla filterna samtidigt är inte heller bra för balansen.
        Att använda varmvatten dödar goda filterbakterier.

        Grovfilter behöver man sällan eller aldrig byta, endast skölja lite lätt och det behöver man inte göra så ofta om filtret/pumpen är av bra kvalite (läs bra flöde).
        Vad man kan skölja/byta ofta är finfilter.

        Jag gissar på att du tappat balansen helt i karet när du tog alla filtrena för bra och samtidigt så det är bara att börja om men nya filterbakterier.

        Oj , såg du hunnit svara under tiden jag skrev... såpa... bakterier är bra dom ska du inte döda.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av d98rolb
          Tack för svaret.

          Jag tog bort allt dvs stenar, fiskar och växter och tvättade med såpa och sen sköljde noggrant.
          Stenarna lades i en sil och sköljdes. Enda jag kan tänka mej var att det blev för dåligt.
          Vattnet är väl inte riktigt klart, men klart bättre jämfört med innan rengöringen.
          Vi brukar rengöra akvariet med 5-7 veckors intervall. Efter rengöringen lades 15 ml Aquatan vattenberedare i vattnet. Det står på burken att det gör kranvattnet "fiskvänligt".

          Jag undrar lite över filtren. Är det bara rent skumgummi i dom eller är dom preparerade på nåt sätt så det lakas ur med tiden ?

          Mvh
          Ooops, det var kanske inte det bästa och säger jag det lite försiktigt så finns det nog inte så många fel kvar som du inte gjort.
          Jag ska inte komma med några pekpinnar, och du har faktiskt kommit en bit på väg nu när du ser att allt inte är perfekt med karet, och faktiskt är den enklaste vägen att du lässer dessa länkarna till att börja med, och sedan är det bara att fråga på:





          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Ojsan. Köp en flaska Nitrivec och börja använda den. Risken är att du slagit ut bakteriefloran, och Nitrivec är just en sådan. Köp också gärna ett nitrittest. Om nitrithalterna blir för höga, byt 50% av vattnet och tillsätt en tsk salt. Testa sedan nästa dag och gör om det till nitriten är borta. Det kan ta upp till 40 dagar innan allt i är i balans igen.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              Beror lite på vad man menar med luktar illa. Det ska lukta naturligt vatten från akvariet inte kranvatten. det är naturligt med lite växtlukt från karet. Om det verkligen luktar illa kan det vara så att du har något som ruttnar, vilka växter har du? Om du har aponogeton kan rotknölen ruttna om den inte lyft upp upp på gruset i perioder. Det ger en väldigt illuluktande lukt, som är svår att bli av med. Har du grå skikt i gruset? Det kan vara tecken på ruttnande växtdelar.

              Kan jag fråga varför du tvättar ur karet var 5-7 vecka samt då tar ur fiskar och rengör allt?
              Det skulle kunna tyda på ett kar i obalans, läs de länkar du fick från flygrc, de ger bra tips på hur du får balans i karet.

              Om du har mycket alger som är skälet till rengörningen så beror det på denna obalans.
              Checking out...

              Kommentar

              • d98rolb
                • June 2010
                • 3

                #8
                Tack för alla råd. Vi har väl resonerat som så att man bytar ut allt vatten och sköljer grus, rengör filtren osv. Sen lägger tillbaks allt och häller i den här fiskberedaren Aquata. Men det kanske är fel metod ? Så lite mer frågor:

                1. Hittade denna http://www.akvarieshopen.com/tetra-e...ml-p-1272.html.
                Vore det ett bra medel att sätta till för att minska nitritet i vattnet ?
                2. Innan var det så att pumpen inte orkade dra igenom vattnet i filtren. Därför rengjordes dom.
                Finns det nåt annat sätt. Kan detta bero på för mycket nitrit i vattnet ?
                3. Så i det här fallet kanske det vore bra att bara byta 50 % av vattnet istället för alltihop just för att bevara bakteriekulturen ?

                Mvh

                Kommentar

                • J.Milton
                  • January 2010
                  • 674

                  #9
                  Om du tar ur allt vatten och rengör pumparna och sköljer gruset varje gång du "gör rent" så får du starta om från början varje gång.
                  Du kommer aldrig få det karet i balans.
                  Skölj inte filtren i varmvatten, utan krama bara ur det i en hink med vatten från akvariet.
                  Gruset behöver man inte ta ur och skölja, utan bara slamsuga med en hävert.
                  Och räcker att bara byta en del av vattnet, inte allt vatten på en gång. Jag själv byter runt 30-40% en gång i veckan, men alla har lite olika mängder och intervaller som man märkt funkar bäst i sitt eget kar.
                  Ta ur stenar och skrubba ska heller inte behövas, om du får balans i karet så blir det inte så mycket påväxt.
                  Enkelt uttryckt så ska man inte behöva göra rent ett kar mer än lite slamsug ibland och lite filter underhåll ,dvs om karet är i balans. Tänk på att tropiska fiskar inte lever i kliniskt rena miljöer i rent och fint kranvatten.
                  Men som sagt, fortsätter du på ditt vis, så lär du inte få balans.

                  Länkarna som ansjo hänvisade till är jättebra, men kom nu att inse att det faktiskt inte finns nån bra artikel här på zoopet om skötsel/underhåll/rengöring av akvarium. Finns lite om vad man ska göra om man har problem, men inte så mycket om vad man ska göra för att inte FÅ problem.
                  Senast redigerad av J.Milton; 26 June 2010, 15:16.
                  240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                  Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                  Blogg+Galleri

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    Nyckeln till framgång är att följa dessa råd :-):
                    • Byt 30% vatten 1ggr per vecka.
                      • Ännu bättre: använd vattenberedningsmedel efter varje byte
                    • Rengör filter vid minskat vattenflöde och då i ljummet vatten.
                      • Ännu bättre: rengör i akvarievatten samt ha ett filter med stor filtervolym == många nyttiga bakterier
                    • Plantera många växter, särskilt snabbväxande. Man kan aldrig ha för många växter i min mening.
                      • Ännu bättre: Gynna växterna med växtnäring samt bra belysning
                    • Rengör gruset med slamhäver försiktigt så att du bevarar bakterier
                    • Belysningstid c:a 10 timmar, aldrig över 12 timmar.
                    • Tillsätt fiskar när karet är i balans. Det finns risk för självsvängning om man tar ut svängarna för mycket initialt och tvingas till större rengörningar osv. Dvs tålamod.
                    • Ha siamesisk algätare samt någon L-mal för att minska synliga alger och därmed risk att frestas att rengöra extra noggrant, dvs putsa stena och dylikt.
                    En bra länk:


                    Från länken:
                    Till att börja med skall jag förklara skillnaden mellan nitrit och nitrat. När fiskarna ätit, så bryter de ner proteinet till ammonium, vilket de kissar ut. Bakterier i akvariet, bryter ner ammoniumen till nitrit, som snabbt, bryts ner till nitrat av andra bakterier. Nitrat däremot, kan endast brytas ner av bakterier, som lever i syrefrimiljö, t.ex. 20 cm och djupare i en sjöbotten
                    .
                    Senast redigerad av DaRe; 26 June 2010, 18:02.
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • Tobbe R
                      • May 2009
                      • 654

                      #11
                      Ursprungligen postat av Dre
                      Kan jag inte förstå varför detta ska vara en bra länk, resonemanget om hårdhet kontra co2 är fel, om han nu inte menar KH när han skriver dH. Det tror jag dock inte, han har sannolikt missförstått begreppet hårdhet.

                      Avsnittet om eget fiskfoder med stora mängder lammkött är mycket tveksamt.

                      Hela avsnittet om att minska kärnkraftsberoendet genom att välja köldtåliga fiskar och växter är direkt löjeväckande.

                      Ett bättre råd är att läsa artiklarna för nybörjare på Zoopets artikelsamling.

                      Tobbe

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        Jag tycker den är bra för att den förklarar "de goda" bakterierna på ett enkelt sätt. Ofta förlöjligas man och får som förklaring att vissa är goda och andra är onda ;-).

                        Intressant också med de bakterier som bryter ned nitraten, att de kräver syrefattigt. Dvs i magen på oss djur. Också intressant med resonemanget kring hru mycket nitrit som bildas i förhållande till mängd protein. Då kan man lätt räkna ut hur mycket man skapar i och med matning som manju kan kontrollera.

                        Nåja nog om detta det är off topic.
                        Senast redigerad av DaRe; 26 June 2010, 21:58.
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • DaRe

                          • June 2009
                          • 2227

                          #13
                          En annan sak som kan lukta illa är om du matar malar med grönsaker och inte tar bort rester dagen efter. rutnande grönsaker luktar skunk.

                          Och om du rengör sten och dylikt använd inga medel endast vatten och svamp/borste. Du får aldrig bort allt medel och det är giftigt för fiskarna.
                          Checking out...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...