Köpt nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hepzheba
    • June 2010
    • 104

    Köpt nytt akvarium

    Hej!
    Nu har jag köpt ett nytt akvarium, har dock inte startat det än då jag glömde få med mig sanden från säljaren (min hjärna har varit på semester i typ en vecka... ) Jag ska i alla fall hämta sanden i nästa vecka. Det jag undrar över är om det finns fiskar som inte vill ha sand eller något sånt. Det känns som att de flesta annars har grus i. Finns det någon anledning till detta? Min fråga kanske framstår som jättedum, men jag vill veta säkert. De fiskar vi har nu är slöjstjärt, zebrafisk och metallpansarmal (om det nu skulle vara så att någon av dessa inte vill ha sand alltså...)

    Jag undrar också lite om påfyllningen av vattnet i det nya akvariet. Ska man ta lite vatten från det akvarium som vi redan har så att det kommer rätt bakterier i från början? Läste någonstans att om man redan hade en fungerande akvarium så skulle man ta det filtret, men det akvariet vi har igång nu är liksom typ fem gånger mindre.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ett kar utan sand är kanske inte alltid så kul att titta i, men har man tex ett lekpar diskus som ska dra upp en kull yngel kan det vara lättare att köra karet "naket" då det är betydligt lättare att hålla rent, samt se statusen på matning/avföring på fisken.

    Att karet ni har igång nu är mindre spelar ingen roll, men ta istället och krama ur filterpatronen från det fungerande karet till det nystartade, då det är där mängder av de goda bakterierna finns, inte lika mycket i själva vattnet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Finkornig sand är viktigt att ha till dina pansarmalar, deras enda egentliga sysselsättning är att filtrera den fina sanden i jakt på föda! Sanden huserar också väldigt mycket nyttobakterier, vilket är viktigt för den biologiska balansen i karet! De flesta växter vill också ha någonting att växa i!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • J.Milton
        • January 2010
        • 674

        #4
        Tror inte frågan vad bottensubstrat eller inte, utan sand mot grus?

        Många kör med lite grövre grus men beror på vilka fiskar man ska ha.
        Själv kör jag med finkornig sand då jag har många olika sorter pansarmalar, och som åheim skrev så vill dom ha sand inte grus.

        Sen tycker jag ljus sand är snyggare, men det är ju en smaksak=)
        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
        Blogg+Galleri

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av Hepzheba
          Det jag undrar över är om det finns fiskar som inte vill ha sand eller något sånt.
          Ursprungligen postat av J.Milton
          Tror inte frågan vad bottensubstrat eller inte, utan sand mot grus?
          Kanske, men så läste inte jag frågan...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Hepzheba
            • June 2010
            • 104

            #6
            Jo, frågan var sand vs grus. Då jag fick med sand när jag köpte karet och då det är väldigt snyggt med sand så hade vi tänkt köra på det, men jag ville bara höra om det fanns något negativt med sand. Fast nu när jag tänker efter så lever väl de flesta vilda fiskar med sandbotten, så de borde ju klara de i ett akvarium också :P
            Jag hade förstått det som att pansarmalar ville ha litet grus, inte sand, men det kanske är jag som har missuppfattat det?

            Kommentar

            • Hepzheba
              • June 2010
              • 104

              #7
              Hur gör man förresten rent när man har sand? I det kar vi har så har vi ju grus och då har vi ju en sån där grusrengörare som liksom får gruset att virvla upp, men sanden är väl så lätt så den åker väl med? :O Man vill ju liksom inte får hälften sand i hinken när man byter vatten O.o

              Kommentar

              • Rosali
                • January 2010
                • 279

                #8
                Ursprungligen postat av Hepzheba
                Hur gör man förresten rent när man har sand? I det kar vi har så har vi ju grus och då har vi ju en sån där grusrengörare som liksom får gruset att virvla upp, men sanden är väl så lätt så den åker väl med? :O Man vill ju liksom inte får hälften sand i hinken när man byter vatten O.o
                Jag använder också en "sån där" till mitt akvarium med sandbotten. Det går bra.

                Kommentar

                • J.Milton
                  • January 2010
                  • 674

                  #9
                  Men en "rengöringshävert" i sand, så håll den en bit ifrån botten så bara skiten följer med och inte sanden.
                  Är inte mycket skit som åker ner i sanden utan den lägger sig på ytan.
                  240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                  Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                  Blogg+Galleri

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2883

                    #10
                    Att använda "grusrengörare" låter som en drastisk åtgärd. Normalt så räcker det ju att suga upp ev. löst skräp som ligger ovanpå sanden/gruset. Man bör snarare undvika att "böka runt" i sanden/gruset för att inte störa bakteriefloran och kanske rubba balansen i akvariet. Grusrengörare låter som något man kan använda i gulfiskskålar eller liknande?
                    Men fördelen med sand med en lagom kornstorlek mellan 0,8-2mm är ju att grövre skräp inte tränger ner i bottenmaterialet. En nackdel med sand kan vara att den har en tendens att plattas ut med tiden. Har man en önskan att bygga terrasser eller vill ha en botten som lutar mot framrutan så blir detta alltså knepigare.

                    Kommentar

                    • J.Milton
                      • January 2010
                      • 674

                      #11
                      Har själv ett gäng pansarmalar och en plektusmal så har inga problem med att sanden plattas till=) Snarare tvärtom.
                      Så beror ju lite på vad man har för fisk i karet. Har man "bottenbökare" packas inte sanden lika mycket.
                      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                      Blogg+Galleri

                      Kommentar

                      • Hepzheba
                        • June 2010
                        • 104

                        #12
                        Då jag redan har skapat ett ämne om mitt nya akvarium tänker jag att det är lika bra att fortsätta ställa mina frågor här. Hur gör man när man flyttar fiskar från det nuvarande akvariet till det nya? Kan man ta dem med håv och bara släppa i dem? Eller ska man hålla på med påsar som man gör när man köper fiskar?


                        Ursprungligen postat av Sleaper
                        Att använda "grusrengörare" låter som en drastisk åtgärd. Normalt så räcker det ju att suga upp ev. löst skräp som ligger ovanpå sanden/gruset. Man bör snarare undvika att "böka runt" i sanden/gruset för att inte störa bakteriefloran och kanske rubba balansen i akvariet.
                        Det hade jag ingen aning om, men nu vet jag det. När vi köpte akvariet trodde jag bara det var att ha där och byta vatten lite då och då. Jag trodde aldrig jag skulle bli så fast och att det fanns så mycket man måste tänka på.

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2883

                          #13
                          Ursprungligen postat av J.Milton
                          Har själv ett gäng pansarmalar och en plektusmal så har inga problem med att sanden plattas till=) Snarare tvärtom.
                          Så beror ju lite på vad man har för fisk i karet. Har man "bottenbökare" packas inte sanden lika mycket.
                          Jag tänkte mer på vilken typ av inredning man tänkt sig. Ifall man vill bygga terrasser, eller ha en botten som sluttar framåt för att skapa en illusion av djup. Accepterar man att sanden/gruset ligger helt eller mera plant i akvariet så är spelar valet av finare eller grövre bottenmaterial mindre roll för den saken skull.
                          För övrigt kan man säga att ett grövre bottenmaterial riskerar att bli mera kompakt över tiden. Detta just beroende på att restprodukter tränger ner i gruset och gör det tätt och "cementerar" gruset. I alla fall ifall om man skall tro vad man skriver i boken "The Optimum Aquarium" av Kaspar Horst och Horst E Kipper.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...