Sjukt små snäckor - invadering.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ImPulse
    • August 2009
    • 203

    Sjukt små snäckor - invadering.

    Tjoho. Skulle göra i ordning mina akvarier idag då jag åker bort över midsommar och när jag gjorde i ordning mitt mindre kar (ca 80 liter) så upptäckte jag minst 50-60 jättesmå snäckor, en del av dessa satt på bakre glasskivan så hur jag missat detta är bortom mitt förstånd. De är ljusbruna i färgen, och är inte större än 2mm. Nu har jag läst att lite snäckor är bra att ha, då de rengör osv men det börjar likna mer eller mindre en invasion så jag vill bli kvitt dom.

    Därför har jag funderat på någon snäckätande fisk som kan leva och trivas i ett sådant litet kar tillsammans med 5 neontetror och en liten ancistrus på 4cm. Dessa fiskar fick jag ta över från min mor när hennes akvarie sprack. Prakt/pakistanbotior har jag haft förut men då dessa fiskar hellre trivs i stim (vad jag vet) och blir såpass stora så är ett kar på 80 liter inget för dom, även om jag senare skulle kunna flytta över dessa till det större på 200l. Har ni några tips på snäckätande fiskar som kan ta hand om problemet?
    65 liter
    220 liter
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Kulfisk. Lorteti. Sjukt vacker och intressant fisk. en av mina favoriter utanför ciklider. Tyvärr tog katten den lille rackaren.
    Eller en dvärgkulfisk, men desa har jag haft svårt att få ordning på.
    Checking out...

    Kommentar

    • J.Milton
      • January 2010
      • 674

      #3
      Ingen fisk iof, men väldigt duktigt på att ta "skräpsnäckor" Anentome Helena . Tar ju inte någon större plats i karet, och slåss inte om simyta med dom andra invånarna.
      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
      Blogg+Galleri

      Kommentar

      • ImPulse
        • August 2009
        • 203

        #4
        Snäckätande snäckor har jag hört talas om men jag är tyvärr inget fan av snäckor alls och det är en fördel om jag är intresserad av det som finns i karet (mycket därför jag vill bli av med så många snäckor som möjligt). Kulfisk har jag planerat att införskaffa men jag har även hört att dessa är aggressiva, fenbitare osv. En släkting till mig har ägt en grön kulfisk men den bodde själv i ett kar just pga att hans var ganska aggressiv av sig.
        65 liter
        220 liter

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Den kommer inte att röra ancistrusen men troligvis nackar den neontetrorna nattetid. Andra fiskar som skulle kunna gå bra med en Lorteti är riddargobys. De är mycket snygga och har ett trevligt, ciklidlikt, lekbeteende. En liten film på lekande riddargobys, även lortetin syns tydligt i mitten:
          Checking out...

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av ImPulse
            Tjoho. Skulle göra i ordning mina akvarier idag då jag åker bort över midsommar och när jag gjorde i ordning mitt mindre kar (ca 80 liter) så upptäckte jag minst 50-60 jättesmå snäckor, en del av dessa satt på bakre glasskivan så hur jag missat detta är bortom mitt förstånd. De är ljusbruna i färgen, och är inte större än 2mm. Nu har jag läst att lite snäckor är bra att ha, då de rengör osv men det börjar likna mer eller mindre en invasion så jag vill bli kvitt dom.

            Därför har jag funderat på någon snäckätande fisk som kan leva och trivas i ett sådant litet kar tillsammans med 5 neontetror och en liten ancistrus på 4cm. Dessa fiskar fick jag ta över från min mor när hennes akvarie sprack. Prakt/pakistanbotior har jag haft förut men då dessa fiskar hellre trivs i stim (vad jag vet) och blir såpass stora så är ett kar på 80 liter inget för dom, även om jag senare skulle kunna flytta över dessa till det större på 200l. Har ni några tips på snäckätande fiskar som kan ta hand om problemet?
            Dra ner på matningen bara så försvinner de!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Dre nu har du väl snöat in ordentligt, efter att gett tipps på en fisk han inte kan ha så ger du ett tips till om en ytterligare art som kan funka med den tidigare som han inte kunde ha...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                Jo jag vet. Skaffa den här firren. Den är kul, fast det är klart den käkar upp ddem du har. Men då kan du skaffa dessa istället.

                Alla sätt är bra utom de dåliga!
                Checking out...

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  Mindre mat åt snäckorna så invarderar de inte utan hålls nere (på nyttig nivå). Annars har nu mina dvärgbotior börjat sin snäckjakt. Dock är de för snabba för mitt snäckbestånd som jag vill ha uppe.
                  Kolla min tråd om New Bettaville 60l om du vill se de roliga fiskarna.

                  Alla har vi problem och bland är problemen motsatserna! Jag får gå till folk och fråga efter snäckor för att ha några utöven malaysiska sandsnäckor och äppelsnäckor alls.
                  Senast redigerad av VisualDarkness; 23 June 2010, 00:33.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • ImPulse
                    • August 2009
                    • 203

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Dra ner på matningen bara så försvinner de!
                    Matar inte för mycket, en gång om dagen och då en nypa flingfoder som neonerna äter upp inom 2 minuter samt en bit av en algtablett åt ancistrusen varannan/var tredje dag. Jag kan skära ner på det ytterligare dock genom att ge flingfoder varannan dag och skippa algtabletter helt under några dagar och se om snäckbeståndet klarar det.
                    65 liter
                    220 liter

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #11
                      Ursprungligen postat av ImPulse
                      Matar inte för mycket, en gång om dagen och då en nypa flingfoder som neonerna äter upp inom 2 minuter samt en bit av en algtablett åt ancistrusen varannan/var tredje dag. Jag kan skära ner på det ytterligare dock genom att ge flingfoder varannan dag och skippa algtabletter helt under några dagar och se om snäckbeståndet klarar det.
                      Om det inte är matningen så finns det annat godis med andra ord så som döda växtdelar och mycket skit och då är det ju bra med snäckorna!
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • askungen
                        • June 2010
                        • 107

                        #12
                        Jag lägger salladsblad i akvariet med sniglar på kvällen, sen på morronen brukar det vara ganska fullt där med sniglar, då tar ja upp bladet och går och släpper ner alla sniglarna i akvariet där ja har 4 st praktbotior, slurp, slurp säger det där, har aldrig nånsin sett en enda snigel överleva. De var kanske ingen lösning på ditt problem men om du har 2 akvarier det ena med praktbotior så lovar ja ditt snigelbestånd kommer minska, ja har nästan inga kvar nu i karet där det var massor förut.
                        Anki
                        220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
                        60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...