döda posthornssnäckor, vad är fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sagodjuret
    • January 2010
    • 133

    döda posthornssnäckor, vad är fel?

    jag gjorde igår ett vattenbyte (på 20%) i mitt 43 liters med guppy och posthorn. jag tog vatten direkt ifrån kranen och hällde i akvariet och hade sedan i nitrivec och easy-life. idag när jag vaknade låg alla posthorn på botten och var liksom "ihopskrynklade" och rörde sig inte alls. vad har hänt? jag antar att det är kranvattnet, men fiskarna verkar inte brytt sig alls? (inte ens pytte-ynglen) jag bor på söder i stockholm och tror att vattnet ska vara ganska okej, hällde ju dessutom i vattenberedningsmedel.
  • sagodjuret
    • January 2010
    • 133

    #2
    kan tillägga att jag satte igång karet för lite mer än tre veckor sedan, men posthornen flyttade in förra veckan.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      vänta ett par dagar o se om det händer nått. mina äppelsnäckor kan ligga stilla i typ ett par dagar o o sen rejsa runt igen.

      Kommentar

      • sagodjuret
        • January 2010
        • 133

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        vänta ett par dagar o se om det händer nått. mina äppelsnäckor kan ligga stilla i typ ett par dagar o o sen rejsa runt igen.
        när jag först hittade dom var själva kroppen ute (inte gömd inne i skalet) och var liksom ihopskrynklad, som att den dragit ihop sig. jag la då över snäckorna som alla låg huller om buller utan att hålla i något en plastbägare med vatten. där har dom varit sedan dess. dom sitter på "väggarna" men rör sig väldigt lite. alla är ute ur sina skal och har sugit sig fast på något men som sagt, vissa rör sig inte alls. dom sitter bara som paralyserade med spröten ute och reagerar inte på något.

        Kommentar

        • sagodjuret
          • January 2010
          • 133

          #5
          jag gjorde förresten så för att jag som sagt trodde att dom var helt döda och inte ville riskera att dom förstörde vattnet.

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            Det är inte så att vattnet du hällde i var avsevärt mycket kallare än det som fanns i karet ?
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            • sagodjuret
              • January 2010
              • 133

              #7
              Ursprungligen postat av Mick13
              Det är inte så att vattnet du hällde i var avsevärt mycket kallare än det som fanns i karet ?
              vattnet var kallare. men jag tror inte att det lyckades sänka temperaturen så hemskt mycket. låga temperaturer ska väl för övrigt inte vara något problem för posthorn? trodde endlers klarade sånt sämre?

              Kommentar

              • sagodjuret
                • January 2010
                • 133

                #8
                nu har dom skrumpnat ihop igen och jag är säker på att dom är döda.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  de är nog inte döda. som sagt så ligger mina snäckor still nästan hela dagarna. men jag vet att de rör sig på nätterna. o ibland så ligger de helt still i en vecka. lugna dig.. ta upp o lukta på dom. luktar dom ruttet så är de döda. annars inte.

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #10
                    En snabb förändring kan chocka dem. Det var bara en tanke jag fick då det varit så varmt sista dagarna.
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    • starcastle
                      • June 2008
                      • 234

                      #11
                      Mina första posthorn dog inom några dar, fick nya och det var detsamma.
                      Det tog ett tag innan jag såg sambandet mellan den svarta glittriga sanden och posthornsdöden...

                      Jag hade ju alltid vattenberedningsmedel i mitt vatten också och när jag bytt sand så fungerade allt.
                      Tills jag en dag av någon anledning tog posthorn ur karet och la i en glasskål med vatten direkt från kranen utan vattenberedningsmedel.
                      Dom tvärdog!

                      Jag har grävd brunn och det är antagligen metaller eller annat i mitt vatten som posthornen inte klarar av.
                      Med vattenberedningsmedel så går det dock bra.

                      Utöver dessa 2 saker som jag vet tar död på posthorn så är det bara höga halter av ammonium -> nitrit som jag sett att posthornen har problem med. Men då jag har räkor så trillar dom oftast av pinn långt före posthornen av detta så som regel upptäcker jag dessa halter och kan vidta åtgärder innan posthornen dör.

                      Så länge posthorn sätter sig fast i något så är dom relativt okey. Börjar dom däremot blekna i färgen så är det som regel början till slutet.
                      Posthorn bleknar, dom röda o rosa nästan ända till beige och i några fall gulvitt. Så kan dom se ut omkring 2 veckor innan dom verkligen dör.
                      Dom posthorn som dött av min sand eller mitt vatten har inte hunnit blekna, dom har dött innan den processen startat.
                      Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
                      Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

                      Kommentar

                      • sagodjuret
                        • January 2010
                        • 133

                        #12
                        jag har varken sån typ av sand, såna växter eller såna inredningsdetaljer som skulle kunna vara giftiga. så det måste vara kranvattnet när jag gjorde vattenbytet som förstörde på något sätt. snäckorna, som från början var blålila, tappade färg och blev gulgröna och bleka, dom såg ut som att dom höll på att lossna ifrån sina skal och idag upptäckte jag att dom hade vitt ludd på skalet, så något var helt klart fel. jag bedömde dom som döda och slängde dom.

                        Kommentar

                        • starcastle
                          • June 2008
                          • 234

                          #13
                          Jag har vid 1 tillfälle köpt posthorn som hade ludd på skalet d v s svamp. Vid ett annat tillfälle köpte jag växter som hade baby posthorn med päls med sig ;-)

                          Första gången fattade jag inte vad det var för något men när jag efter ett tag såg en räka med ludd på huvudet så insåg jag att nåt var väldigt fel.

                          Har behandlat med nåt som heter API Pimafix. Det har fungerat och inte tagit död på vare sig räkor eller snäckor.

                          Ursprungligen postat av sagodjuret
                          jag har varken sån typ av sand, såna växter eller såna inredningsdetaljer som skulle kunna vara giftiga. så det måste vara kranvattnet när jag gjorde vattenbytet som förstörde på något sätt. snäckorna, som från början var blålila, tappade färg och blev gulgröna och bleka, dom såg ut som att dom höll på att lossna ifrån sina skal och idag upptäckte jag att dom hade vitt ludd på skalet, så något var helt klart fel. jag bedömde dom som döda och slängde dom.
                          Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
                          Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

                          Kommentar

                          Arbetssätt...