Neon tetrorna dör D:

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AshiChan
    • June 2010
    • 16

    Neon tetrorna dör D:

    Jag har nyss varit iväg och köpt nya fiskar till mitt nya akvarium som också är mitt första

    Jag köpte tio tetror, efter bara några timmar såg vi den första flyta runt.
    sen så dog två till tätt inpå D: Kan det vara så att dem är stressade inför flytten?

    Jag har en som flyter runt nu, men när jag tar honom med hoven så rör han på sig och simmar bort, bara för att flyta runt och göra om samma sak efter några minuter.

    hjälp?
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Koppades de sakta i så att de hann vänja sig vid vattnet? Att bara hälla i dem utan vidare kan vara dödligt.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • AshiChan
      • June 2010
      • 16

      #3
      Vi hällde i akvarievatten i påsarna och lät dem guppa i akvariet i dryga tio minuter innan vi hällde i dem D: de, sade att man skulle göra så i affären

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Anledningen är troligen iallafall att de inte klarade omställningen till ditt omogna vatten, det kan handla om ph, temperatur mm...mm!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • AshiChan
          • June 2010
          • 16

          #5
          fast det är helt nytt så PH värdet tror jag inte D: men det där med temperaturen vet jag inte. vi lät dem guppa i påsarna innan vi lade ner dem. borde inte de hjälpa?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Ursprungligen postat av AshiChan
            fast det är helt nytt så PH värdet tror jag inte D: men det där med temperaturen vet jag inte. vi lät dem guppa i påsarna innan vi lade ner dem. borde inte de hjälpa?
            Det är oerhört svårt att veta exakt vad som händer men något med vattnet är det! Har du tillsatt vattenberedningsmedel och bakteriekultur? Om inte så gör det!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • AshiChan
              • June 2010
              • 16

              #7
              fick en påse med vattenbehandling men den gick sänder, så jag gick till akvarielagret där vi köpte akvariet och fick ny som jag hällt i. Och akvariet har stått i tio dagar och rullat runt vattnet innan vi hade ner.

              Men nu verkar de ha lugnat sig. fyra stycken dog som flugor under tre timmar men nu är det ingen som visar sig svag eller bara dras emd i strömmen för att sedan rycka till lite grann.

              Kommentar

              • Lineli
                • February 2010
                • 565

                #8
                Vad tråkig start för dig och fiskarna!
                Förmodligen blev de stressade i flytten och ditt vatten skillde sig kanske för mycket från det i affären..?

                När jag koppar i nya fiskar brukar det ta några timmar. Jag häller i pyttelite vatten i den flytande fraktfiskpåsen, väntar ett tag och fyller sedan mer ända tills påsen nästan är full. Då klipper jag upp den och firrarna får simma ut själva.

                Kommentar

                • AshiChan
                  • June 2010
                  • 16

                  #9
                  jao, synd tycker jag med. ny börjar misstag D:

                  så hur länge tycker du man ska vänta och hälla ner lite i taget innan man låter dem simma ut själva? Jag ska köpa fler imorgon hade jag tänkt, i ett stim ska det vara runt tio läste jag, men nu är stackarna bara sex stycken

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Om du inte har läst på om akvarieuppstart innan, gör gärna det. Det finns en bra tråd i nybörjarforumet om det. Det brukar inte ta mer än en halvtimme att koppa in dem. Jag tycker du skall testa ditt akvarievatten för nitrit innan du köper nya fiskar.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #11
                      jag brukar koppa i kanske 20-30min i vanliga fall beroende på fisksort men mina Darios och Dvärgbotior som jag inte vet hur känsliga de är riktigt och dessutom är dyrare och ovanligare låter jag gå i kanske 40min. Då får de även lugna ner sig efter resan och får se omgivning och framtida kamrater.
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • Cyruz10
                        • February 2010
                        • 235

                        #12
                        Är det bara jag som inte låter nya fiskar simma ut själva utan fångar dom med håv och släpper ut dom?

                        Resonerar som så att vattnet i påsen måste ha hyfsat höga halter av nitrit och annan skit. Då jag koppar in fiskar hyfsat långsamt så blir det ju en bra stund som dom får ligga i "sin egen skit" så att säga. Jag är nog än mer skitnödig än VisualDarkness då jag koppar in platys och annan sällskapsfisk på 45-60 min Allt som allt ligger nog fiskarna i påsen ca 90 min. Gör jag fel? Borde jag låta dom simma ut själva?

                        Får tillägga att mitt nuvarande kar är ca 80l inklusive sand och allt. Kommer nog inte fånga ut fiskar i håv i mitt nya kar på 180l.

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          #13
                          Vissa gånger har jag lyft ur (tippa ut med blöta fingrar) fisken försiktigt ur påsen beroende på varifrån den kommit, men oftast får den simma själv. Jag har dock inte märkt någon skillnad där utan enbart på inkoppningstid och intensitet.
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            I huvudet på en gammal gubbe.
                            Om jag inte mins fel är tetror över lag känsliga för snabba temperatur svängningar.
                            Vad du beskriver låter lite som simblåsförlamning tycker jag.
                            Fisk i påsar: En bra rekommendation är. Låt påsen guppa i akvariet tills vattnet i akvariet och påsen har samma temperatur alltså knyt inte upp den utan ha luften kvar. Vilken temp hade du i akvariet förresten?
                            Töm sedan över lite vatten från akvariet i en ren hink (tvättad med vatten!) eller stor burk.
                            Gör inkoppningen där. Börja med att fylla i en liten mängd vatten från hinken till påsen. Du kan sedan öka mängden. Se till att du håller så stor yta som möjligt på vattnet i påsen. Håller med ta 30 – 60 min på dig. Fånga sedan upp fisken med en håv och släpp ned dom i akvariet.
                            Tänk också på att fråga om en stor påse om du skall ha fisken länge i den. Då menar jag 6 tim eller längre. Tänk också på att det är viktigare med mycket luft en vatten i påsen. När jag hade akvarieaffär bad folk ofta ”extra mycket” vatten när dom skulle resa långt Vilket är helt fel..
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av AshiChan
                              Jag har nyss varit iväg och köpt nya fiskar till mitt nya akvarium som också är mitt första

                              Jag köpte tio tetror, efter bara några timmar såg vi den första flyta runt.
                              sen så dog två till tätt inpå D: Kan det vara så att dem är stressade inför flytten?

                              Jag har en som flyter runt nu, men när jag tar honom med hoven så rör han på sig och simmar bort, bara för att flyta runt och göra om samma sak efter några minuter.

                              hjälp?
                              Hur stort är ditt akvarium?
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...