Placering av akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hepzheba
    • June 2010
    • 104

    Placering av akvarium?

    Hej!
    Letar nytt akvarium och funderar lite på vart jag ska placera det. Har lite funderingar på att placera det mitt i rummet, längs ena kanten på hörnsoffan (då jag insåg att min förklaring antagligen inte ens förstås av mig själv om fem minuter så länkar jag till en oerhört vacker icke-skalenlig bild jag gjorde i paint http://sv.tinypic.com/r/ou0hav/6 heh, jag bjuder på det...)

    Detta gör att man kan se akvariet från båda hållen och vi kommer då inte heller ha någon bakgrund. Jag är ganska (väldigt) ny gällande fiskar och vet inte riktigt om de kan bli stressade av att stå så öppet? Är det bättre att de står mot en vägg så att i alla fall en sida är densamma hela tiden? Funderar också på om dörren till uteplatsen gör att det kan bli kallt/dragit i avkariet? Vi har ju inte dörren öppen när det är kallt ute och kommer ju även ha doppvärmare i akvariet, men vill veta vad ni erfarna tror om det hela.

    Som sagt så är jag ny gällande det här och min fråga kanske är jättedum, men jag vill göra rätt för mig från början den här gången. Finns det något mer jag bör tänka på vid placering av akvarium?

    Nu är det bäst att jag postar det här innan jag ångrar mig ang. paintbilden
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Placeringen beror lite på invånare/inredning, hur stort karet är samt måtten på detta.
    Själv skulle jag fundera både en och två gånger på att placera ett kar så det får insyn från båda långsidorna, dels för fiskarnas skull och dels för att ett sådant kar är väldigt svårt att inreda.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Hepzheba
      • June 2010
      • 104

      #3
      Eftersom vi inte har något kar än så vet jag inte exakta måtten, men jag kollar mest på 150-200 liter och de brukar väl ligga runt 1m om jag har förstått det rätt när jag har letat annonser. Vi tänker väl oss inte någon jätteanvancerad inredning, men samtidigt ska det ju vara så att fiskarna trivs. De fiskar som ska flyttas dit allra först är en slöjstjärt och en metallpansarmal, då dessa är i behov av större kar än det vi har nu.
      Tack för dina åsikter, Anders!

      Kommentar

      • Lilla Damen
        • February 2008
        • 2649

        #4
        Näää... inte bakom soffan (väldigt mysigt att ligga på soffan och titta på akvariumet... ZzzzZZZ...Z !) ...

        Kommentar

        • Hepzheba
          • June 2010
          • 104

          #5
          Men det kan man göra så som jag har tänkt också. Hörnet är liksom "min" plats och då är det ju bara att vrida huvudet och titta på fiskarna. Fast det beror ju på hur högt upp akvariet hamnar. Jag har liksom tänkt att det kommer komma lite över kanten på soffan i alla fall :P

          Kommentar

          Arbetssätt...