När kan jag skaffa fler fiskar? och ett par andra frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zureel
    • June 2010
    • 139

    När kan jag skaffa fler fiskar? och ett par andra frågor

    Hej jag är en nybörjare hel utan tidigare kunskaper har införskaffat ett litet 60 l akvarium kände inte att jag hade plats för större i min lilla lägenhet även om jag vet att större är lättare att få i balans.

    Jag har lite dåligt tålamod så 2 dagar efter att jag satt upp akvariet så skaffade jag några fiskar.
    De fiskar jag skaffade var 6 st små kardinaler och en mal känner inte till vilken art vet att jag övermatade fiskarna den första dagen har minskat med matningen men tycker att mäta tiden känns lite svårt då fiskarna oftast inte märker maten förren efter 15-30 sek. Jag har 3 st växter i akvariet för tillfället ingen aning om vad de heter.

    Mina frågor är

    1. När kan jag flytta in flera fiskar?
    2. En av mina kardinaler jag tror jag har 4 honor och 2 hanar , nåja en av "hanarna" håller sig lite avsides från resten rätt ofta jag undrar om den andra "hanen kör bort honom eller om det är för att han mår sämre än de andra han spenderar mer tid nära ytan också.
    3. Hur vet jag att min mal får tillräckligt med mat och om inte finns det något som man ge dom som mat

    Tack på förhand
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Ursprungligen postat av Zureel
    Mina frågor är

    1. När kan jag flytta in flera fiskar?
    Vänta 4 veckor minst. Tänk tålamod tålamod. Läs om nystartade akvarier och fiskarter under tiden. Så kan du fundera på vad du vill ha. Min erfarenhet är att färgglada fiskar tröttnat man på. Onekligen tycker väldigt många annorlunda dock!

    Ursprungligen postat av Zureel
    2. En av mina kardinaler jag tror jag har 4 honor och 2 hanar , nåja en av "hanarna" håller sig lite avsides från resten rätt ofta jag undrar om den andra "hanen kör bort honom eller om det är för att han mår sämre än de andra han spenderar mer tid nära ytan också.
    Knappast bortkörd utan snarare andra anledningar. De brukar sprida sig lite då och då och det är nog inget att oroa sig för.

    Ursprungligen postat av Zureel
    3. Hur vet jag att min mal får tillräckligt med mat och om inte finns det något som man ge dom som mat
    Du kan ge dem maltabletter, squash, skalade ärtor ett par gånger per vecka så får de vad de behöver.
    Checking out...

    Kommentar

    • Zureel
      • June 2010
      • 139

      #3
      Tack för ditt snabba och koncisa svar jag vet inte om jag skulle tröttna på färgglada fiskar men kardinalern har ju inte så mycket färg jag kommer på mig själv med att sitta och titta jättelänge på dem , väldigt fascinerande

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Kardinaler är snygga och inte de jag tänkte på när jag nämde färgglada, jag tänkte mest på molly, platy, svärdbärare och guppys.

        Malawi skulle kunna räknas dit men de har ju beteendet som gör dem, för mig, intresanta en längre tid.
        Checking out...

        Kommentar

        • Zureel
          • June 2010
          • 139

          #5
          Det har dykt upp lite fler frågor efter att ha läst runt här.

          4. När jag satte ner växterna så tog jag bort korgen men det satt kvar en grå massa runt rötterna som jag trodde skulle vara kvar, så är det bäst att fixa det med en gång eller skadar det inte att vänta lite så fiskarna hinner bli lite mer hemvana och inte lika stressade malen har precis börjat visa sig ibland första 2 dagarna så fort man titta på den gömde den sig bakom eller under pumpen.
          5. Tyvärr lyssnade jag inte på min första instinkt och la ut liggunderlag under akvariet utan läste bara i instruktionen att akvariet skulle stå på en massiv yta, tror ni att det skulle vara en bra ide att lägga under ett liggunderlag när jag ska fixa växterna? jag har ett plast akvarium om det påverkar saken
          6. Hur länge kan jag låta en ärta ligga i akvariet innan jag ska ta bort den om malen inte är intresserad eller inte äter hela 1-2dagar eller?
          Senast redigerad av Zureel; 20 June 2010, 06:34.

          Kommentar

          • Tour
            • February 2010
            • 55

            #6
            4.det borde inte vara några problem att ta bort ullen från växterna, när jag startade om allt med akvarier för ett år sedan så ändrade jag om en hel del tills jag blev nöjd, ofta när relativt nya fiskar var däri, så det är ingen fara för mig iallafall.

            5. ett 60 L akvarium är enligt mig iallafall inte så noga det kan vara bra såklart men det är större risk om du börjar lyfta runt det om det är fullt/halvfullt och grejerna i kan trilla omkring och så vidare, men jag har aldrig haft underlag till mitt 60L har fungerat alldeles lysande hittills.

            6. inte 1-2 dagar, tycker jag iallafall, det finns ju risk att den smutsar ner hela akvariet med mera, tänk snarare några timmar isånafall.

            Kommentar

            • Lineli
              • February 2010
              • 565

              #7
              Jag skulle köpa köpa fler växter så de hinner rota sig ordentligt tills du köper fler fiskar.

              Plantera de högre växterna längst bak och vid sidorna och de lägre längre fram för att få en bra "simyta" i mitten och gömställen runt om.
              Vattenpest växer snabbt och är en bra syregivare, den är lätt att föröka med då du bara bryter av den och sätter ner den i gruset.

              Ang din mal så mata den gärna på kvällen när akvariet varit släckt ett tag, de gillar ju mörker
              Ljustiden för karet bör vara 10-12 timmar.

              Lycka till

              Kommentar

              • Zureel
                • June 2010
                • 139

                #8
                Tack för alla svar har skaffat 3 växter till för totalt 6 var lite orolig att det skulle bli för mycket i ett litet akvarium men det fungerar bra och passade på att möblera om så att jag fick en större öppen yta och ett bättre område att gömma sig på.

                Ärtan låg i lite länge men blev helt uppäten då min mal höll på att äta på den när jag kom hem så ville jag inte blocka bort den även om den varit i flera timmar och när jag titta på morgonen var den borta så inga problem och bra att veta att den accepterar ärta som mat.

                Väldigt skönt att veta att det finns nånstans man kan få råd

                Kommentar

                • Tour
                  • February 2010
                  • 55

                  #9
                  jag tycker inte att man kan få för mycket växter, snarare tvärtom, jag gillar när det ser ut som en riktig urskog
                  jag har 12 olika sorter i mitt 260L, ganska lagom, allt ska bara växa till sig, kanske skaffa nån färgad växt till dock!

                  Kommentar

                  • Zureel
                    • June 2010
                    • 139

                    #10
                    Mina kardinaler är inte lika bleka och har bättre aptit än när jag köpte dom så de verkar trivas hoppas det fortsätter så

                    Kommentar

                    • Zureel
                      • June 2010
                      • 139

                      #11
                      Tror jag blivit pålurad en Gibbiceps kollat runt på de olika bilderna på maler och min ser precis ut som på gibbiceps bilden och jag har bara ett 60 l akvarium hoppas han växer långsamt så jag hinner lösa situationen vill helst behålla den. Jag sa till akvarie affären att jag bara hade ett jättelitet akvarium, jag hoppas även om jag tror det är förgäves att den inte är en gibbiceps och inte blir så jättestor

                      Kommentar

                      • Zureel
                        • June 2010
                        • 139

                        #12
                        Fler frågor
                        7. Även utan värmare håller mitt akvarium 28 grader de 2 senaste dagarna vilket är i toppen av temperaturspannet för mina fiskar jag är orolig att temparaturen ska öka, kommer fiskarna troligtvis klara sig om temperaturen stiger 1-2 grader till eller ska jag börja lägga i kylklampar ifall temparaturen stiger ytterligare då kommer ju temperaturen fluktuera mera men bli lite lägre så vad är bäst att göra ifall vattnet blir varmare?

                        Kommentar

                        • DaRe

                          • June 2009
                          • 2227

                          #13
                          Upp till 30 är nog ingen fara näre det bara gäller några dagar/vecka. Det finns risk för syrebrist i varmt vatten så du kan ju se till att det är lite extra skvalpande av pumpen.
                          Checking out...

                          Kommentar

                          • Zureel
                            • June 2010
                            • 139

                            #14
                            Ny fråga
                            8. jag matar 2 gånger om dan kör med devisen hellre ofta än mycket men funderar på att köra med en foderfri dag i veckan jag gör ett vattenbyte på ca 20-25% varje måndag jag undrar när är det bäst att ta den foderfria dagen precis före eller efter vattenbytet eller mittimellan?

                            Kommentar

                            • DaRe

                              • June 2009
                              • 2227

                              #15
                              Spelar ingen roll när du har den foderfria dagen är mitt tips.
                              Checking out...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...