Nu är första fiskarna i vattnet...en del frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #16
    Ursprungligen postat av Svenberg
    Hej igen alla glada!
    Var nere i zoobutiken med mina söner, 2 och 3 år gamla som fick välja fiskar.

    Nu simmar sedan 10 minuter 3 Platy och 3 Silvermolly omkring. Jag har märkt att ett par av dem är uppe då och då vid ytan, det ser ut som om de dricker eller andas. Pumpen går med bra tryck och krusar ytan.....knappt så de röda firrarna kan simma mot strömmen vid pumpen.

    Är detta normalt beteende? nåt annat att fundera över så här första dygnen?

    Ett Aquabox 17 liter akvarium btw
    Hej! att dina fiskar snappar uppe vid ytan är helt normalt för dessa två arter, de äter proteinhinnan som bildas från fodret bl.a! Att karet är på tok för litet för dessa arter har redan påpekats och detta leder till att de inte kommer att växa och utvecklas på ett normalt sätt! Det som passar i erat kar är tex räkor och/eller ett gäng boraras!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Mick13
      Platty och Molly odlas i stora dammar i asien med bräkt vatten så salt i vattnet skadar inte om du inte råkar få tag i svensk odlade ex. 17L är på tok för litet runt 100L är lättare att få balans i.
      Nja, platy behöver ytterst sällan salt i vattnet.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 11 June 2010, 12:12.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av Svenberg
        Hej!
        måste fråga vad exakt ni menar med att jag ha alldeles för litet kar. Där finns 6 fiskar på sammanlagt 12-15 cm och det är ca 17 liter.
        På många ställen sägs det att 1cm fisk/ liter är Max. Då är jag ju fortfarande inom ramen? Om ni menar att de snart äter sig stora och inte får plats, har jag blivit felinformerad av affären, men har då valet att sätta upp ännu ett akvarie.
        Det låter faktiskt lite på vissas kommentarer som att jag har 25 fiskar i vattnet.
        Vi får väl se om en månad om det Ifinns några levande fiskar kvar.
        Om det är yngel som du har kan det evenetuellt funka en kortare tid.
        1 cm/1 L vatten är oftast en riktigt dålig rekommendation. T.ex. så är ju egentligen en 10 cm fisk 4 gånger så stor som 2 st 5 cm fiskar, eftersom de då inte bara är dubbelt så långa så är de också dubbelt så höga och dubbelt så långa - så med andra ord så smutsar en 10 cm fisk ner ca. 4 ggr så mycket som 2 st 5 cm fiskar och inte lika mycket som man utgår ifrån 1 cm= 1 L
        Men även om du går efter cm-skalan så blir ju platy 6 cm och molly 10 cm vilket blir 3x10 cm + 3 x6 cm = 48 liter, dvs långt mer än 17 liter (vilket också vimsa skriver ovan).
        Sedan kräver varje art ett visst minimutrymme för att kunna få ett någorlunda naturligt beteende och inte känna sig otrygg. Detta varierar mellan varje art och det är också angivet i Zoopets artbeskrivningar - platy - min. 40 cm längd/40 L, molly - min. 60 cm längd/70L.

        Jag har själv en Aquabox på 17 liter hemma och i det så har jag Red Crystal-räkor och det fungerar bra.
        Det är ganska få fiskar som passar i ett så litet akvarium - ett par av t.ex. någon killi skulle kanske passa (kolla i Zoopets artbeskrivningar).

        Att fiskarna går upp lite till ytan i början är nog sannolikt Ok. Däremot så skall man ju starta lugnt med få fiskar, men att starta med så pass många fiskar i ett så litet akvarium så är nog risken stor att det kommer att bli problem (nitrit).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Nja, platy behöver ytterst sällan salt i vattnet.
          Sorry skrev nog lite fortare än jag tänkte .....
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          Arbetssätt...