Nu är första fiskarna i vattnet...en del frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svenberg
    • June 2010
    • 6

    Nu är första fiskarna i vattnet...en del frågor

    Hej igen alla glada!
    Var nere i zoobutiken med mina söner, 2 och 3 år gamla som fick välja fiskar.

    Nu simmar sedan 10 minuter 3 Platy och 3 Silvermolly omkring. Jag har märkt att ett par av dem är uppe då och då vid ytan, det ser ut som om de dricker eller andas. Pumpen går med bra tryck och krusar ytan.....knappt så de röda firrarna kan simma mot strömmen vid pumpen.

    Är detta normalt beteende? nåt annat att fundera över så här första dygnen?

    Ett Aquabox 17 liter akvarium btw
  • Bladh
    • February 2010
    • 193

    #2
    En liten aquabox på 17 liter är på tok för litet för alla de fiskarna...

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av Bladh
      En liten aquabox på 17 liter är på tok för litet för alla de fiskarna...


      instämmer....inte alls bra i slutändan.....

      i den burken är det bara de allra minsta microfirrarna som funkar,
      samt räkor / sniglar och liknande.

      ett gott råd....antingen lämna tebax fiskarna, eller köp ett större kar.

      allra helst uppemot 100 liter.

      ju mindre ett kar är,,,,desto svårare är det att få ordning på eländet.

      man skall ha bra med kunskap med så små kar.......


      sorry......



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        by the way...med den mängden fiskar och den minimala mängden vatten
        så ber du nog om nitritförgiftning om 1-2 veckor, såvida du inte drattar ner
        massor med bakterier, och är beredd på massor med vattenbyten.

        får du en nitritspik, så kommer du att hitta någon eller några döda fiskar
        varje morgon.......


        sorry again.....


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Hörnsten
          • January 2010
          • 123

          #5
          Känns som en klassiker bland barnfamiljer. Man skaffar en guldfiskskål eller liknande med några fiskar. Sen dör fiskarna en efter en, vattnet blir ofräscht, det blir inget roligt att sköta akvariet och sen lägger man ner det efter några månader.

          Skulle verkligen rekommendera ett nybörjarpaket komplett med filter och belysning på åtminstone 54 liter och bara tre platy till att börja med. Skaffa några snabbväxande växter från början också.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Hörnsten
            Skulle verkligen rekommendera ett nybörjarpaket komplett med filter och belysning på åtminstone 54 liter och bara tre platy till att börja med. Skaffa några snabbväxande växter från början också.


            tycker personligen att det är lite hål i huvvet att kalla paketen på
            54 liter för "nybörjarpaket".

            Ett kar på 100 liter är mångdubbelt enklare att få i balans.....

            ergo....Nybörjarpaket bör inte vara på 54...de bör vara på minst 100 liter...



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              #7
              Platty och Molly odlas i stora dammar i asien med bräkt vatten så salt i vattnet skadar inte om du inte råkar få tag i svensk odlade ex. 17L är på tok för litet runt 100L är lättare att få balans i.
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              • Svenberg
                • June 2010
                • 6

                #8
                Hej!
                måste fråga vad exakt ni menar med att jag ha alldeles för litet kar. Där finns 6 fiskar på sammanlagt 12-15 cm och det är ca 17 liter.
                På många ställen sägs det att 1cm fisk/ liter är Max. Då är jag ju fortfarande inom ramen? Om ni menar att de snart äter sig stora och inte får plats, har jag blivit felinformerad av affären, men har då valet att sätta upp ännu ett akvarie.
                Det låter faktiskt lite på vissas kommentarer som att jag har 25 fiskar i vattnet.
                Vi får väl se om en månad om det Ifinns några levande fiskar kvar.

                Kommentar

                • Vimsa
                  • November 2008
                  • 768

                  #9
                  1 cm fisk / liter kan vara ganska rätt men också helt fel. Och i ditt fall är det helt fel. Dessutom, om man ska räkna på 1 cm fisk / liter så gäller detta: 3 platy (kan bli 6 cm), vilket innebär att varje platy behöver minst 6 liter att röra sig i. 3 x 6 = 18, redan då är ditt kar för litet. Mollysarna kan bli 10 cm. 3 x 10 = 30. Minst 48 liter alltså. Och då behöver mollysarna ändå minst 60-70 liter för att kunna må riktigt bra. Sorgligt nog verkar det som att 9 av 10 zoobutiker bara är ute efter att sälja så mycket som möjligt, och därför ger de felaktiga råd, säljer fiskar till alltför små akvarier osv. Ett första råd; Lita inte på försäljare i zoobutiker om du inte vet säkert att de kan sin sak. Det är som tidigare nämnt svårare att få balans i ett litet akvarie. Gör dig av med fiskarna och byt ut dem mot räkor / snäckor / några av de få fiskar som passar till din akvariestorlek eller skaffa ett större akvarie.
                  Senast redigerad av Vimsa; 10 June 2010, 17:58.

                  Kommentar

                  • Vimsa
                    • November 2008
                    • 768

                    #10
                    Läs igenom den här tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287 och läs även artbeskrivningarna för platy och molly.

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Sorry, det är enormt svårt att få balans i ett så litet kar. Fiskarna kommer nog tyvärr att dö av nitrit eller något annat problem med vattnet inom 2 veckor, med gråtande barn som följd.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • drd
                        • March 2004
                        • 5586

                        #12
                        Bara så ni vet så har jag tryckt ner 50 aspdidorasyngel o 10 räkor och några ancistrusyngel i min lilla aqua box på 17 liter
                        Men dom ska få flytta snart, dom går där i och växer till sig lite bara.
                        Vattenbyte varannan dag och massor av artemia går det åt
                        ________________________________________________

                        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #13
                          nu vet jag varför du inte tog med luftpumpen upp!
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • SimonSaysBaka
                            • August 2009
                            • 788

                            #14
                            Suck.....
                            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                            Kommentar

                            • undervatten
                              • April 2010
                              • 137

                              #15
                              I min 17 liters aquabox har jag clownkilli och körsbärsräkor.
                              Dock tycker jag också du ska skaffa ett större kar, runt 100 liter som kensa skriver, det blir lättare och sköta och det finns ett betydligt större urval på vilka fiskar man kan ha!
                              Lycka till!
                              10 st med alla olika sorters fiskar.
                              Jag kör med såna där pansarlimosiner!
                              Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

                              Kommentar

                              Arbetssätt...