Bottenfilter och mycket växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eric700
    • June 2010
    • 97

    Bottenfilter och mycket växter?

    Hejsan!

    Jag har ett 200 L akvarium som jag har kört sen i vintras. Jag kör med bottenfilter från Åleds och med ett lysrör (den lilla sorten). Hade problem innan pga för mycket kalk i sanden så växterna dog ganska snabbt. Har nu bytt sand och haft igång det igen i en månad. Har en Svärdplanta som har börjat växa lite igen men annats dog de andra växterna.

    Det är ett sällskapsakvarium med Svarta neontetror 10 st, Regnbågsfiskar 3 st (en dog), pansarmalar 4 st, Sniglar (den vanligaste sorten) 4 st, gula "algätare" kommer inte ihåg namnet 2 st, Har även tre lavastenar.

    Jag tänkte nu dra igång med nya växter igen och jag vill ha mycket växter i slutändan. Har läst att det är många meningar med bottenfilter men fungerar det med mycket växter i mitt akvarium? Behöver jag växtnäring för att det ska växa lite mer?

    Har tänkt mig att täcka lavastenarna med mossa, ha min Svärdplanta runt mitten och sedan ha lite rötter och vid sidan sätta lite växter runt den, vill också ha växter under pumpen för att täcka röret och värmaren då ska det vara max 15 cm långa växter.

    Är det någon som har förslag på vilka växter jag ska ha eller framförallt fungerar det med bottenfilter+växtnäring=bra växande växter?

    Tacksam för hjälp och inspiration!!
    // 330liter SA
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Bottenfilter och växter är inga problem, däremot ligger ditt framtida problem mer på ljuset till ditt kar. Skulle nog även gissa att det inte var det kalkhaltiga gruset som var problemet att växterna dog, utan troligen ljusbrist och ev. näringsbrist.
    Men vill du ha mycket växter till ditt kar får du kolla efter sådana som inte kräver så mycket ljus, Cryptocoryne, anubias, javaormbunkar och en del mossor skulle funka fint.
    Kolla in PMDD med, en billig och bra växtgödning som du skickar efter på nätet...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • eric700
      • June 2010
      • 97

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Bottenfilter och växter är inga problem, däremot ligger ditt framtida problem mer på ljuset till ditt kar. Skulle nog även gissa att det inte var det kalkhaltiga gruset som var problemet att växterna dog, utan troligen ljusbrist och ev. näringsbrist.
      Men vill du ha mycket växter till ditt kar får du kolla efter sådana som inte kräver så mycket ljus, Cryptocoryne, anubias, javaormbunkar och en del mossor skulle funka fint.
      Kolla in PMDD med, en billig och bra växtgödning som du skickar efter på nätet...
      Okej vad bra Ja jag bytte ljusramp precis när jag bytte sand också det var en dålig ljusramp fick jag förklarat för mig. Sitter nu ett 39w litet T5/T8 (vet inte vilket med det är väldigt smalt). JA det är en väldigt bra idé att satsa på sådana växter och mossa är precis vad jag vill ha också på rötter och liknande.

      Min svärdplanta växer men bladen blir väldigt ljusa nästan vita har jag rätt om det kan vara järnbrist? Jag kommer beställa PMDD och se om det gör någon skillnad med de nya växterna jag skaffar. Kommer att ta mig till akvariebutiken i morgon och skaffa mig lite nya växter för att testa.

      Tack för svaret
      // 330liter SA

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det låter som näringsbrist, och PMDD kommer troligen att hjälpa dig få lite bättre fart på växterna.
        39W är T5.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • eric700
          • June 2010
          • 97

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Det låter som näringsbrist, och PMDD kommer troligen att hjälpa dig få lite bättre fart på växterna.
          39W är T5.
          Okej vad bra jag har beställt och får det på Torsdag, är det något speciellt som jag ska tänka på när jag använder det? har läst hur jag ska blanda det men om det är något annat. Håller tummarna nu på lite växtlighet

          Ska lägga T5 på minnet!! :P
          // 330liter SA

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Nej, det enda aber som kan hända är att NutriSI kan gelatera sig, det blir lite gegga i flaskan men är inget som är farligt...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Bottenfilter och växter är inga problem, däremot ligger ditt framtida problem mer på ljuset till ditt kar. .
              Finns olika åsikter i ämnet
              Har hört växtföredrag av växtexperter som definitivt är negativa till kombinationen.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Hade bottenfilter på någotvis varit ok för växtakvarister så hade detta plus en sump varit varje aquascapers våta dröm vilket det uppenbarligen inte är vilket i sin tur säger oss någonting, frågan är bara vad? En annan ofta förbisedd liten teknisk gizmo är reflektorer om du inte redan har en..
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • eric700
                  • June 2010
                  • 97

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gaffel
                  Hade bottenfilter på någotvis varit ok för växtakvarister så hade detta plus en sump varit varje aquascapers våta dröm vilket det uppenbarligen inte är vilket i sin tur säger oss någonting, frågan är bara vad? En annan ofta förbisedd liten teknisk gizmo är reflektorer om du inte redan har en..
                  Vi får se hur det kommer att fungera för mig med bottenfilter men kommer att ta in växter lite i taget och se vad som händer, kommer att satsa på ljus snåla växte. Håller tummarna på att PMDD gör susen för mig också

                  Jag vet inte riktigt vad reflektorer är för något, någon som vill förklara?
                  // 330liter SA

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Finns olika åsikter i ämnet
                    Har hört växtföredrag av växtexperter som definitivt är negativa till kombinationen.
                    Visst finns det detta, men det är även viss skillnad på mitt förra 960 liters växtkar och "experternas" utställningskar....
                    En nackdel är med ett bottenfilter i ett växtkar, allt bös som samlas i gruset och kan vara en liten tickande bomb, men i normala fall och amatörmässiga växtkar (som mitt) var det inga problem.
                    Då hade jag co2 med pH-controller, PMDD och MH-ramp.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • eric700
                      • June 2010
                      • 97

                      #11
                      Inhandlade rötter och växter igår och det blev tre olika sorter som inte kräver så mycket ljus. Har tillsatt växtgödning också så vi får se hur det kommer att växa. I akvariebutiken rekommenderade de att jag skulle köpa mer fisk i framtiden när det har växt till sig eller att jag ska tillsätta CO2 för att de ska trivas till max. Annars skulle det inte vara några problem sa tyckte de
                      // 330liter SA

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Co2 och lite sämre belysning är kanske ingen jättebra idé, men vänta och se hur det kommer att ta sig nu först...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #13
                          En reflektor är, om man nu orkar använda en sökmotor som tex Google ett föremål som i akvariesamanhang, placerat ovanför lysröret återkastar det ljus som annars till stor del skulle gått förlorat.
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • eric700
                            • June 2010
                            • 97

                            #14
                            Ursprungligen postat av Gaffel
                            En reflektor är, om man nu orkar använda en sökmotor som tex Google ett föremål som i akvariesamanhang, placerat ovanför lysröret återkastar det ljus som annars till stor del skulle gått förlorat.
                            Okej nu har jag kollat lite och jag trodde att det redan fanns i armaturen.. Men det gör de ju inte såg jag En reflektor till min ramp kostar 129:- plus frakt i för sig men det är ju inte farligt om det ger dubbel styrka på lysröret.

                            Om jag har förstått det rätt så sätter man fast det direkt på röret och det gör då att reflektorerna fungerar i alla ramper! Rätta mig gärna om jag har fel.

                            Har kollat in Arcadia och de verkar vettiga. Här finns info om dem http://www.arcadia-uk.info/product.php?pid=4&mid=10&lan=en⊂=&id=4

                            Om jag nu köper en sådan ska jag tänka på något speciellt om man ska vinkla reflektorn eller något annat? eller är det bara Plug and Play som gäller?

                            Jag visste inte vad en reflektor va för något men läste här http://sv.wikipedia.org/wiki/Reflektor.
                            // 330liter SA

                            Kommentar

                            • eric700
                              • June 2010
                              • 97

                              #15
                              Jag läste i en annan tråd och kollade hur mycket watt per liter jag har och det är nog mitt främsta problem det blev 0,2 och vad jag förstår är 0,5 minimum!? Köpte mig en reflektor idag så den ska installeras så fort leveransen kommer. Hade inte varit fel med en ramp för två T5 rör :P
                              // 330liter SA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...