Akut hjälp ang. algätare..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • regicide
    • May 2010
    • 113

    Akut hjälp ang. algätare..

    Har haft akvariet nu i en och en halv månad. Helt plöstligt i dag upptäcker jag min algätare ligga upp och ned på botten, trodde han var död men ser nu att han rör lite på sej i bland. har lyft upp honom och lagt honom i en växt nu och rengjort pumpen då jag tyckt den har verkat rena lite dåligt. Vad kan det vara? Han är lite vit/grå på magen.. tror inte han haft den färgen förr? kan jag göra något eller bara att vänta och se? Har fått en del sniglar i akvariet de sista, vilka jag plockat ur, kan de ha ätit upp alla alger han ska äta?
    tacksam för snabba svar OM det går att rädda på något sätt...
  • regicide
    • May 2010
    • 113

    #2
    här är en bild. jätte svårt att ta men de vitnande syns iallafall..
    http://1.bp.blogspot.com/_UZO9G3IvAs...0/_MG_4756.JPG]

    Kommentar

    • Dexter
      • December 2009
      • 984

      #3
      Har din algätare inte fått något annat att äta?
      /Dexter

      75 liter mix, 220 liter mix

      Kommentar

      • regicide
        • May 2010
        • 113

        #4
        Ursprungligen postat av Dexter
        Har din algätare inte fått något annat att äta?
        nä? förutom fiskmaten då.. de i djuraffären sa att de klarade sig men nu när du skriver så antar jag att de inte gör det? den där j***a djuraffären..............

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          Alltså, det beror ju på vad det är för sorts algätare. Det är ju olika vad de äter. Livnär den sig bara på alger kan det bli ganska fattigt i ett nystartat akvarium. (Om det är en sort som inte äter utav flingfodret.) Att stödmata med algtabletter och färska grönsaker som till exempel gurka brukar vara bra. (Någon som "kan" mera om algätaren i fråga kan nog svara bättre. Försöker bara bena i problemet.) Har du kollat nitrit?
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • regicide
            • May 2010
            • 113

            #6
            Ursprungligen postat av Dexter
            Alltså, det beror ju på vad det är för sorts algätare. Det är ju olika vad de äter. Livnär den sig bara på alger kan det bli ganska fattigt i ett nystartat akvarium. (Om det är en sort som inte äter utav flingfodret.) Att stödmata med algtabletter och färska grönsaker som till exempel gurka brukar vara bra. (Någon som "kan" mera om algätaren i fråga kan nog svara bättre. Försöker bara bena i problemet.) Har du kollat nitrit?
            Okej, hmm ja jag har inte en aning om vad de är för mal.. hmm gurka säger du.. det har jag ju hemma nu! kanske ska prova sticka till honom en bit. jag har ju nästintill nattvvak nu på stackarn. han har fått flytta in i en yngelkorg för de andra fiskarna är framme och äter på han så jag antar att han..sjunger på refrängen liksom. men han rycker varje gång de är framme och naggar så därför kan jag ju inte låta han ligga i stora akvariet heller.. jag skulle ju aldrig skaffat akvarium känner jag, alldeles för blödig för detta!!kanske är bättre bara att dänga han i marken så han får sova gott åp riktigt? men så är det de där OM ifall han faktiskt kanske kan överleva är de ju väldigt dumt...

            Ang nitrit. Har en massa massa yngel i akvariet, borde inte de ta skada fortare om det var något fel i akvariet? känns som om de borde vara känsligare än en stor mal men det kanske är fel tänkt

            Kommentar

            • Dexter
              • December 2009
              • 984

              #7
              Kan du inte lägga ett inlägg under "sjukdomar" också? Kanske någon som kan hjälpa dig där.
              /Dexter

              75 liter mix, 220 liter mix

              Kommentar

              • regicide
                • May 2010
                • 113

                #8
                Ursprungligen postat av Dexter
                Kan du inte lägga ett inlägg under "sjukdomar" också? Kanske någon som kan hjälpa dig där.
                ah smart

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Ursprungligen postat av regicide
                  nä? förutom fiskmaten då.. de i djuraffären sa att de klarade sig men nu när du skriver så antar jag att de inte gör det? den där j***a djuraffären..............
                  den där är det bäst att avliva för att göra pinan kort, den kommer aldrig repa på sig när det gått så lång att den ligger livlös i en växt! Har den fått fiskmat har den ju inte svultit, fast de BÖR få tillskott av algtabletter ibland! Det är nog snarare sviktande vattenvärden i ditt nystartade kar som tagit kol på den!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  Arbetssätt...