Fråga om mängd mat och vattenbyten till endlers.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sagodjuret
    • January 2010
    • 133

    Fråga om mängd mat och vattenbyten till endlers.

    har ett nystartat 43 liters med tio endlers och undrar hur mycket och ofta jag ska ge dom mat samt hur mycket och ofta vatten jag ska byta nu i början? är det viktigt att dom får mat vid regelbundna tider? kan dom råka äta för mycket? vet att man ska mata så att dom hinner äta upp det.
  • hult87
    • February 2010
    • 1287

    #2
    hej

    nu när det är nytt ska du mata mycket sparsamt, ta en liten nypa som du tror är lagom och sen halverar du den, det är mycket svårt att svälta en fisk, gör detta varannan dag dom första veckorna och om 3-4 veckor kan du göra det varje dag. en (regel) brukar vara att mata dom och det dom inte äter upp på 1-2min tar man upp.
    tänk på att fisk vill också ha varierad kost

    hoppas det kunde hjälpa dig finns proffs här på sidan som kan mer om detta än mig ni kan ju skriva om jag inte har rätt i nått eller komlettera detta

    Kommentar

    • Dexter
      • December 2009
      • 984

      #3
      Guppy mår bra av att få mat mer än en gång per dag och då en liten mängd som de äter upp på ett par minuter. Själv matar jag mina morgon och kväll då de alltid har yngel. (Vet att Svenska Guppy Sällskapet rekommenderar att man matar dem 1-3 gånger per dag.) Våra älskar skalade gröna ärtor och faktiskt äter de lite gurka också. Brukar annars variera flingfoder, granulat, räkmix och någon gång ibland bitar av färska räkor. (Detta gäller dock när karet är inkört, ta det försiktigt i början.)
      /Dexter

      75 liter mix, 220 liter mix

      Kommentar

      • sagodjuret
        • January 2010
        • 133

        #4
        tack för svar. ska jag mata ett par gånger om dagen varje dag även nu i början eller varannan dag? hur mycket vatten är lagom att byta såhär precis i början och hur ofta?

        Kommentar

        • sagodjuret
          • January 2010
          • 133

          #5
          en till sak. har märkt att min anubias och min javamossa börjat bli brun, vad kan det bero på? har timer till lampan (10 timmar) och har haft i vattenberedningsmedel. fiskarna verkar må bra. är det för varm (26 c) eller kan det vara mitt höga ph som förstör?

          Kommentar

          • sagodjuret
            • January 2010
            • 133

            #6
            vad jag förstått ska dom ju klara sig utan extra näring?

            Kommentar

            • sagodjuret
              • January 2010
              • 133

              #7
              men viktigaste frågorna öär det här med mat och vattenbyten. är det varannan dag som gäller med maten?

              Kommentar

              • Dexter
                • December 2009
                • 984

                #8
                Ursprungligen postat av sagodjuret
                men viktigaste frågorna öär det här med mat och vattenbyten. är det varannan dag som gäller med maten?
                Alltså, de flesta skulle nog råda dig till att ta det väldigt försiktigt med maten och mata varannan dag. Vi brukar dock mata varje dag redan från början men en liten, liten mängd. (Har aldrig haft problem med nitrit.) Vatten brukar vi börja byta när karet varit igång en månad. Det har fungerat jättebra för oss. Dock får man ju ha koll så att man ser att fiskarna mår bra och inte står vid ytan och kippar efter luft eller är stillsamma nere vid botten. Då är det nog läge att misstänka nitrit.

                (Det kanske finns andra rekommendationer om hur man ska göra men som sagt, så här gör vi och det funkar för oss.)
                Senast redigerad av Dexter; 01 June 2010, 21:40.
                /Dexter

                75 liter mix, 220 liter mix

                Kommentar

                • Duttur
                  • February 2010
                  • 38

                  #9
                  Ursprungligen postat av Dexter
                  Våra älskar skalade gröna ärtor och faktiskt äter de lite gurka också.
                  Tar du vanliga frysta gröna ärtor? Mina har nämligen bara fått flingfoder, så det kan ju vara kul att ge dem lite andra saker. Mosar du dom?

                  Kommentar

                  • Duttur
                    • February 2010
                    • 38

                    #10
                    Förlåt Sagodjuret att jag inte svarar på dina frågor, men jag hade problem med att mina fiskar dog i början så jag är inte rätt person att svara.
                    Nu efter nästan 6 månader och allt verkar vara stabilt, byter jag ca 15-20 liter en gång i veckan, ibland går det nog en och en halv vecka mellan.
                    Kollar vattnet med en sticka som anger massa olika värden.

                    Jag har i florena för mina växters skull. De har börjat må mycket bättre efter det.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...