Precis startat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    vet inte varför men den kanskle dog för att du inte lägger upp bilder direkt här. många kanske är för lata för att klicka på en länk till för att se bilderna...

    Kommentar

    • firren_99
      • September 2009
      • 237

      #17
      Tror detta kommer bli riktigt bra! Spännande att se vilken färg det blir på äppelsnäckorna.

      Kommentar

      • Föllförfisk
        • April 2010
        • 620

        #18
        Blir nog himla bra det där!!

        Kommentar

        • henwes
          • May 2010
          • 14

          #19
          Har koppat i 8 st. Nyckelhålsciklider för ett par dagar sedan. Skulle gärna lägga upp bilder, om det inte vore för att fiskarna i fråga inte går att hitta... Efter två dygn började man kunna ana vissa av dem bakom några rötter, men de vill inte komma fram ordentligt. Började tro att det var något fel på dem, men efter att ha pillat ner en bit räkmix till dem och sett att de käkade och även efter maten började våga sig fram lite så är jag lugnare... Vore kul om de kkunde komma fram, så man har något mer att titta på än sniglar och tetror...

          Har dessutom fått hem en till kokong som lades i min Danne_85s kar (ett kar som han tömt och gjort sig av med alla sniglar). Den kokongen är troligtvis ett resultat av kelsjuka lekar mellan två av tre utav följande: en blåfot, en polka och en vanlig vit. Ska bli kul att se vad det blir för något, mindre kul att ha typ 200 snäckor i karet... Kom och hämta, ni som vill ha!

          Förhoppningsvis kommer bilder snart...

          //Henke
          http://ettlitettricks.blogspot.com/

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #20
            Nyckelhålsciklider är ett bra val, en mycket trevlig ciklid (en av mina favoriter), som när den trivs inte alls är så skygg som det påstås. Har själv ett litet par nu, som haft yngel en gång. De kan ju bli ganska stora, hanen kan bli ca 15 cm, även om något mindre nog är vanligare.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Föllförfisk
              • April 2010
              • 620

              #21
              Jag tar gärna några sniglar om du behöver bli av med längre fram!!

              Kommentar

              • askungen
                • June 2010
                • 107

                #22
                Ja tar mer än gärna oxå ett par sniglar framöver, börjar tro att mina 4 e hanar allihopa, det enda dem gör är äter. Ja e ute efter rosa,lila färgade.
                Anki
                220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
                60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

                Kommentar

                • henwes
                  • May 2010
                  • 14

                  #23
                  Nycklisarna är framme lite oftare nu och det känns skönt att kunna räkna in dem... "Jo, de är fortfarande åtta stycken...".

                  Ber om ursäkt för att jag stammade lite i det förra inlägget - "kunde", stavas ju såklart bara med ett K. Ber även om ursäkt för att jag kallade Danne_85 för "min". Detta var inte alls meningen! Hade tänkt skriva "min kompis" först men bestämde mig för att hänga ut honom med - om inte namn - så åtminstone forumalias och glömde ta bort "min".

                  Ovanstående paragraf är helt ovidkommande i sammanhanget, förutom om det skulle vara så att någon av mina "märka ord"-vänner ser det och får för sig att mobbas... Förlåt alla akvarister för det ni just var tvugna att genomlida...

                  Nu till det undervattniska:

                  1.
                  Trots dålig - eller halvdan - belysning, sprider mina plantor ut sig mer och mer. Detta har gjort att det numer är lite lummigare i karet och en del djungler börjar forma sig här och var.

                  2. Cikliderna är väldigt bra på att inte synas. Dock är de hyfsat påpassliga när det är matdags. De tycker om räkmix och fryst Artemia och även små pellets. De sistnämnda måste dock få ligga på botten ett tag innan de vill fram och smaka. Har sett fiskar bli träffade i pannan av sjunkande pellets men de reagerar inte ändå. De verkar inte förstå att det är mat förrän de får smyga fram och smaka. Men fina är de... Fiskarna, inte pelletsen.

                  3.
                  Sniglar till förbannelse! Räknade in ett drygt 30-tal nya småbebisar häromdagen. Det roliga är att varenda en verkar vara polkavarianter... Just nu drygt en milimeter i diameter men med helt blålila skal... Skulle eventuellt behöva bli av med några stycken när de blivit lite större...

                  4.
                  Lön om bara några timmar! Efter jobbet i morgon blir det ett besök på djuraffären för att spana in vad de har att erbjuda... Ett är säkert: en termometer ska jag köpa... Svårt att gissa temperaturen, men jag vågar nog påstå att den är närmare 30 än 25 i den här värmen...

                  5.
                  Det bor en massa Amanoräkor (tror de heter så) i mitt kar nu också. De är fruktansvärt roliga att titta på när de snor en ciklidpellet och eldar runt i karet med den i famnen och liksom skryter över hur stor matbit den lyckats fånga...

                  6. Fem punkter får räcka. Bilder på kommer snart upp på bloggen. Hoppas jag. Om jag orkar....

                  //Henke
                  http://ettlitettricks.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • henwes
                    • May 2010
                    • 14

                    #24
                    Glömde skriva att den tråkiga blå bakgrunden som syns på bilderna i min blogg, är borta. Har numer mellan karet och väggen halat ner och nålat fast ett sönderklippt svart tygskynke som får leka akvariebakgrund. Ska försöka fota lite mer som sagt. Har fått några bra bilder på nyckelhålen och det nya arrangemanget med växkter/rötter och kommer förhoppningsvis hinna fixa och dona lite i helgen med uppladdningar och inte minst - väldigt gripande berättelser om den minst sagt fabulösa marina aktivitet som tilldrar sig i mitt vardagsrum. Kattjävlen skiter jag i att skriva om...
                    http://ettlitettricks.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • henwes
                      • May 2010
                      • 14

                      #25
                      Nya fiskar: 6 st Otocinklus samt 2 st Eldbuksciklider...

                      Bilder snart... Sedan... Någon gång...
                      http://ettlitettricks.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Danne_85
                        • September 2009
                        • 667

                        #26
                        Ursprungligen postat av henwes
                        Nya fiskar: 6 st Otocinklus samt 2 st Eldbuksciklider...

                        Bilder snart... Sedan... Någon gång...
                        Jasså så det vart Eldbukar också, dom är riktigt vackra när dom blir större.
                        Hoppas att du fick 2 snälla exemplar, med tanke på dina Nyckelhålisar, då Eldbukarna vissa individer kan vara ganska aggresiva, ska bli intresant att följa dom.

                        Tycker du ska plocka bort en del tetror och kanske köpa dig 2-3st Eldbukar till, så har du lite större chans att du får ett par som vill leka, fast det är ju bara vad jag tycker

                        Jag kommer förbi dig imorgon när jag kommer hem.
                        Mvh: Danne

                        Foton:
                        http://www.blackroomphotos.com

                        Kommentar

                        • henwes
                          • May 2010
                          • 14

                          #27
                          jag måste erkänna att jag är galet dålig på att besöka det här forumet... det som hänt sedan sist är att växterna sprider sig så det knakar, ottisarna har dött - alla utom en, det har tillkommit ett agassissipar (stavning?), en kakaduahona och snart förhoppningsvis en hane också om danne_85 fortfarande vill bli av med den. alla fiskar verkar trivas (utom vissa otocinklusar då'rå...), det kryllar av halvcentimeterstora, lila äppelsnäckor och mina nyckelhåls- samt eldbuksciklider växer och har det bra... bilder kommer förhoppningsvis inom kort...
                          http://ettlitettricks.blogspot.com/

                          Kommentar

                          Arbetssätt...