tjocka platys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LinneaL
    • April 2010
    • 12

    tjocka platys

    Jag behöver lite utfodringstips till ett mindre akvarium med glupska platys.

    Just nu simmare fyra vuxna platys, två små yngelplatys, två små pansarmalar och två otocinclus i mitt kar. Mitt problem är nu att mata bottenfiskarna utan att platysarna tar deras mat. I dagsläget får först platysarna lite flingfoder, sedan släcks akvariet och ett "chips" åker i, men nu har de glupska platysarna lärt sig det där och cirkulerar allihopa på botten tills chipset är i och uppätet. Platysarna puttar bokstavligt talat bort malarna från maten och äter upp allt själva.

    Så, hur ser man till att två små tappra platyyngel (ca 1 cm) och bottenfiskarna får mat utan att platysarna äter upp allt? Hanen är numer nästan klotrund

    Linnea
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    de får helt enkelt lära sig. jag har aldrig matat mina diverse malar med nånting. pansar lever av det som finns på bottnen o pleco av alger. har inte hört att fiskar kan äta ihjäl sig. mata allt på en gång i stället. platysarna kan ju inte vara överallt o plocka maten ju.

    Kommentar

    • Dexter
      • December 2009
      • 984

      #3
      Har ett kar med vuxna Guppys, yngel, Rosentetror, räkor och ottosar. Lägger i både bottentablett och flingfoder samtidigt med karet tänt. (Ofta delar jag bottentabletten lite så att delarna hamnar på olika ställen.) Lite av flingfodret smular jag så smått att de vuxna inte bryr sig om att ta det, det brukar ynglen få. I början åt inte ottosarna bottentabletten men nu har de fått smak för dem och vant sig vid att trängas med både tetror och räkor. Först till kvarn...Har dessutom alltid en bit gurka i karet som byts varannan, var tredje dag. Den är guppysarna och nafsar lite på naturligtvis, men det mesta får ottosarna och räkorna ha ifred. Då vet jag att de inte blir helt utan.
      Senast redigerad av Dexter; 28 May 2010, 19:51.
      /Dexter

      75 liter mix, 220 liter mix

      Kommentar

      Arbetssätt...