Endlers födsel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Duttur
    • February 2010
    • 38

    Endlers födsel

    Måste bara dela med mig om det här.

    Köpte för några dagar sedan tre honor och en hane. Två av honorna var misstänksamt tjocka. Igår tyckte jag att den ena var väldigt mörk bak så
    yngelboxen sattes in. I förberedande syfte, dock utan att lägga i honan.
    Igår kväll/natt när jag tittade till den tyckte jag att jag såg ett litet yngel simma förbi. Letade upp honan och mycket riktigt så var hon i full gång att föda fram sina yngel. Första gången jag sett det, vilket var lite extra kul.

    Efter lite funderingar, och insikten att mina räkor är effektiva jägare, lyckades jag fånga in honan och lägga henne i boxen.
    Nu på morgonen släppte jag ut henne igen och har nu fyra små yngel. min dotter har döpt alla till Lillen. Har bara sett ett utanför ännu.

    Hur stora bör dessa yngel vara för att ha en chans till överlevnad? Har haft ett innan och det släppte jag ut förtidigt.
  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    #2
    Ursprungligen postat av Duttur
    Hur stora bör dessa yngel vara för att ha en chans till överlevnad? Har haft ett innan och det släppte jag ut förtidigt.
    Vad är det du har mer i karet?
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix

    Kommentar

    • Duttur
      • February 2010
      • 38

      #3
      Har rosentetror och räkor som verkar vara hungriga på små yngel.

      Kommentar

      • Dexter
        • December 2009
        • 984

        #4
        Ursprungligen postat av Duttur
        Har rosentetror och räkor som verkar vara hungriga på små yngel.
        Är det små räkor, typ Körsbärsräkor, behöver du inte vara orolig för att de ska äta yngel. (Skulle ett yngel ligga dött i karet däremot äter de upp det. De är effektiva städare.)

        Hos oss har vi just Rosentetror, Körsbärsräkor och Crystal Redräkor med våra Guppys och vårt problem är att vi får för många yngel som överlever. (Skrev om det i en annan tråd.)

        Har de kommit upp i en storlek på 1,5 cm borde det vara lugnt tycker jag. (Kanske någon annan har mer erfarenhet.) Vi har en del Hornsärv i vårt kar och där är ynglen väldigt skyddade. Har du inget sådant kanske du kan skaffa?

        Grattis till ynglen! De första brukar vara extra spännande. (När vi köpte Endlers köpte vi 4st. Morgonen efter var de 17 st!!! Alla yngel överlevde då det enbart var räkor och Endlers i karet de gick i.)
        Senast redigerad av Dexter; 27 May 2010, 14:00.
        /Dexter

        75 liter mix, 220 liter mix

        Kommentar

        • Duttur
          • February 2010
          • 38

          #5
          Vet faktiskt inte vilken räksort det är, men de är ganska stora (ca 4-5 cm). Och jag såg dem igår kväll jaga ifatt yngel. Så de rensade ganska hårt.
          Äter inte era Rosentetror yngel? Såg även dem äta några igår. Det var därför jag flyttade över honan till boxen.

          Har kollat lite mer utanför boxen under dagen. Och har inte sett ett enda.

          Kommentar

          • Dexter
            • December 2009
            • 984

            #6
            Ok, har ingen aning om vad det kan vara för räkor. Jo, våra Rosentetror tar väl ett och annat yngel men Endlerna har bivit ganska många med tiden och tetrorna kan ju inte mer än att äta sig mätta. (Har 6 stycken Rosentetror i vårt kar.)

            Hoppas det går bra med era små!
            /Dexter

            75 liter mix, 220 liter mix

            Kommentar

            Arbetssätt...