Slöjstjärt med guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Duttur
    • February 2010
    • 38

    Slöjstjärt med guppy

    Har ett 58l akvarium med guppys och rosentetror. Har startat upp det för min dotters skull och nu vill hon ha slöjstjärtar.

    Har blivit lovad ett par små slöjstjärtar och löfte om att få lov att lämna in dom/byta dom när de blivit för stora för vårt akvarium om vi inte vill byta upp det till något större vid det tillfället. Eftersom jag vet att slöjstjärtar behöver större.

    Min fråga är; Tycker ni att kombinationen av fisk är OK?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    tycker inte det är okej att lägga i slöjjen även fast de är små..då måste du ju lämna tebaka dom om ett par månader bara....

    Kommentar

    • Duttur
      • February 2010
      • 38

      #3
      Enligt butiken växer de väldigt långsamt, stämmer inte det?

      Hur stort behöver ett par slöjor ha?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4


        120L

        tyvärr är det så att djuraffärer är just affärer o de säger lite vad som helst för att få sälja sin fisk. inte så konstigt då de behöver få in pengar så klart men det är inte så trevligt att utnyttja folks okunskap.

        så man ska ta det som affären säger med en nypa salt o absolut kolla upp på egen hand vad som är bäst för sina fiskar.

        Kommentar

        • Saturnus80
          • October 2009
          • 943

          #5
          Slöjstjärtar smutsar ner så mycket, så det kan bli problem med nitrit. Man brukar räkna ca 50l/slöjstjärt. Varför just slöjstjärtar, finns det ingen annan fisk hon kan tänka sig förutom kampfisk då?
          //Daniel

          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
          23l aqualandscape med dvärgkulor

          Kommentar

          • Duttur
            • February 2010
            • 38

            #6
            Hannesc; Jo, jag är medveten om att det ibland kan sägas lite konstigheter. Därför ställde jag frågan här.

            Saturnus80; Hon är 4 år, så hon har inte full koll utan går mer på vilka hon tycker är fina. Så får jag försöka sålla lite så det inte blir helt tokigt.

            Tack för svaren, det låter som om jag ska avstyra slöjor i vårt akvarium.
            Vad tror ni om Mollys. Nu har jag inte kollat upp dem, men visst finns de i lite olika färger, snälla och ganska lätta?

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              molly borde nog funka mycket bättre

              Kommentar

              • Saturnus80
                • October 2009
                • 943

                #8
                Ballongmolly påminner lite slöjisar.
                //Daniel

                110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                23l aqualandscape med dvärgkulor

                Kommentar

                • Duttur
                  • February 2010
                  • 38

                  #9
                  Vad är den stora skillnaden på molly och platy?
                  Ballongmolly lät spännande. Ska kolla upp den.

                  Det är tur att jag har en dotter som förstår att fiskar kan vara ledsna också Dessutom lockar möjligheten att få yngel. Vi har trotts guppys bara haft ett, och det blev uppätet när det fick lämna yngelboxen.

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    Jag tycker att ni har ganska tillräckligt med fisk redan!
                    58 liter är inte så jättestort, och rosentetror blir ju ganska stora. Försök att få yngel av guppy att överleva istället för att köpa nytt. Mycket växter som ynglen kan gömma sig i brukar öka överlevnaden.
                    Molly blir dessutom uppåt tio centimeter så det är inte särskilt lämpligt i ett kar av den storleken.
                    Dottern kommer ju bli ledsen om fiskarna ni har dör för att det är obalans i karet. Ju mindre kar, desto svårare att få det att funka bra.
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • Duttur
                      • February 2010
                      • 38

                      #11
                      Mumin; Har ju inte skrivit hur många av varje jag har. För att vara nybörjare så läser jag på ganska mycket för att veta hur många fiskar jag kan ha. Och enligt vad jag har kommit fram till så borde jag kunna köpa ett par till.
                      Akvariet har varit i gång i över 6 månader.

                      Men jag ställer frågan öppen. Har två guppys och 7 rosentetror, är det tillräckligt? Eller kan jag köpa ett par nya små fiskar till? Hur hade ni gjort?

                      Kommentar

                      • sagodjuret
                        • January 2010
                        • 133

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mumin
                        Jag tycker att ni har ganska tillräckligt med fisk redan!
                        58 liter är inte så jättestort, och rosentetror blir ju ganska stora. Försök att få yngel av guppy att överleva istället för att köpa nytt. Mycket växter som ynglen kan gömma sig i brukar öka överlevnaden.
                        Molly blir dessutom uppåt tio centimeter så det är inte särskilt lämpligt i ett kar av den storleken.
                        Dottern kommer ju bli ledsen om fiskarna ni har dör för att det är obalans i karet. Ju mindre kar, desto svårare att få det att funka bra.
                        det beror ju på hur många guppy och hur många rosentetror dom har. tror också på att fixa gömstället så att flera guppyyngel överlever. så jättesvårt borde det väl inte behöva vara?

                        här har vi en annan trevlig sak som fyraåringen kanske skulle uppskatta http://www.coolstuff.se/Triops som ett tillfälligt alternativ till fler fiskar, dom kanske kan bo i yngelboxen? dom lever inte så jättelänge men utvecklas snabbt och kan vara trevliga att titta på och se hela utvecklingen. fast dom finns kanske att köpa nån annanstans, tanken var inte att göra reklam för just den sidan.

                        Kommentar

                        • sagodjuret
                          • January 2010
                          • 133

                          #13
                          Ursprungligen postat av Duttur
                          Mumin; Har ju inte skrivit hur många av varje jag har. För att vara nybörjare så läser jag på ganska mycket för att veta hur många fiskar jag kan ha. Och enligt vad jag har kommit fram till så borde jag kunna köpa ett par till.
                          Akvariet har varit i gång i över 6 månader.

                          Men jag ställer frågan öppen. Har två guppys och 7 rosentetror, är det tillräckligt? Eller kan jag köpa ett par nya små fiskar till? Hur hade ni gjort?
                          jag tycker inte att det låter så mycket. men jag är ju ingen expert. jag trodde guppysarna ville vara fler än två för övrigt. men hur som helst tycker jag inte att det låter så trångt.

                          Kommentar

                          • Duttur
                            • February 2010
                            • 38

                            #14
                            sagodjuret; Har funderat på såna, men jag tycker att de är lite läskiga. Det får räcka med lådan med grodyngel som extra sak och se utveckling. Saken är att jag har en lätt fobi för grodor, så jag kollar nog mer än min dotter för att försäkra mig om att vi hinner släppa ut dem i tid :S

                            Har mycket växter, men guppyhonan blir inte med yngel. Hade en till men den dog. Såg inga tecken på att den mådde dåligt, helt plötsligt var den bara död.
                            Men som sagt har jag bara sett att den ena honan visat tecken på att vara med yngel en gång och det var då vi fick det enda som jag trodde var stort nog för att klara sig.

                            När jag tänker efter lite så borde jag kanske köpa ett par guppy honor istället för ny art.

                            Kommentar

                            • sagodjuret
                              • January 2010
                              • 133

                              #15
                              Ursprungligen postat av Duttur
                              Har mycket växter, men guppyhonan blir inte med yngel. Hade en till men den dog. Såg inga tecken på att den mådde dåligt, helt plötsligt var den bara död.
                              Men som sagt har jag bara sett att den ena honan visat tecken på att vara med yngel en gång och det var då vi fick det enda som jag trodde var stort nog för att klara sig.

                              När jag tänker efter lite så borde jag kanske köpa ett par guppy honor istället för ny art.
                              vad är det för guppys ni har? sånadär färgglada framavlade saker? som jag förstått är dom ofta himla känsliga och dör lätt. endlers ska tydligen vara tåligare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...