Hör lågt måste insuget vara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    Hör lågt måste insuget vara?

    Har köpt akvarium med btn-bakgrund och tycker att hålen sitter väldigt konstigt. På höger sida är ett tom hål högt upp som jag tror är utblås, lite längre ner ett nätat hål ca 20 cm över botten på karet som förra ägaren använt som insug men jag vill ha insuget på andra sidan. På vänstra sidan sitter ett nätt hål ganska högt upp och ett onätat hål längre ner som jag tänkte skulle passa bra som insug men det sitter 23 cm över karets botten. Kommer ju att fylla upp med grus men inte så högt så det kommer bli kanske 15 cm från insuget (om jag låter det hänga ut en bit) ner till botten - funkar det?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    låter väl helt okej.

    Kommentar

    • vickson
      • May 2010
      • 760

      #3
      Tack för svar! Du är en klippa här på Zoopet måste jag säga.

      Tyckte det kändes så mycket och inte alls i den "bottennivå" som jag lärt mig från tidigare men då går det kanske ändå dårå. Bra det!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        insugets placering är egentligen ganska oviktigt.

        så länge man har bra cirk i karet.



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • vickson
          • May 2010
          • 760

          #5
          Finemang Kensa!

          Nu gäller det bara att bestämma sig för om jag ska behålla den här eller bygga egen.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Ursprungligen postat av vickson
            Tack för svar! Du är en klippa här på Zoopet måste jag säga.
            Tack

            känns bra att man kan hjälpa till :P

            tycker du kan behålla den. om det är hål du inte vill ha så silikona över o tryck i grus i silikonet så det blir "kamoflerat"

            Kommentar

            • vickson
              • May 2010
              • 760

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              Tack

              känns bra att man kan hjälpa till :P

              tycker du kan behålla den. om det är hål du inte vill ha så silikona över o tryck i grus i silikonet så det blir "kamoflerat"
              Varsegod, det var så lite så!

              Jag funderar inte på att byta den på grund av hålen utan för att den är så stor att den tar upp 1/3 av akvariumets vattenyta, botten ännu mer och jag vill ju ha mycket växter. Så jag bestämmer mig i ena minuten för det ena och i andra minuten för det andra. Inte lätt det där.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                okej. om du ska ha filterdel bakom bakgrund får du räkna med att det tar plats. ska du köra med ytterfilter eller nått annat o inte använda den skulle jag köpt lite slim-line bakgrunder istället :P

                Kommentar

                • vickson
                  • May 2010
                  • 760

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  okej. om du ska ha filterdel bakom bakgrund får du räkna med att det tar plats. ska du köra med ytterfilter eller nått annat o inte använda den skulle jag köpt lite slim-line bakgrunder istället :P
                  Jag ska inte ha filterdel bakom bakgrunden utan kör ytterfilter, det är därför jag inte gillar all plats som försvinner. Men kostnaden håller mig bakbunden så det är därför jag funderar på alternativet att göra en egen bakgrund. Har kollat på rockwall granit som är ett billigare alternativ till slimline men då blir det ju liksom bara bakgrundsplatta och ingen struktur, kommer inte heller att ha råd att köpa extra för att göra ett litet hörn åt doppvärmare och slangbitar och det känns så trist om de ska synas eftersom akvariumet syns från sidorna. (Nu ser man iofs de fina sidorna på bakgrunden och all döplats bakom från sidorna och det är ju heller inte så peppande direkt.) Maken gnisslar redan över kostnaderna som är mer än han räknat med (han har aldrig haft nåt akvarium) och tycker att det får vara nog med extra utgifter och att en bakgrund för 500 spänn till 1000-lappen är rena idiotin. Och bakgrunden jag har nu är ju faktiskt sjuk snygg med alla buktningar, det är en av de snyggaste bakgrunder jag sett. << Så har min hjärna snurrat på högvarv i snart en vecka och det är bara en tidsfråga innan jag blir komplett tokig.

                  Gamla bakgrunden:
                  + snygg som fan
                  + kostar inget
                  - tar för stor plats

                  Bygga egen:
                  + kan göra den precis efter mina behov
                  - kostar
                  - tar tid och arbete
                  - risken är stor att jag inte kommer att tycka att jag har lyckats och då funkar den inte ändå

                  Slimline/rockwall
                  + bättre än inget
                  + tar liten plats
                  + ger plats åt växter och fiskar
                  - kostar mer än jag har råd med
                  - platt - ger ingen djupkänsla
                  - kan inte dölja värmare och slangar bakom

                  Så nu kan du bestämma åt mig!

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    okeeej... haha.
                    asså det är ju väldigt mycket för o nackdelar med alla alternativ så man får väl väga vad man prioterar mest. jag har aldrig haft bakgrunder i mina kar. den första är den svarta plastsaken jag har i malawikaret. jag tclr det är trevligare att titta på fiskarna än en bakgrund. Visst bakgrunden hjälper ju till att skaffa en bättre helhetsbild men jag skulle priotera yta för fiskarna istället.

                    slimlines ger ändå (tycker jag) ett bra djup ändå. o de är inte så dyra. kolla PWSS. typ 156:- för 50x35. vad har du för mått på karet?

                    visst är det tråkit att inte kunna dölja värmare o så men du kanske kjan det med växter o så. jag hade FöllförFisk på besök igår o hon trodde jag körde utan värmare i mina kar. men jag hade bara lyckats gömma dom bakom växter etc.

                    jag skulle köra på slimlines o sen inreda med saker för att få ett djup.

                    Kommentar

                    • vickson
                      • May 2010
                      • 760

                      #11
                      Men se där, det där gick ju riktigt bra att besluta åt mig.

                      Alltså det där med bakgrund är en riktig hybris för mig. När jag sista höll på med akvarium och rent av jobbade på akvarieaffär fanns inte bakgrunder utan man fick nöja sig med plast bakom. Och jag tycker ju att det är så jääääädra snyggt med bakgrund så det ser lite naturligt ut. På den tiden gömde man också slangar och sånt bakom växter så det borde ju funka även nu men ... ptja.... hybris som sagt var.

                      Har ett 200liters och behöver två slimlines 50x45. Gillade de där röda och svarta och de är ju lite dyrare dock. Har svart grus i botten och svarta stenar så jag tänkte att det kan kanske bli lite snyggt. Sen fanns ju rockwall granit också men de har jag inte sett live och kan inte avgöra om de är snygga eller inte. Är lite rädd för hur mycket frakten blir dock och hur lång tid det tar att få hem från pwss. En röd slimline kostar på djurmagasinet här 450 :- jämfört med 352 spänn på pwss. En hundring mindre stycket men då är frågan hur mycket frakt som tillkommer på det.

                      Tror nästan du får sköta beställningen åt mig också. Samt se till att den kommer hit så fort som möjligt. Och betala. Höhö.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...