Är mitt akvarium dödsdömt? :/

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jocie
    • May 2010
    • 49

    Är mitt akvarium dödsdömt? :/

    Hej!

    Jag har nog gjort alla nybörjarmisstag man kan göra och är så orolig så jag kunde knappt sova inatt utan satt och vaktade mina fiskar..

    Självklart hittade jag till det här forumet efter att jag hade startat upp mitt akvarium..

    Såhär ligger det till:

    Var hemma hos en kompis som har akvarium och blev själv sugen så hon gav mig ett akvarium på ca 60L tror jag att det är, som hon har haft innan. Vi tvättade ur det och skrubbade rent med vatten.

    Jag fick ta en växt och en sjögräsboll? som hon hade i sitt akvarium samt en pump som hon hade haft till det akvariumet som jag fick ta.

    Anyhow, vi åkte hem till mig, satte upp akvariet på en lämplig byrå, inredde och fyllde med vatten. Satte i gång pumpen och sen hällde vi i fiskarna. De fiskar som då fick komma i akvariumet är 4 st små platys och ett 10tal små guppys. Och även någon liten dalmartiner molly. Guppysarna är ca 1cm långa, platysarna är ca 2cm och dalmartiner mollysarna är ca 1cm. Ingen av dessa är då fullvuxna och dom har levt tillsammans innan.

    Dum som jag var åkte jag till fiskaffären och fick med mig två nästan fullvuxna blackmollys (en hane och en hona) och en liten ancistrusmal hem.. La i dom i vattnet direkt....

    Det jag nu har läst efteråt är att man absolut inte får göra såhär men gjort är gjort och vill bara göra det bästa för mina fiskar nu.. Har jätte dåligt samvete och kollar till dom hela tiden.. Matar dom knappt någonting för läste att man inte skulle göra det i början innan alla nivåer på vattnet är ok.

    Alla fiskar ser ut att må jätte fint och leker runt och är nyfikna. Äter gör dom med när jag väl matar dom. Akvariet är nu alltså 1 dag gammalt, men läste att mina fiskar kommer börja dö om ca 3-4 veckor när nitrithalten börjar öka p.g.a avföringen?

    Har ingen aning om vilken pumpmodell jag har men det är en som sitter på insidan av akvariumet iallafall. Och har ingen aning om man kan ställa in den och i såfall vilken inställning ska jag ha den på för att mina fiskar ska få tillräckligt med syre? Dessutom ska pumpen vara en litenbit ovanför vattenytan eller ska det vara helt under?

    Min black molly hona har som en liten vit/silver skimrig rand från munnen till skjärtfenan, är detta normalt?

    Det ser även ut som att hanmollyn uppvaktar honan, då han alltid är i närheten av henne och "puffar" lite på henne ibland. Ser ut som att han försöker våldta henne typ men hon verkar inte vilja utan simmar iväg lite. Hur beter sig mollys när dom leker? Har lagt in en liten liten genomskinlig glasskål på sniskan som jag tänkte skulle fungera som en grotta, där brukar black mollysarna hålla till och antingen är honan och hanen där inne samtidigt, eller så är honan där inne och hanen "vaktar" ingången.

    Igår kväll så la sig black molly hanen på några stenar vid botten och låg helt helt stilla förutom att han andades och bara låg där.. Är det normalt eller mår han dåligt eller något? Även honan la sig ett tag under pumpen och låg som lite i en båge och låg nästan helt stilla.. Men idag är dom uppe och simmar runt och är helt galna typ.

    Min lilla mal var helt tokig när jag släppte ner h*n (stressad kanske?) och simmade runt och runt och runt men h*n lugnade ner sig efter ett tag. Finns det mat till honom eftersom akvariumet är nystartat? Har ju växten och sjögräsbollen sen innan så borde väl finnas något ätbart där?

    Förlåt för mina hundra frågor men vill ju bara att mina fiskar ska må bra... Är världens största djurvän och det gör ont i mig att veta att jag leder dom mot en säker död. Hjälp mig...
    1st 60L
    1st 200L
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    #2
    Här kommer några tips från mig:
    Kolla om du kan lämna bort några av fiskarna så du får lite färre antal. Akvarieaffärer kan ta imot ibland.
    Plantera rikligt med snabbväxande växter tex vattenpest.
    Pumpen ska sitta ca 1 cm under vattnet. ikta den uppåt om det går så vattenytan krusas lite för då bildas mer syre. Ha så högt blås att närliggande växter rör sig lite men ändå så inte fiskarna får "simma i motvind"
    Håll koll på dina vattenvärden och byt ca 20l vatten/ vecka.
    Om du får nitrit i vattnet så byt 5l morgon och kväll i tre dagar ta sedan nya prover för att se om nitriten gått ner.
    Köp gärna en liten rot till karet.
    Hoppas du får ordning på allt men det går nog bra
    Vad köpte du för algätare?

    Kommentar

    • Föllförfisk
      • April 2010
      • 620

      #3
      Lugn i stormen nu! Det är inte optimalt att göra som du gjort, men utgå inte från alla kommer att dö! Du gör helt rätt i att mata lite bara, så lite som möjligt, fiskar är nästan omöjliga att svälta ihjäl. Skulle inte din kompis kunna ta tillbaka några av fiskarna du fick, sålänge bara?
      Annrs gäller det att ha koll på vattenvärdena, och ett tips är att köpa flera snabbväxande växter, de hjälper till att hålla vattenvärdena i balans.
      malen kan nog ha lite ont mat i början kan jag tro. Det finns algtabletter man kan mata med då och då, eller koka en bit broccoli o lägga i, och sen ta bort efter nåt dygn. Då bör malen ha fått i sig lite. Men jag tror en viktig sak för dig är snabbväxande växter. 4-5 krukor kanske? Sen kan du ju ansa, slänga bort eller ge din vän om det blir för mycket då de växt till sig lite!
      De fiskar du har kan ju yngla av sig rätt kraftigt, så se upp lite med det, du kan snart ha en massa småttingar i ditt kar! Och jag skulle då inte göra ngt särskilt, de som blir uppätna blir det liksom.
      Det kommer säkert gå bra!*håller tummarna*

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Det du kan få just nu är en ammoniaktopp, framförallt om ditt vattenledningsvatten är basiskt. Om vattnet börjar lukta illa, byt 3/4 omedelbart.

        Köp sedan en bakteriekultur (t ex Nitrivec) och ett nitrittest (med droppflaskor) och ös i 1 tsk salt/100 lit.

        Mata sedan mycket sparsamt, kanske en liten nypa varannan dag. Fiskarna svälter inte ihjäl.

        Mät nitrithalterna varje dag. Är de för höga, byt 40-50% av vattnet. I det vatten du sedan öser i, tillsätt salt i motsvarande mängd plus bakteriekultur.

        Efter ca en månad-40 dagar så är akvariet i full gång.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          Det behöver inte vara någon fara. Vi har aldrig råkat ut för någon nitritspik i nystartade kar med sjuka eller döda fiskar som följd så det behöver inte bli så. Ta det lugnt med matningen bara. Din Ancistrus skall helst ha en rot, tror det har med dess matsmältning att göra, och sedan vill den ha gömställen bland stenar eller rötter, kanske därför den är stressad om detta saknas? Jag hade köpt maltabletter och även gett den gurka och/eller skalade gröna ärtor. Mer växter hjälper till att hålla karet i balans. Lycka till!
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Som så många säger är det inte en dödsdom, bara att du får hålla extrem koll eller hitta en nödlösning. Det finns erfarna akvarister som kör på full mängd direkt för en snabb mognad och löser det genom noggrann kontroll och kunskap. Se bara till att inte slarva nu i början så ska det gå bra.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #7
              Ursprungligen postat av Dexter
              Det behöver inte vara någon fara. Vi har aldrig råkat ut för någon nitritspik i nystartade kar med sjuka eller döda fiskar som följd så det behöver inte bli så. Ta det lugnt med matningen bara. Din Ancistrus skall helst ha en rot, tror det har med dess matsmältning att göra, och sedan vill den ha gömställen bland stenar eller rötter, kanske därför den är stressad om detta saknas? Jag hade köpt maltabletter och även gett den gurka och/eller skalade gröna ärtor. Mer växter hjälper till att hålla karet i balans. Lycka till!
              Spirulinatabletter verkar extremt uppskattat bland alla växtätande fiskar. Ett tips jag har.

              Instämmer med tipset om växter, det skadar aldrig med det extra syret de ger och de tar ju även upp spårämnen.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Jocie
                • May 2010
                • 49

                #8
                Ursprungligen postat av Lineli
                Här kommer några tips från mig:
                Kolla om du kan lämna bort några av fiskarna så du får lite färre antal. Akvarieaffärer kan ta imot ibland.
                Plantera rikligt med snabbväxande växter tex vattenpest.
                Pumpen ska sitta ca 1 cm under vattnet. ikta den uppåt om det går så vattenytan krusas lite för då bildas mer syre. Ha så högt blås att närliggande växter rör sig lite men ändå så inte fiskarna får "simma i motvind"
                Håll koll på dina vattenvärden och byt ca 20l vatten/ vecka.
                Om du får nitrit i vattnet så byt 5l morgon och kväll i tre dagar ta sedan nya prover för att se om nitriten gått ner.
                Köp gärna en liten rot till karet.
                Hoppas du får ordning på allt men det går nog bra
                Vad köpte du för algätare?
                Okey, har ju mest bara 1-2 månader gamla guppys och mollys.
                Vet inte om hon kan ta tillbaka dom då hennes akvarie redan är överbefiskat.. Okey, så massor med växter alltså?
                Hur kollar man vattenvärden?

                Jag har en Acistrusmal. Den som roten ska vara till?
                1st 60L
                1st 200L

                Kommentar

                • Jocie
                  • May 2010
                  • 49

                  #9
                  Ursprungligen postat av Föllförfisk
                  Lugn i stormen nu! Det är inte optimalt att göra som du gjort, men utgå inte från alla kommer att dö! Du gör helt rätt i att mata lite bara, så lite som möjligt, fiskar är nästan omöjliga att svälta ihjäl. Skulle inte din kompis kunna ta tillbaka några av fiskarna du fick, sålänge bara?
                  Annrs gäller det att ha koll på vattenvärdena, och ett tips är att köpa flera snabbväxande växter, de hjälper till att hålla vattenvärdena i balans.
                  malen kan nog ha lite ont mat i början kan jag tro. Det finns algtabletter man kan mata med då och då, eller koka en bit broccoli o lägga i, och sen ta bort efter nåt dygn. Då bör malen ha fått i sig lite. Men jag tror en viktig sak för dig är snabbväxande växter. 4-5 krukor kanske? Sen kan du ju ansa, slänga bort eller ge din vän om det blir för mycket då de växt till sig lite!
                  De fiskar du har kan ju yngla av sig rätt kraftigt, så se upp lite med det, du kan snart ha en massa småttingar i ditt kar! Och jag skulle då inte göra ngt särskilt, de som blir uppätna blir det liksom.
                  Det kommer säkert gå bra!*håller tummarna*
                  Hur kollar man vattenvärderna? Vad ska jag köpa och vad ska jag fråga efter?
                  Vad finns det för snabbväxande växter? Har redan en rätt stor växt med långa stora blad. Är den snabbväxande?

                  Får jag mata malen nu i början med tanke på att fiskarna inte ska matas?

                  Kan man ha för mycket växter?

                  tack för hjälpen!
                  1st 60L
                  1st 200L

                  Kommentar

                  • Jocie
                    • May 2010
                    • 49

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jens A.
                    Köp sedan en bakteriekultur (t ex Nitrivec) och ett nitrittest (med droppflaskor) och ös i 1 tsk salt/100 lit.
                    Vad gör det och hur mycket kostar det?
                    1st 60L
                    1st 200L

                    Kommentar

                    • Dexter
                      • December 2009
                      • 984

                      #11
                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Spirulinatabletter verkar extremt uppskattat bland alla växtätande fiskar. Ett tips jag har.

                      Instämmer med tipset om växter, det skadar aldrig med det extra syret de ger och de tar ju även upp spårämnen.
                      Tack för tipset. Har faktiskt aldrig noterat att Spirulina finns i tablettform. Skall genast inhandlas. (Har Spirulina Flakes som jag ger då och då, skall ju vara bra för färgprakten sägs det, men dem kommer ju inte de bottenlevande åt.)
                      Senast redigerad av Dexter; 18 May 2010, 15:49.
                      /Dexter

                      75 liter mix, 220 liter mix

                      Kommentar

                      • Jocie
                        • May 2010
                        • 49

                        #12
                        Ursprungligen postat av Dexter
                        Din Ancistrus skall helst ha en rot, tror det har med dess matsmältning att göra, och sedan vill den ha gömställen bland stenar eller rötter, kanske därför den är stressad om detta saknas? Jag hade köpt maltabletter och även gett den gurka och/eller skalade gröna ärtor. Mer växter hjälper till att hålla karet i balans. Lycka till!
                        Kan jag ta en rot utifrån och koka den i saltvatten?
                        Kan jag mata malen nu i början?
                        1st 60L
                        1st 200L

                        Kommentar

                        • Dexter
                          • December 2009
                          • 984

                          #13
                          Här har du två växter som växer så det knakar. Kanonbra växter i nystartade kar.



                          /Dexter

                          75 liter mix, 220 liter mix

                          Kommentar

                          • Jocie
                            • May 2010
                            • 49

                            #14
                            Ursprungligen postat av Dexter
                            Här har du två växter som växer så det knakar. Kanonbra växter i nystartade kar.



                            http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=22&SOK=1
                            Kikade på den längst ner igår och tänkte köpa den, men vågade inte fråga biträdet i butiken just då för han stog och bråkade med en av sina anställda..
                            Får gå och köpa det då!
                            1st 60L
                            1st 200L

                            Kommentar

                            • Dexter
                              • December 2009
                              • 984

                              #15
                              Ursprungligen postat av Jocie
                              Kan jag ta en rot utifrån och koka den i saltvatten?
                              Kan jag mata malen nu i början?
                              Jag skulle absolut inte ta en rot utifrån. Köp en som är avsedd för akvarium. (Det krävs en hel del kunskap för att man ska veta vad man kan ta för rötter ute i naturen.) Vanlig gråsten att göra gömställen med kan man däremot plocka ute och koka/rengöra. (Dock utan salt i vattnet.)

                              Jag skulle mata malen redan från början. Den har inte så mycket att äta i ett nystartat kar. Vet inte vilken variant du har, men läs om Ancistrus här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1070&SOK=1
                              /Dexter

                              75 liter mix, 220 liter mix

                              Kommentar

                              Arbetssätt...