Är mitt akvarium dödsdömt? :/

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #46
    Oj. Det var mycket du berättar. Vad jag försöker förstå är att du läste på innan, men gjorde sedan tvärt om och fortsatte med det hela vägen?

    Jag tror du inte i första hand behöver starta om utan i första hand tänka om!
    Om du läser nybörjarguide och annat här i forumet och sedan tänker hur du skulle gjort idag om du gjort om resan.
    Istället för att få ett dussin panikråd behöver du ett eget tänk om hur du själv tror akvariet ska skötas.
    Hur tycker du själv det ska skötas?

    Du är ju mån om att få det bra men överlåter matandet till en automat. För mig som ligger några veckor efter dig ger jag maten varannan till var tredje dag och med full koll så att det är uppätet på 2-5 minuter max.

    Så bara din övermatning av akvariet är tokfel
    Läs igenom alla grundinstruktioner och skriv ner själv gärna här i den här tråden hur du tror du ska sköta akvariet, så tror jag du får många kloka råd.

    En nybörjares första steg är att läsa och begrunda och skapa en plan för hur ens akvarium ska skötas. Jag tror ditt huvudproblem är att du inte haft en plan. Du kan alltid starta om akvariet, men då ska det vara med nya insikter och bättre plan.

    Hoppas du inte tycker att jag går på för mycket. Tycker att vi ska vara rädd om våra fiskar och då är det viktigt att vi förstår hur vi ska sköta dem. Sedan gör ju alla tabbar. Men du beskriver dina egna handlingar som på impuls, inte på en plan.

    Så kom igen nu. Sätt dig ner och skriv ner steg för steg hur ditt akvarium skulle ha startats. Börja där. Håller tummarna för att du är beredd att tänka om. Men till och börja med. Ta kontroll över ditt övermatande. Den vanligaste orsaken för många fiskproblem är övermatning.

    Du får väl se det här som en liten utmaning

    Sedan tycker jag egentligen att du ska lyfta ut din fråga i en egen tråd. Gör du det kommer jag att lägga in samma svar där.
    Senast redigerad av Bluewing; 08 September 2012, 20:50.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      #47
      Jag håller med föregående talare, tycker alla akvarium ska förses med samma text som Liftarens guide till galaxen "Ta det lugnt".

      Gör inget drastiskt, gör upp en plan som du följer och njut av ditt akvarium.
      Om jag var du skulle jag göra som följer.
      1 Vatten byte en gång per vecka, minst 30%
      2 Mata max varannan dag, fiskarna hittar alltid lite annat gojs dom kan smaska på så dom svälter inte.
      3 Låt filtret vara, visst det kommer kanske minska lite i flöde men låt det göra det då det är ingen fara. Om det blir totalstopp på ett par veckor så har du antagligen för litet filter, krama då ur filtersvampen 1 gång snabbt i en hink med akvarievatten i samband med vattenbytet så får du bort det värsta "mekaniska" smutsen.
      4 Låt sanden vara, det tar lite tid innan den biologiska nedbrytningen kommer igång. Det gör inget om du har lite skräp på botten, om det skulle bli för mycket kan du suga upp det lösa skräpet i samband med vattenbytet men låt sanden ligga.
      5 I med mer växter, växter hjälper till med nedbrytningen av nitrit och avlastar filtret i början.
      6 Njut av fiskarna. Det var väl därför du skaffade dom i första läget?
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • tazzrat

        • July 2012
        • 211

        #48
        Tack för tipsen. Jag startade en ny tråd men svarar även på det ni skriver här. §:o)

        Det genanta är ju att jag hade läst på, t o m gjort ett schema om hur länge akvariet skulle stå, när första fiskarna skulle i, hur många de skulle vara etc och hur ofta vattenbytet skulle ske första månaderna, efterföljande månader, när annan typ av foder skulle börja tillsättas och hur ofta o s v. Tvärtemot att inte haft någon plan så hade jag en lite FÖR exakt plan- som sen sket sig i o m att jag sedan blev så till mig vid införskaffandet av alltihop. (Jag antar att mitt enda försvar är att jag har sett fram mot det hela så länge att när jag väl gav mig iväg för inköpandet så försvann hela min fina plan ur huvudet.)


        Att jag överlåter på en maskin att mata är ju just för att inte övermata samt för att ha koll så man inte dubbelmatar eller glömmer att mata etc. Automaten är inställd på minsta utsläppet och det som matas i äts upp på mindre än en minut. ...Förutom då algtabletterna. (Granulatet sjunker dock snabbare än flingor och därför plockas från botten snarare än från ytan.) Kommentaren om att det var "tokfel" är ju lite överflödig eftersom jag redan tagit itu med den saken, men fortfarande alldeles korrekt. §;o) Ska som sagt hålla var tredje dag nu ett tag framöver.


        Nybörjarguiden hade jag läst igenom liksom så många tips här- och där på nätet, och det är ju en av anledningarna till att jag efter igångsättandet har haft en del panikåtgärder; mina tabbar var ju inte direkt med i ekvationen när jag tänkte starta upp ett litet akvarium såhär och därför har jag försökt att rätta till felen. ...Tyvärr genom att göra ännu fler fel.

        Vattenbytet senaste två gångerna har blivit ungefär 50% istället för de 30% som var första två byten, detta eftersom jag varit orolig för nitrit trots att stickorna sagt att det är nitritfritt. (Som sagt så har jag insett att dropptester är mitt enda säkra kort nu.)

        Jag har både snabbväxande och långsamväxande växter i akvariet, men kanske skulle kunna trycka ned några till. Så ha is i magen, alltså? Låta skräpet ta sin tid att bli nyttigare och vattnet ta sin tid att klarna!? Jag ska försöka. §xob

        Tack igen för era tips! §:o)

        Kommentar

        Arbetssätt...