Fiskar till ett 43 liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sagodjuret
    • January 2010
    • 133

    Fiskar till ett 43 liters?

    Några tips? Jag vill verkligen skaffa några moskitotetror som jag såg idag, men nu när jag läste stod det att dom var både känsliga, bet på fenor och måste ha 60 liter. Väldigt tråkigt.
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    galaxy rasbora? snäcklekare? kampfisk?

    Kommentar

    • sagodjuret
      • January 2010
      • 133

      #3
      Ursprungligen postat av Auratusen
      galaxy rasbora? snäcklekare? kampfisk?
      galaxy är iofs fina. snäckletare och kampfiskar är jag inte så förtjust i. har funderat lite på zebrafiskar, leopard danio eller endlers guppy. fast helst hade jag ju velat ha moskitotetror. går några av dessa fiskar att ha tilsammans med varandra eller andra?

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #4
        Ursprungligen postat av sagodjuret
        galaxy är iofs fina. snäckletare och kampfiskar är jag inte så förtjust i. har funderat lite på zebrafiskar, leopard danio eller endlers guppy. fast helst hade jag ju velat ha moskitotetror. går några av dessa fiskar att ha tilsammans med varandra eller andra?
        Tyvärr har du inte mycket val om du vill ha stimfisk i ett litet akvarium, moskitotetror går bort av den anledningen. Zebrafiskar och danior är också stimfiskar och bör hållas som sådana, även då är ditt akvarium för litet.

        Självfallet kan man ha ett mindre antal men då förlorar man tjusningen med en stimfisk. Tror att ett mycket bra val är ett stim galaxy, tillräcklig liten för att man ska kunna ha ett hyggligt stim.

        Tobbe

        Kommentar

        • undervatten
          • April 2010
          • 137

          #5
          du kan ju ha killis; lyrstjärtskilli eller clownkilli. De är snygga!
          10 st med alla olika sorters fiskar.
          Jag kör med såna där pansarlimosiner!
          Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

          Kommentar

          • sagodjuret
            • January 2010
            • 133

            #6
            Ursprungligen postat av Tobbe R
            Tyvärr har du inte mycket val om du vill ha stimfisk i ett litet akvarium, moskitotetror går bort av den anledningen. Zebrafiskar och danior är också stimfiskar och bör hållas som sådana, även då är ditt akvarium för litet.

            Självfallet kan man ha ett mindre antal men då förlorar man tjusningen med en stimfisk. Tror att ett mycket bra val är ett stim galaxy, tillräcklig liten för att man ska kunna ha ett hyggligt stim.

            Tobbe
            en fråga. anledningen till att jag vill ha dom fiskar jag räknade upp är inte att jag vill ha ett stort stim utan för att jag tycker att dom är fina. för min del behöver det alltså inte vara ett stort stim utan skulle räcka med ett mindre, är det för fiskarnas skull eller det visuella som du menar att man borde ha stora stim? hur många galaxy skulle man kunna ha. är mitt akvarium för litet för endlers guppy också?

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              tetror tycker jag inte man ska köpa färre än 10 st då de är en stimfisk som trivs i just stim.

              Kommentar

              • sagodjuret
                • January 2010
                • 133

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                tetror tycker jag inte man ska köpa färre än 10 st då de är en stimfisk som trivs i just stim.
                naturligtvis inte. jag menade inte att man skulle köpa färre än dom ville vara utan bara att man kanske inte måste ha 50 stycken. jag visste inte att 10 tetror skulle få det för trångt i 43 liter men nu vet jag det.

                Kommentar

                • sagodjuret
                  • January 2010
                  • 133

                  #9
                  skulle man kunna ha några galaxy, några endlers guppy och kanske en posthorn? eller ska jag hålla mig till galaxy?

                  Kommentar

                  • rasmus_agren
                    • January 2010
                    • 198

                    #10
                    Små regnsbågsfiskar eller blåögon är fina och går bra i ett litet kar. Du kan annars ha de roligaste fiskarna av dem alla: dvärgkulfiskar! Det begränsar iofs vad mer du kan ha i karet men det är det lätt värt. Kolla på www.dwarfpuffers.com. Eller på http://members.optushome.com.au/rainbowfishes för den bästa sidan om regnbågsfiskar. http://members.optushome.com.au/rain...es/Werneri.htm är roliga och vackra tex.

                    Kommentar

                    • sagodjuret
                      • January 2010
                      • 133

                      #11
                      Ursprungligen postat av rasmus_agren
                      Små regnsbågsfiskar eller blåögon är fina och går bra i ett litet kar. Du kan annars ha de roligaste fiskarna av dem alla: dvärgkulfiskar! Det begränsar iofs vad mer du kan ha i karet men det är det lätt värt. Kolla på www.dwarfpuffers.com. Eller på http://members.optushome.com.au/rainbowfishes för den bästa sidan om regnbågsfiskar. http://members.optushome.com.au/rain...es/Werneri.htm är roliga och vackra tex.
                      jag älskar dvärgkulfiskar, fast löjligt mycket djurvän som jag är fastnade jag på det där med att dom ska äta levande små snäckor. ska titta på regnbågsfiskarna.

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #12
                        Dario Dario? (Bara för att jag ska ha sådana snart )
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • rasmus_agren
                          • January 2010
                          • 198

                          #13
                          De behöver inte snäckor, du kan mycket väl mata dom med fryst föda om du vill. De flesta kulfiskar behöver "knaprig" mat för att fila ner tänderna men det gäller inte dvärgkulfiskar. Däremot kan du inte föda upp dom på flingfoder.

                          Kommentar

                          • rasmus_agren
                            • January 2010
                            • 198

                            #14
                            Jag har förresten exakt samma fråga fast med tilläggen inget ljus, ingen värmare, inga växter, ingen pump

                            Tänkte försöka mig på, och med största sannolikhet misslyckas med, att göra nåt snyggt med alger. Finns det något levande alls som kan tänkas trivas där? Temperaturen kommer väl pendla nånstans mellan 19-23 grader beroende på årstid.

                            Kommentar

                            • sagodjuret
                              • January 2010
                              • 133

                              #15
                              oh. dario dario var himla fina. skulle man kunna ha t.ex. två eller tre dario dario och kombinera med t.ex. några endlers guppy eller några galaxy? alla ska ju vara fredliga har jag hört. vore roligt att ha två arter. men är det bäst att hålla sig till en gör jag naturligtvis det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...