Fiskar till ett 43 liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    #31
    Ursprungligen postat av sagodjuret
    hittar ingen information och att dom behöver vara flera. ska det vara ett stim så lär dom ju inte få plats så då får jag väl skippa den idén.
    Man kan säkert ha bara två stycken men om de får bestämma själva tror jag de vill vara fler.

    Senast redigerad av Dexter; 19 May 2010, 12:20.
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix

    Kommentar

    • sagodjuret
      • January 2010
      • 133

      #32
      Ursprungligen postat av Dexter
      Man kan säkert ha bara två stycken men om de får bestämma själva tror jag de vill vara fler.

      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1
      jo jag såg också att dom gärna bildar stim, men det står inget om att dom nödvändigtvis vill vara flera. men vill dom det så tänker ju inte jag plåga dom med något annat. men det är ju det här med platsen. så då är det kanske bättre att inte ha några alls. dom lär ju inte vilja ha det för trångt heller.

      Kommentar

      • Dexter
        • December 2009
        • 984

        #33
        Ursprungligen postat av sagodjuret
        jo jag såg också att dom gärna bildar stim, men det står inget om att dom nödvändigtvis vill vara flera. men vill dom det så tänker ju inte jag plåga dom med något annat. men det är ju det här med platsen. så då är det kanske bättre att inte ha några alls. dom lär ju inte vilja ha det för trångt heller.
        3-4 stycken är ju bättre än en. (Har inte förstått riktigt vilka fiskar du har för övrigt.) Man brukar ju ändå stödmata dem med grönsaker och algtabletter. Annars är ju snäckor superbra algätare. Tror inte det finns mycket som slår Zebrasnäckor på den fronten. Även äppelsnäckor är ju bra.
        /Dexter

        75 liter mix, 220 liter mix

        Kommentar

        • sagodjuret
          • January 2010
          • 133

          #34
          Ursprungligen postat av Dexter
          3-4 stycken är ju bättre än en. (Har inte förstått riktigt vilka fiskar du har för övrigt.) Man brukar ju ändå stödmata dem med grönsaker och algtabletter. Annars är ju snäckor superbra algätare. Tror inte det finns mycket som slår Zebrasnäckor på den fronten. Även äppelsnäckor är ju bra.
          jag tänkte ha två dario dario och ett litet stim galaxy. skulle 3 ottosar få plats då? jag skulle helst ha ottosar eftersom jag tycker att dom är så fina. och snäckorna vill ju ha lite högre ph än fiskarna.

          Kommentar

          • sagodjuret
            • January 2010
            • 133

            #35
            eller stim och stim.. jag vet inte ens om galaxy har något intresse av att vara ett stim.

            Kommentar

            • Dexter
              • December 2009
              • 984

              #36
              Ursprungligen postat av sagodjuret
              eller stim och stim.. jag vet inte ens om galaxy har något intresse av att vara ett stim.
              Jag tror det står minst 6 stycken här på Zoopet. Har haft lite funderingar på sådana om vi startar upp ännu ett kar.
              /Dexter

              75 liter mix, 220 liter mix

              Kommentar

              • Dexter
                • December 2009
                • 984

                #37
                Ursprungligen postat av sagodjuret
                jag tänkte ha två dario dario och ett litet stim galaxy. skulle 3 ottosar få plats då? jag skulle helst ha ottosar eftersom jag tycker att dom är så fina. och snäckorna vill ju ha lite högre ph än fiskarna.
                Jag hade kört på de fiskarna. Rabororna är så små så de är ju ingen stor belastning. Ottosarna är ju inga jättar heller precis. (Eller Dario Dario heller för den delen. Glömde dem.)
                Senast redigerad av Dexter; 19 May 2010, 13:27.
                /Dexter

                75 liter mix, 220 liter mix

                Kommentar

                • sagodjuret
                  • January 2010
                  • 133

                  #38
                  Ursprungligen postat av Dexter
                  Jag tror det står minst 6 stycken här på Zoopet. Har haft lite funderingar på sådana om vi startar upp ännu ett kar.
                  då får det bli minst sex stycken. sex såna och två dario dario borde väl få plats? kanske mer tveksamt med ottosarna.

                  Kommentar

                  • Dexter
                    • December 2009
                    • 984

                    #39
                    Vet inte hur väl regeln "1 centimeter fisk per liter vatten" stämmer men då har du väl en 10 liter "till godo" med de fiskar du funderar på.
                    /Dexter

                    75 liter mix, 220 liter mix

                    Kommentar

                    • rasmus_agren
                      • January 2010
                      • 198

                      #40
                      6 galaxy, 2 dario och 3 otos blir säkert bra. varken otos eller galaxy stimmar direkt. men de gillar att hänga med varandra iaf. mina galaxy stimmade i början när de var nya i karet. i takt med att de börjat känna sig mer trygga, antar jag, så har de börjat att hänga mer i små grupper i växtligheten. om det händer nåt läskigt, typ en håv som yr runt, så söker de sig snabbt till varandra igen.

                      Det som ger belastningen på karet måste väl ändå vara hur mycket man matar? Därför tycker jag "städfiskar"/räkor/snäckor borde räknas mindre. Funkar det så?

                      Kommentar

                      • sagodjuret
                        • January 2010
                        • 133

                        #41
                        har dykt upp en liten fundering. jag hittar ingen information om hur svåra galaxy och dario dario är? sedan när jag läste artbeskrivningar på en sida beskrevs båda som mycket blyga och att dom ville ha väldigt tätt planterat. kommer man överhuvudtaget att se till dom? dom tycks också vilja ha sandbotten, något som jag inte är så sugen på.

                        fundrar på om jag ska köpa tre otto och några endlers (till att börja med bara hanar kanske?) istället. tänkte att eftersom jag är helt ny på det här så kan ju då några endlers få flytta in först och bo in karet, dom verkar ju tåliga. och sedan kan jag skaffa ottosar när jag vet att vattenvärdet är bra. känns som en lite mer säker plan. eller vore endlers dumt? hur många vill dom vara egentligen?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...