Fiskar till ett 43 liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #16
    Darios är så jäkla små, en miniatyrciklid i sitt utförande!
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • rasmus_agren
      • January 2010
      • 198

      #17
      japp, det borde gå så bra så. ett par dario dario och ett litet stim galaxy i ett välplanterat kar tycker jag låter väldigt tjusigt. om än inte lika tufft som dvärgkulfiskar förstås

      å andra sidan så kan du då ha några Otocinclus eller Corydoras pygmaeus och en näve räkor som städcrew.

      Kommentar

      • rasmus_agren
        • January 2010
        • 198

        #18
        Förresten VisualDarkness, vet du hur det funkar med flera par i en större tank? Tror du man kan ha, säg, fyra par i 250l?

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #19
          Det borde man, av det som jag läst, kunna ha utan problem så länge det finns växter och liknande som revir. De som jag har sett i butikerna har inte ens brytt sig om övriga hanar.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • sagodjuret
            • January 2010
            • 133

            #20
            Ursprungligen postat av rasmus_agren
            japp, det borde gå så bra så. ett par dario dario och ett litet stim galaxy i ett välplanterat kar tycker jag låter väldigt tjusigt. om än inte lika tufft som dvärgkulfiskar förstås

            å andra sidan så kan du då ha några Otocinclus eller Corydoras pygmaeus och en näve räkor som städcrew.
            drömbefolkningen vore ju ett litet stim galaxy, ett par dario dario och en otocinclus (eller två om dom vill vara det?). men man ska kanske ta och börja med galaxy och dario dario innan man börjar tänka på otocinclus som verkar lite knepigare och så det inte blir för trångt.

            Kommentar

            • rasmus_agren
              • January 2010
              • 198

              #21
              då tycker jag du ska skaffa drömbefolkningen däremot hade jag föreslagit att du planterar växter först, köper en otocinclus som kan äta lite alger, matar väldigt sparsamt, och köper de andra först när karet har ställt in sig ordentligt. att pytsa i alla fiskarna direkt är nog det absolut vanligaste nybörjarfelet och leder ofta till elände. finns massor av trådar om hur det funkar här på Zoopet.

              Kommentar

              • rasmus_agren
                • January 2010
                • 198

                #22
                VM: Det låter ju väldigt bra. Men menade du att du har yngel snart eller att du ska köpa? Som jag förstått det så kan det vara lite klurigt att hitta honor i affärerna.

                EDIT: Gick lite för långt in på annonsterritoriet där...
                Senast redigerad av rasmus_agren; 19 May 2010, 03:00.

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #23
                  Nej, det är köp till mitt 60l Asien som står i kö. Jag blev lovad av en schysst på DM att han garanterat skaffar in honor om jag beställer, hanar har de i varierande antal och ibland någon hona (har han sagt iaf).

                  Ps. Varning för att vi närmar oss annons!
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • rasmus_agren
                    • January 2010
                    • 198

                    #24
                    Aha, ok. Det blir nog ett gäng såna för mig med. Av någon anledning är små fiskar mycket roligare än stora

                    Kommentar

                    • sagodjuret
                      • January 2010
                      • 133

                      #25
                      Ursprungligen postat av rasmus_agren
                      då tycker jag du ska skaffa drömbefolkningen däremot hade jag föreslagit att du planterar växter först, köper en otocinclus som kan äta lite alger, matar väldigt sparsamt, och köper de andra först när karet har ställt in sig ordentligt. att pytsa i alla fiskarna direkt är nog det absolut vanligaste nybörjarfelet och leder ofta till elände. finns massor av trådar om hur det funkar här på Zoopet.
                      nejdå. här ska inte stressas i några fiskar. men du tycker att jag ska börja med otocinclus alltså?

                      Kommentar

                      • rasmus_agren
                        • January 2010
                        • 198

                        #26
                        det är säkert inte hela världen hur du gör det. jag tycker det är smidigt att börja med en algätare för den håller nere de alger som du säkert kommer få och du behöver inte mata den så mycket (alls) i början när karet är känsligt. men nu ska du ju bara ha ett gäng miniatyrfiskar så om du bara tar det lugnt så är det ingen fara.

                        sen vet du säkert också om att det är en bra idé att i början plantera tätt med något snabbväxande, typ hornsärv eller vattenpest, för att tidigt konkurrera med algerna om näringen. särskilt som både galaxy och dario vill ha det lummigt omkring sig.

                        Kommentar

                        • rasmus_agren
                          • January 2010
                          • 198

                          #27
                          Oj, jag glömde bort annonsregeln! Sorry Kjell

                          Kommentar

                          • sagodjuret
                            • January 2010
                            • 133

                            #28
                            Ursprungligen postat av rasmus_agren
                            det är säkert inte hela världen hur du gör det. jag tycker det är smidigt att börja med en algätare för den håller nere de alger som du säkert kommer få och du behöver inte mata den så mycket (alls) i början när karet är känsligt. men nu ska du ju bara ha ett gäng miniatyrfiskar så om du bara tar det lugnt så är det ingen fara.

                            sen vet du säkert också om att det är en bra idé att i början plantera tätt med något snabbväxande, typ hornsärv eller vattenpest, för att tidigt konkurrera med algerna om näringen. särskilt som både galaxy och dario vill ha det lummigt omkring sig.
                            ungefär hur länge bör man ha karet igång innan otocinclusen kan hoppa i? vad kan man stödmata lite med om det behövs? kan den vara ensam?

                            Kommentar

                            • Dexter
                              • December 2009
                              • 984

                              #29
                              Ursprungligen postat av sagodjuret
                              drömbefolkningen vore ju ett litet stim galaxy, ett par dario dario och en otocinclus (eller två om dom vill vara det?). men man ska kanske ta och börja med galaxy och dario dario innan man börjar tänka på otocinclus som verkar lite knepigare och så det inte blir för trångt.
                              Ottosar vill vara flera, gärna ett litet stim.
                              /Dexter

                              75 liter mix, 220 liter mix

                              Kommentar

                              • sagodjuret
                                • January 2010
                                • 133

                                #30
                                Ursprungligen postat av Dexter
                                Ottosar vill vara flera, gärna ett litet stim.
                                hittar ingen information och att dom behöver vara flera. ska det vara ett stim så lär dom ju inte få plats så då får jag väl skippa den idén.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...