Hur rakt måste akvariet stå?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sagodjuret
    • January 2010
    • 133

    Hur rakt måste akvariet stå?

    Har ett 43 liters som står på en akvariebänk och som jag planerar att fylla med vatten snart. Topskivan på bänken är en liten aning skev så jag tror att det blir svårt att få akvariet att stå helt rakt. Kan jag lösa det på något vis? Har det någon betydelse när karet är så litet? kan jag ha en bit liggunderlag under akvariet (under akvariets ram också) för att jämna ut trycket?


  • sagodjuret
    • January 2010
    • 133

    #2
    bänken ser lite märkligt lutande ut på bilden, men det beror bara på vinkeln och så. och akvariet står fortfarande på underdelen av den kartong det kom i.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      spelar inte så stor roll med ett sånt litet akvarium. värre när du kommer upp över 200L
      kapa till en bit liggunderlag så står det inte inte stumt mot bänken.

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Det kan stå snett bara det står jämnt snett!
        Det ett akvarium inte får göra är att skjuva.
        Om du inte vet var det är så ta en tom, fyrkantig glasslåda på två liter så där och dra i två diagonala hörn. Då skjuvas botten på lådan.
        Gör akvariet det så kommer det att spricka för eller senare.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • sagodjuret
          • January 2010
          • 133

          #5
          Ursprungligen postat av Mumin
          Det kan stå snett bara det står jämnt snett!
          Det ett akvarium inte får göra är att skjuva.
          Om du inte vet var det är så ta en tom, fyrkantig glasslåda på två liter så där och dra i två diagonala hörn. Då skjuvas botten på lådan.
          Gör akvariet det så kommer det att spricka för eller senare.
          Bänkens skiva är lite skev som sagt, det är alltså som du beskriver, hörnen är inte riktigt i samma höjd. Kommer akvariet att spricka då? även om det bara är 43 liter, har en plastram och jag lägger en bit liggunderlag under både akvarium och ram?

          Kommentar

          • sagodjuret
            • January 2010
            • 133

            #6
            (skev som i "vriden")

            Kommentar

            • sagodjuret
              • January 2010
              • 133

              #7
              någon som vet?

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #8
                Ursprungligen postat av sagodjuret
                någon som vet?
                Nej, det är ingen som "vet" eftersom det inte går att göra en bedömning utan att ha sett bänken.

                Min gissning är att det inte är något problem, framförallt om du också använder liggunderlag för att jämna ut. Anledningen är att karet är litet och belastningen därför inte blir så stor.

                Tobbe

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Om du tänker dig att du tar en absolut rak skiva och lägger på bänken och ser hur den ligger så kan vi diskutera utifrån det. Ligger skivan emot överallt utan att vicka men det hela lutar t ex åt höger eller bakåt så är det i rimlig omfattning inget problem.

                  Om däremot skivan vickar så har du problem. Absolut hundraprocentigt måste det inte vara, akvariet tål lite snedställning men då menar jag verkligen lite, kanske en mm eller nåt åt det hållet. Är det mer så är risken uppenbar att akvariet i alla fall med tiden knäcks.

                  Liggunderlag är huvudsakligen bra för att skydda mot punktlaster om man t ex missat att städa bort ett gruskorn under akvariet. Ett vanligt liggunderlag kan däremot inte lösa problemet med en skev bänk. En tjockare frigolitskiva, kanske på några cm är bättre på att hantera den saken, ser man att det slår på nån mm eller möjligen ett par så skall man definitivt använda frigolit under akvariet.

                  Är det fråga om större skevheter så hjälper inte frigolit heller, då måste man lösa saken mer från grunden. Kanske kan man justera bänken så skivan blir rak, om inte så skulle jag föreslå att man sågar till en tjock plywoodskiva eller liknande som är lika stor som akvariet och sen noggrant och stabilt pallar upp den på bänken så den står rakt.

                  Sen bör man ju också betrakta en skev bänk med en viss misstänksamhet, om den har slagit sig så kan det bero på att antingen bänken eller golvet inte är stabilt och i värsta fall kan det fortsätta att röra sig och bli än värre om man belastar det hela med ett akvarium. Det gäller alltså att övertyga sig om att bänken verkligen tål tyngden, även ett mindre akvarium väger en hel del.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Tobbe R
                    • May 2009
                    • 654

                    #10
                    Och så är vi tillbaka på ruta ett igen. Nu har jag självfallet inget att invända i sak, möjligen om djuret tolkar ditt 1 mm strikt. Inte helt säker på att tillverkningstoleranser är SÅ mycket bättre på ett akvarium. Vidare tror jag, obs tror, att det finns en flexmån som inte automatiskt leder till katastrof. Att en framruta flexar ordentligt är ju inget ovanligt.

                    Jag menar att det finns för många osäkra parametrar här, skevheten, kvalitén på möbeln och golvet, underlaget om det är liggunderlag och vad för sort, för att det ska vara meningsfullt att utlova något. I slutändan får man själv ta ansvar för det man gör i stället för att förlita sig på mer eller mindre goda, och anonyma, råd på ett forum.

                    Tobbe

                    Kommentar

                    • sagodjuret
                      • January 2010
                      • 133

                      #11
                      tack för era svar. bänken är hemmagjord, det är därför den inte är helt rak. verkar omöjligt att bygga en akvariebänk som är 100% rak eftersom den verkar ha en tendens att börja skeva några millimeter för eller senare under tillverkningen.

                      skivan som ligger på är dessutom lite skev, det är ett typ hyllplan eller liknande från ikea som verkar ha slagit sig på något vis. det var naturligtvis dumt att använda det. men även om det blev utbytt är inte konstruktionen helt hundra "rak", hållbarheten är det inget fel på, den är noga gjord för att den ska hålla för ett akvarium, men helt rak förstår jag inte hur man ska kunna få det när man bygger själv.

                      var väl dumt att bygga själv från första början.. men jag hade inte råd med dom akvariebänkar som finns att köpa. funderade från början på lecablock men vad säger att dom är 100% raka? och lägger man på mitt golv som är linoniummatta lär det bli skevt ändå.

                      det är nog inte meningen att jag ska skaffa akvarium för allt runt det har bara krånglat. tack för era svar iallafall.
                      Senast redigerad av sagodjuret; 18 May 2010, 13:26.

                      Kommentar

                      • sagodjuret
                        • January 2010
                        • 133

                        #12
                        ah. jag är så ledsen, ser ingen lösning alls på det här. bänken är inte rak, jag har verkligen inte råd att köpa en bänk för 1000 kr och även om jag gjorde det så är golvet ojämnt. jag får nog ta och sälja akvariet. himla synd. men jag får skylla mig själv som inte tänkte ordentligt från början.

                        Kommentar

                        • DarkAngel_83
                          • April 2010
                          • 244

                          #13
                          Ursprungligen postat av sagodjuret
                          ah. jag är så ledsen, ser ingen lösning alls på det här. bänken är inte rak, jag har verkligen inte råd att köpa en bänk för 1000 kr och även om jag gjorde det så är golvet ojämnt. jag får nog ta och sälja akvariet. himla synd. men jag får skylla mig själv som inte tänkte ordentligt från början.

                          Du låter som mig o mina oroande tankar..Jag har ett nytt på 52 liter som lutar 7mm..Vet ej varför..men tänker ta o lägga nåt under bänken så att vatten ytan blir rak! Men folk har sagt til mig att några mm i sånna små akvarium inte gör nåt...Så tror ej du heller behöver oroa dig!

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            #14
                            Skuvning är som sagt inte bra men i värsta fall kan du alltid lägga:
                            Bord-Underlag-Rak skiva-Frigolit
                            Så borde det bli rakt!
                            Det finns alltid en lösning.
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              det är väl inte så farligt med sånna små akvarium. jag har ett 40L som står på ett par pallar från ikea. inte jämt nånstans men det är inga problem. kan ju typ lyfta det karet nästan fyllt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...