Nästan alla döda nu så vad stoppa i?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

    #31
    Gälande otocinclus så har jag 5 i mitt akvarie, köpt totalt 6 stycken, en dog. Har inte märkt av att de skulle vara så känsliga, mitt akvarie var rät så nystartat då jag stoppade i de första. Väntade några månader, sen köpte jag några fler. matar dem då och då med en algtablett vilket de inte är så glada i, men de älskar broccoli, samt spenat(babyspenatblad). Som jag då kokat/förvällt innan.

    I mitt 74 liters hade jag tigerbarber 5 st, men de kan vara bitska, hade sebrafiskar 5 st, och 5 st kardinaltetror. Tetror är ju ofta fredliga och många är trevliga att se på, så någon sorts tetra i ett stim? 5 stycken är lite få för alla dess fiskar det vet jag idag, men alla funkade fint tillsammans och inga dog.

    Kommentar

    • Vimsa
      • November 2008
      • 768

      #32
      Jag skulle föreslå att du precis som de flesta andra lämnar tillbaka siameserna, skaffar någon trevlig, enkel ciklid (tex. palettciklid, som ubjs redan nämnt) och sedan ett gäng ottisar på ca 6 st som algätare. Vattenvärdena verkar ju vara rätt stabila, så om du vill borde du säkert kunna skaffa guppys igen, särskilt om du skaffar ciklider, då de brukar vara väldigt duktiga på att käka guppyyngel Sedan är det nog stopp med fisk i ett 60-liters.

      Kommentar

      • Mysaan
        • November 2004
        • 138

        #33
        Okej så om jag lämnar tillbaks siameserna och skaffar några ottisar. Kan jag då stoppa i några molly också? UNgarna hade sett dalmatinmolly när de var på stan med pappan och gillat dem och pappan hade sett typ guldfärgade molly. Så nu är de sugna på mollyn. Men jag bör väl inte köpa alla på en gång nu va? Alltså både ottisarna och annan fisk samtidigt?
        www.mysaan.net Smycken för alla

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #34
          Köp Mollyn, De äter, pökar de är som små undervattenskaniner och riktigt roliga att titta på. Äter ALLT och super trevliga fina fiskar De ynglar av sig väldigt lätt, barnen kan nog uppskatta en sån fisk

          Har du inga alger på rutan/växterna så kommer Ottosarna att dö. De äter främst alger. De syns nästan aldrig heller.
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Vimsa
            • November 2008
            • 768

            #35
            Kan inte riktigt hålla med Nubi om det där med att ottisar inte syns Mina är framme mycket och man ser alltid minst 4 st av mina 8 utan att ens kolla ordentligt. De dör inte om man är noga med att ge dem grönfoder, tex. gurka, ärtor, brysselkål eller liknande en gång i veckan eller så.

            Kommentar

            • Dexter
              • December 2009
              • 984

              #36
              Ursprungligen postat av Vimsa
              Kan inte riktigt hålla med Nubi om det där med att ottisar inte syns Mina är framme mycket och man ser alltid minst 4 st av mina 8 utan att ens kolla ordentligt. De dör inte om man är noga med att ge dem grönfoder, tex. gurka, ärtor, brysselkål eller liknande en gång i veckan eller så.
              Håller med dig Vimsa. De ottosar vi har köpt, de lever i högsta välmåga, inte en enda har dött, och de är alltid i främre delen av karet här. Inga små blygisar inte. Supersöta!
              /Dexter

              75 liter mix, 220 liter mix

              Kommentar

              • Lineli
                • February 2010
                • 565

                #37
                Jag läste någonstans att guppyhonor kan dö efter ett par gånger när de fått ungar.
                Är temperaturen rätt? Häller du i kranvatten direkt utan att tempa den?

                Själv har jag fått in någon sjukdom i mitt 112l så mina firrar dör hej vilt, barnen blir inte glada precis...
                Hoppas det ordnar sig för dig!

                här kan du skriva mer utförligt så är det lättare att komma på vad det kan vara.

                FISKSJUKDOMAR: Att kunna ge en diagnos på vilken sjukdom som en fisk har är nästintill omöjligt om man inte har alla fakta – det blir som att ringa till en läkare
                Senast redigerad av Lineli; 19 May 2010, 12:41.

                Kommentar

                • Mysaan
                  • November 2004
                  • 138

                  #38
                  Tack för alla svar. Nu har det gått ännu någon vecka sedan tråden startades och ajg har fortfarande inga fler dödsfall och fortfarande inte köpt nya fiskar.
                  Ska göra ett litet vattenbyte i morgon och sedan får vi börja titta på nya fiskar.
                  de äckliga små snäckorna är nästan helt borta nu cokså
                  www.mysaan.net Smycken för alla

                  Kommentar

                  Arbetssätt...