Utan mat i 8 dagar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • YellowFish
    • April 2010
    • 213

    Utan mat i 8 dagar?

    Hej

    Jo det är såhär att vi igår bokade en resa till Tunisien på en vecka - jag har ingen att lämna mina fiskar med. De kommer väl inte klara sig i en hel vecka utan mat? Det är 4 st glödbandstetror och 4 st neontetror. Skriver en lista på alternativ som jag kan göra..

    - lämna hos en kompis (har en stor kula på 25 liter med två guldfiskar)
    - lämna hos en annan kompis (måste då flytta akvariet o massa sånt.)
    - köpa en elektrisk mat - grej (tänk ifall den slutar funka)

    alltså jag har hjärnsläpp - hjälp!
    YellowFish

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det bästa är en foderautomat, men man måste se till att testa den noggrant innan man åker.
    Dock så klarar de sig utan mat i 8 dagar.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #3
      En foderautomat tycker jag är en väldigt bra investering, det är många ggr man ska iväg någonstans och man vet inte alltid när man kommer hem Man kan vara borta upp till 1 månad utan problem om man har en automat med stor foderbehållare och beroende på hur stora och många fiskar förstås
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Broddan
        • February 2007
        • 536

        #4
        De klarar 8 dagar utan problem. Om jag åker bort upp till 2 veckor matar jag inget och det har gått bra ett antal gånger.
        Har jag yngel kör jag automat till dem.
        Hälsningar

        D

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Jag litar aldrig på nåt som går på timer och nåt som kan göra så att det blir sämre för fisken jag har råkat ut för det mesta..Fisken hade klarat det utan problem 8 dagar är inte så länge
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • YellowFish
            • April 2010
            • 213

            #6
            Hm okej, så vissa tycker att jag ska köpa automaten och vissa inte. Fortfarande ingen aning! 8 dagar känns ändå mycket, vill ju inte svälta igen de och döda alla..
            YellowFish

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #7
              Ursprungligen postat av YellowFish
              Hm okej, så vissa tycker att jag ska köpa automaten och vissa inte. Fortfarande ingen aning! 8 dagar känns ändå mycket, vill ju inte svälta igen de och döda alla..
              Åkte till Chile i 2 veckor...ingen matade fiskarna.. och dom var inte ens magrade när jag kom hem.
              Det är SVÅRT att svälta ihjäl en fisk.
              Strunta i foder och det köret... fiskarna klarar sej!
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av YellowFish
                Hm okej, så vissa tycker att jag ska köpa automaten och vissa inte. Fortfarande ingen aning! 8 dagar känns ändå mycket, vill ju inte svälta igen de och döda alla..
                Man går inte och köper en Aut..matnings anordning för en liten semester tripp på 8 dagar dem pengarna kan gå till Rom och Cola istället,lika lite går man och köper dem där konstiga sakerna som ser ut som saltstenar till Kor som ska vara nån slags mat till fiskar
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • YellowFish
                  • April 2010
                  • 213

                  #9
                  Weekend Foder - vad är det för något? Sånt kan man ju också stoppa i har jag hört, men hur fungerar det?
                  YellowFish

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #10
                    Läs vad folk skriver, fiskarna klarar sig utan mat i 8 dagar utan problem.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13124

                      #11
                      Människan överlever ca 30 dgr utan mat, tänk på det när ni resonerar fiskar äter mer eller mindre konstant i det vilda och varför vara dumsnål när det finns automater, det övergår mitt förstånd
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av YellowFish
                        Weekend Foder - vad är det för något? Sånt kan man ju också stoppa i har jag hört, men hur fungerar det?
                        Inte alls om du har otur, det kan förpesta karet och du kommer hem till en flytande illaluktande sörja...
                        Däremot funkar de fint i väldigt små mängder till att mata räkor med.
                        Åk du iväg med gott samvete utan att fundera på om fiskarna klarar sig, det gör de utan problem.
                        Mata heller inte mer än vanligt de sista dagarna, utan kör på som vanligt bara.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • ciklidtok
                          • March 2005
                          • 1466

                          #13
                          Jag passar på att låna tråden lite, hoppas ni ursäktar.

                          Jag har idag startat behandling mot Sammetssjukan i mitt 300 liters akvarium. Påsarrna ska hänga i 8 dagar. Enligt min bok som jag läste, så ska akvariumet vara mörklagd under hela behandlingsperioden. Hur fungerar det då med matning av cikliderna som går i det karet?? 7 Viktoriaciklider, 2 Zebraciklider och 2 Palettciklider.....Enligt handlaren så bör, framförallt Viktoriacikliderna, inte vara utan mat i 8 dagar. Äter de överhuvudtaget när det är mörkt?? De brukar iaf inte ta maltabletterna som jag släpper ner till natten åt malarna....
                          720L SA-/CA. Övriga
                          375L Biotop, skalarer
                          275L Malawi
                          240L Blandat


                          Kommentar

                          Arbetssätt...