rengöring av sanden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marySue
    • May 2010
    • 4

    rengöring av sanden?

    Sanden är så smutsig när man rör om i den,normalt eller ska vattnet vara glasklart när man rör runt i sanden?
    Måste jag då tömma allt vatten och koka sanden eller hur gör ni?
    Man vill ju behålla alla goda bakterier som legat ochh gottat sej i några månader....eller?

    Det är inte smutsigt när man inte rör om den.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har du fisk i karet? Isf är det ett helt normalt skeende, och en del av mulmen kan du suga upp vid delvattenbyte.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • marySue
      • May 2010
      • 4

      #3
      Akvariet har stått igång sen i julas nu har vi 11 neontetror som vi haft en vecka i ett 100liters akvarium,det är dom enda.
      men om man suger upp "mulm" måste man väl ta upp fiskarna först antar jag så dom inte sugs med?

      Kommentar

      • Rockdoll
        • October 2009
        • 351

        #4
        Ursprungligen postat av marySue
        Akvariet har stått igång sen i julas nu har vi 11 neontetror som vi haft en vecka i ett 100liters akvarium,det är dom enda.
        men om man suger upp "mulm" måste man väl ta upp fiskarna först antar jag så dom inte sugs med?
        Hur byter du vatten i karet? Jag har en slang som jag suger ut vatten med och om man rör runt lite precis ovanför botten eller planterar om lite så brukar det flyga upp en del skräp som jag suger upp med slangen. Fiskarna har vett nog att hålla sig borta. Skulle någon fisk råka slinka med så tror jag den klarar sig ändå, bara att håva ner i karet igen. (Jag suger ut vattnet ner i en hink innan jag häller ut det.)

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av marySue
          Akvariet har stått igång sen i julas nu har vi 11 neontetror som vi haft en vecka i ett 100liters akvarium,det är dom enda.
          men om man suger upp "mulm" måste man väl ta upp fiskarna först antar jag så dom inte sugs med?
          Nejdå.
          Ta en 0,5 liters PET-flaska som du skär av botten på. I flasköppningen sätter du i en passande slang, typ trädgårdsslang som passar perfekt och sedan använder du denna som hävert.
          Kör ner "flaskan" i gruset när du har sug, och skiten åker ut ur karet utan att det dels flyger omkring så mycket bös i vattnet eller att fiskarna åker med.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • marySue
            • May 2010
            • 4

            #6
            Jag har ju bara bytt vatten utan fiskar i karet innan och då har jag slangat ut lite och fyllt på igen,men jag har glömt bort att rengöra gruset juh!
            Jag ska testa med pet flaska och slang så att "mulmen" och "böset" minskar

            Tack så mycket för att ni tog er tid och era snabba svar,det uppskattas!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Tänk på att det är mulmen som innehåller de goda bakterierna, så det är heller inte bra att det är för "rent"...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Xul
                • January 2007
                • 709

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Tänk på att det är mulmen som innehåller de goda bakterierna, så det är heller inte bra att det är för "rent"...

                Fast för rent är nog svårt att få det.... Jag skulle aldrig lyckas

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Fiskarna håller sig undan slangen, det är inga som helst problem.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...