akvarium e kul i början..men inte sen..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maria822
    • May 2010
    • 24

    akvarium e kul i början..men inte sen..

    speciellt inte om det blir någon sjukdom i akvariet då känns det inge kul mer.. visst kan man bota men de smittade går ju inte att rädda..så hemskt att se.. och att avliva sina kära fiskar e värre..fy tusan..jag tycker så synd om fiskarna som säljs i djuraffär...
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Gör man rätt från början så ska det inte hända, klart att det kan hända ändå men då har man ju liksom gjort vad man har kunnat. Låt inte detta sparka undan benen på dig. Du har ju hittat till Zoopet, läs på allt du kan och fortsätt för allt i världen med hobbyn fast man få ju vara beredd på bakslag ibland tyvärr, som med vilket husdjur som helst. Men jag tycker nog att de trevliga stunderna överväger de dåliga!

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Håller med NIC!!!
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • Cyruz10
        • February 2010
        • 235

        #4
        Har hållit på i ett halvår drygt och det är först de senaste månaderna som jag har fått lida för alla fel jag begick i början. Därför förstår jag Maria men som ni säger, låt inte det avskräcka dig.

        Fick avliva min andra fisk idag. Denna fisk ingick dessutom i den första kull av yngel som jag fått, vilket gjorde det hela väldigt jobbigt. För 4-5 veckor sedan fick jag avliva en koppartetra. Inte kul men samtidigt kan man inte låta fiskarna lida.

        Mitt, likväl dom flesta andras problem, har rotat sig i dåligt vatten. Detta beror inte i mitt fall på att jag inte kör dropptester tillräckligt ofta eller skippar vattenbyten. I mitt fall beror det tyvärr på en initial överbefolkning av karet. Har köpt ett litet 54l kar till men även om det har hjälpt så har det inte varit tillräckligt.

        Vad jag vill ha sagt är att det är surt att personalen i djuraffärer inte ställer dom rätta frågorna, och därmed ger dom rätta svaren, till folk som uppgett att dom är nybörjare. Min sambo köpte in lite för mycket fisk i början och detta gjorde hon i god tro. Hon uppgav i bägge affärer hon var i att hon var nybörjare. Trots detta fick hon inga frågor gällande storlek på kar och antal fiskar, inte heller hur länge karet varit igång, när hon köpte nya fiskar. Mina problem hade kunnat undvikas om de rätta frågorna hade ställts i början.

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Det är bar att man läser på innan man gör något, så man minskar riskerna för problem.

          Cyruz10 och Maria822: Nu har nui hittat hit som Nic sa. Fråga kolla runt läs arbeskrivningar och trådar om olika problem och allt annat som man bör veta när man har akvarium. Jag har VÄÄÄÄÄÄLDIGT många timmar här på zoopet, och jag har haft akvarium i snart 20 år. Jag frågar fortfarande här i forumet man blir aldrig fullärd.

          Har ni frågor och funderingar, så har vi väldigt trevliga och kunniga medlemmar har på forumet....fråga dom, starta en tråd eller skicka PM....Det gör jag

          Och tyvärr, frågan om djuraffärena har varit uppe många gånger, de flesta vill tyvärr bara sälja, det finns vissa som verkligen är kunniga, och som vet vad de håller på med, men tyvärr så är de försvinnande få. Därför är det viktigt att ni läser på och frågar de som kan svara på era frågor....Här i forumet tex...
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Jag håller med de andra som skrivit här innan.
            Akvariehobbyn är "långsam" och det tar i stort sett alltid en viss period i anspråk att få rätt balanser i alla moment man sysslar med.
            Jag har donat med kar ganska länge också - styvt 38 år, och precis som man sagt här tidigare, lär man sig nya saker hela tiden. Zoopet är en jättebra "station" att stanna till på och ta del av all samlad kunskap som finns i mängder.
            En grej som jag har märkt, när det gäller de som kanske inte har så lång erfarenhet av att hålla fiskar, är att det i de flesta fall verkar vara väldigt bråttom att komma igång och sätta fisk i karen. Precis som med all annan djurhållning kräver akvariehobbyn nogrann och lång planering.
            Ofta tycks det inte finnas en gemensam nämnare mellan fiskval/storlek/mängd och akvariets storlek. Om man är sugen på akvarium och bara får plats med ett kar i en viss storlek får man vackert anpassa fiskar till detta kar. Om man vänder på tänket och har siktat in sig på en speciell fisksort/storlek/mängd får man anpassa karet efter detta.
            Man måste planera sitt kar i olika steg, där många tycker att förberedelserna och uppstart är det tråkigaste (för min del är det nästan tvärtom). Många pytsar i fisk innan man har en plan om hur akvariet skall vara inrett - och inreder efter det att fiskarna redan finns i karet. Detta medför givetvis att det blir helt fel från början, och karet får aldrig en chans att komma till rätta.
            Givetvis är det svårt att veta precis hur man vill ha det initialt, men då kan det också vara bra att förstå att man har en läroperiod där "trial and error" kommer att dominera hobbyn en ganska lång tid framöver - därför är det då av vikt att man har läst, frågat, funderat och planerat noga en tid innan man sätter igång.
            Det är ju så att övning ger färdighet - och det som är lätt som en plätt för de erfarna kan kännas som oöverstigliga problem för den som är mindre erfaren.
            Här kommer jag in på de många diskussioner om akvarieaffärspersonal som finns i ett otal trådar här på forumet. Givetvis är det så att när man är ny i hobbyn, litar man på vad de säger i en akvarieaffär och tar deras ord som absolut riktiga. De flesta som jobbar i zooaffär har nog en känsla/kunskap för vad som funkar generellt - men man får leta upp de personer som har lite mer spetskompetens.
            När jag går in i en zooaffär kan jag "känna in" ganska snabbt hur "bra" affären är - man ser liksom detta på vad som finns i burkarna och hur det ser ut (nu snackar jag enbart om fisk). Detta baserar sig så klart på erfarenhet, och får jag inte feeling för hur akvarierna är skötta och hur fisken ser ut - eller vad det är för typ av fiskar, så lämnar jag den affären och går vidare.
            Oftast är det ju så att man hittar sin/sina affär/affärer och etablerar en relation med en eller flera i just dessa affärer. Överspänd attityd funkar inte i de här situationerna, utan man måste liksom få till ett samtal och samtidigt som man avslöjar sin egen kunskapsnivå även visar på vad man faktiskt kan och har vetskap om - då brukar det ofta bli en trevlig balans mellan personal och kund, och man hamnar på en nivå som kan bilda ett långt samarbete. Det är när man etablerat en fungerande kontakt som man lite försiktigt kan fråga om "specialleveranser" av vissa fiskar; " tror du att du kan ta hem en grupp Apistogramma siochså till mig nästa gång du handlar hem fisk"... typ.
            Akvariehobbyn är ju så offatbart bred och innehåller så många parametrar att man helt enkelt måste ta det sakta och fint i början (och inse att man kommer att utsätta sig själv och sina djur för en del misstag). Zoopet är en helt fantastisk samlingsplats för otaliga frågor, och ingen fråga är för "dum" för att ställas. Här kommer det till oss något mer erfarna att försöka hålla en trevlig ton och besvara frågorna så bra det bara går. Ofta dyker samma frågor och problem upp i olika trådar och det kan bli svårt att svara på allt - eller upprepade gånger - men det gäller bara att försöka!
            Så, fråga på - och som jag har skrivit så många gånger förr; se till att ha tålamod och ta saker och ting i tur och ordning.
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 07 May 2010, 10:00.

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #7
              Ursprungligen postat av MaxB
              WALL OF TEXT
              OT: Lär dig dela upp i stycken för tusan Max!

              Jag håller med MAx i allt han säger, med skillnaden att jag inte har några 38 år av erfarenhet utan enbart runt ett halvår.

              Det jag vill trycka absolut hårdast på är just planeringen, det är oerhört viktigt enligt mig åtminstone att verkligen planera vilka fiskar man ska ha i akvariet och därefter inreda akvariet efter dessa fiskars behov.
              Båda mina akvarier har tagit i snitt 2-4 månader i uppstart innan jag ens släppt i fisk, då handlar det först om planeringen teoretiskt, sen uppbyggnad av innehåll i form av rötter, substrat, sten och växter. Med en såddan planering så får man förhoppningsvis till ett snyggt men samtidigt fungerande kar direkt, utan att behöva starta om, avliva fiskar osv.
              Det är också viktigt att ta det väldigt lugnt med fisk i början, själv hade jag enbart 3 pansarmalar i mitt 234L kar i hela två månader.

              Sen när man väl börjar grotta in sig på hur fiskarna har det i verkligheten med växtlighet, botten, vattenvärden osv så kan planeringen bli väldigt rolig
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ursprungligen postat av Marnat
                OT: Lär dig dela upp i stycken för tusan Max!
                Du menar med en blankrad mellan styckena? Visst, det skall jag tänka på.
                Annars är texten uppdelad i stycken...

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  #9
                  Ursprungligen postat av MaxB
                  Du menar med en blankrad mellan styckena? Visst, det skall jag tänka på.
                  Annars är texten uppdelad i stycken...

                  ja det menade och tack tack
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #10
                    Jag håller med MaxB och Marnat till fullo.

                    Här i Sundsvall har vi både Arken, Djurkompaniet och Djurmagasinet....Men tror du jag handlar mycket av dom.....Icke...Det finns en liten lokalaffär intryckt i mellan stora affärsgårdar mitt inne i stan, de handlar jag av. Det är ett äkta par som äger den affären, och jag har handlat av dom i många herrans år, och har en mycket bra relation med personalen där. Jag beställer hem det jag vill ha av fisk med deras ordinarie leveranser, då jag har ganska udda större arter i mitt stora kar. Det är sällan och aldrig frånfall på fisken

                    Som MaxB säger i sitt inlägg, man lär sej med tiden att kolla in akvariumen som finns i butiken, hur ser det ut? Hur verkar fiskarna må? Vilka arter går tilsammans? osv osv.
                    Det är många gånger jag har gått in på en affär för att kolla vad som finns, och sedan har jag bara vänt och gått ut igen....Har inte tyckt om vad jag ser.Men då har jag nästan 20 års erfarenhet också....
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • MyrasHusse
                      • May 2010
                      • 1353

                      #11
                      Jag har inte mycke erfarenhet av detta men en sak kan jag säga och det är att jag aldrig i hela mitt liv kommer att handla fisk/tillbehör på djurmagasinet i östersund, men turen är att vi har en riktigt bra affär och det är djuraffären på frösön riktigt treevlig o kunnig personal som varit med länge och har ett väldigt gott ryckte

                      och jag håller även med ovanstående talare
                      http://myraakita.blogspot.se/

                      Kommentar

                      • Duttur
                        • February 2010
                        • 38

                        #12
                        Jag är nybörjare på akvarium och därför läst på massa för att inte behöva ha lidande fiskar. Trotts det har det dött några för mig. Det är tråkigt, men jag håller med NIC. Jag har trotts allt gjort allt jag kunnat för att undvika dödsfall, mer än så kan jag inte göra. Vet fortfarande inte varför vissa fiskar dött. Alla "prover" jag gjort visar OK, enligt vad de vill ha för vatten.

                        Apropå zoo-butiker så gick jag runt i några butiker innan jag startade upp och frågade samma sak i samtliga butiker och fick samma svar. Hör och häpna; Inred akvariet med allt utom fiskar. Skaffa tre-fem fiskar. VÄNTA!! Minst 2 veckor. Skaffa ett få tal nya fiskar, VÄNTA!! Och fortsätt så tills du har de fiskar du ska ha. Stimmfiskar sist!

                        Kommentar

                        • NIC
                          • January 2008
                          • 5121

                          #13
                          Ursprungligen postat av Duttur

                          Apropå zoo-butiker så gick jag runt i några butiker innan jag startade upp och frågade samma sak i samtliga butiker och fick samma svar. Hör och häpna; Inred akvariet med allt utom fiskar. Skaffa tre-fem fiskar. VÄNTA!! Minst 2 veckor. Skaffa ett få tal nya fiskar, VÄNTA!! Och fortsätt så tills du har de fiskar du ska ha. Stimmfiskar sist!
                          Anledningen till att de säger så är att bakteriekulturerna och balansen i karet inte kommit igång ännu, matar man för mycket eller har för mycket fiskar i ett nystartat kar resulterar det i för hög nitrit bla.
                          Eftersom karet är i obalans kan bakteriefloran inte ta hand om och bryta ner restprodukterna vilket leder till att fiskarna till slut dör.
                          (En väldigt kort beskrivning, leta runt på forumet efter hela utläggningen, finns säkert här nånstans i nån tråd)

                          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                          Kommentar

                          • Duttur
                            • February 2010
                            • 38

                            #14
                            NIC; Vet att detta är det rätta sättet att starta ett akvarium, men det låter som många zoo-butiker inte ger rätt råd vid uppstart. Så jag ville bara säga att det finns de som ger bra råd också.

                            Kommentar

                            • NIC
                              • January 2008
                              • 5121

                              #15
                              Ursprungligen postat av Duttur
                              NIC; Vet att detta är det rätta sättet att starta ett akvarium, men det låter som många zoo-butiker inte ger rätt råd vid uppstart. Så jag ville bara säga att det finns de som ger bra råd också.
                              Aha, ok

                              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                              Kommentar

                              Arbetssätt...