Ny uppstart vid flytt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyruz10
    • February 2010
    • 235

    Ny uppstart vid flytt

    Kommer flytta 1 juli och undrar om folk har tips för hur jag ska göra med karet. Nu har jag ett 80 l kar men kommer vid flytt att köpa ett nytt på 180-220 l och lämna kvar det gamla (80 liters karet ingår i den möblerade lägenhet jag hyr och tillhör alltså inte mig).

    Min fråga är då hur jag ska göra. Min nuvarande plan ser ut som sådan:

    - Jag får tillgång till lägenheten 26 juni och kommer då att sätta upp det nya karet. Har även en pump som kommer ha gått i mitt gamla kar i 2,5 månader. Detta kommer jag i alla fall inledningsvis använda i det nya karet tillsammans med ett nytt innerfilter/pump för att få igång en bakteriekultur.

    - Jag kommer att ta 40 liter vatten från det gamla karet vid flytt och fylla på med 40 liter nytt vatten. 4 koppartetror och 4 black mollys tillsättes. När jag flyttar in sätter jag in resterande 14-15 fiskar.

    - Vattenbyte varje vecka på ca 15% kommer ske som vanligt. Dock fyller jag på med 10% extra vatten. Extra vatten tillsättes tills rätt vattenmängd uppnåtts.
  • Cyruz10
    • February 2010
    • 235

    #2
    Har ni tips på bättre metoder? Alternativet hade varit att ta lägenheten 1 månad tidigare, men känner mig inte sugen på att betala 6000:- för det när jag har tillgång till gammalt vatten.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      varför inte rätt vattenmängd från början? och varför bara 15% på ett sånt litet kar? kör 30% tycker jag.

      när du tar det gamla vattnet, rör gärna runt i gruset innan. för det i bottnen de nyttiga bakterierna finns. inte särskilt mycket just i vattnet. så rör upp massa skit från bottnen o få med det.

      Kommentar

      • Cyruz10
        • February 2010
        • 235

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        varför inte rätt vattenmängd från början? och varför bara 15% på ett sånt litet kar? kör 30% tycker jag.

        när du tar det gamla vattnet, rör gärna runt i gruset innan. för det i bottnen de nyttiga bakterierna finns. inte särskilt mycket just i vattnet. så rör upp massa skit från bottnen o få med det.
        Det finns 5 fiskar i karet som inte är mina, känns taskigt att inte lämna något vatten åt dom Men annars kanske jag kan ta 50 liter och endast fylla på med 30 liter nytt. Så få och små fiskar (kardinaltetror) klarar sig nog ett tag.

        Tack för tipsen. Ska se till att röra om i gruset, och även inte vara rädd för att byta lite mer vatten.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          fast varför ta vatten över huvvetaget? har du inget vattenberedningsmedel?

          är väl bara att starta upp som vanligt. helt nytt. så himla känsliga öär inte fiskarna. klart man ska ge dom en bra miljö men om du har bakteriekultursmedel etc så kan du ju starta upp precis som man brukar göra.

          Kommentar

          • Cyruz10
            • February 2010
            • 235

            #6
            Du menar så, missuppfattade dig lite innan.

            Är nybörjare inom hobbyn och har ingen aning om hur man ska gå till väga. Antog bara att ett inkört filter samt "gammalt" vatten var mer eller mindre nödvändigt. Annars ska man väl köra in karet lite lugnt med endast ett par fiskar första månaden, för att få igång en gynnsamm bakterieflora.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              jo vissst det har du rätt i men har man inte möjlighet så har man inte. fast du har nog en poäng ändå med vattnet när jag tänker efter en gång till. ta du med dig ett gäng liter med "skitigt" vatten. där har du ju en bra start med bakterieflora.

              sen ska du nog använda vattenberedningsmedel med. de hjälper till att få bort andra skadliga ämnen som klor etc.

              helt riktigt att man ska köra in med ett par "piloter" i typ en månad innan man bärjar bygga upp med fler fiskar. men har man inte möjlighet så har man inte.

              Kommentar

              • chricka
                • February 2009
                • 198

                #8
                Tja tror inte du behöver ta med vatten alls om du ska ta med ett inkört filter för dom bra nyttobakterierna har du ju i filtret. mvh chricka

                Kommentar

                • Cyruz10
                  • February 2010
                  • 235

                  #9
                  hannesc:
                  Har vattenberedningsmedel, kör alltid i lite vid nytillsättning av vatten. Har även medel för att snabbare få igån en gynnsam bakteriekultur som jag kommer köra med de första månaderna i det nya karet. Självklart har jag även nödvändiga dropptester för att regelbundet hålla koll på värdena.

                  Som du säger så måste man ibland avvika från det optimala i uppstarten. Här har jag tyvärr inget val så jag försöker göra det bästa av situationen. Men jag har bara tetror och levandefödare så det ska nog gå bra, tåliga fiskar det

                  chricka:
                  Problemet är att jag bara har ett fluval 3+ filter, vilket är alldeles för klent för ett kar i storleksordningen 180-220 liter. Kommer visserligen ha pump till men jag är inte säker på att bakteriefloran i fluval 3+ kommer räcka för att få igång ett hyfsat belastat nytt kar.

                  Kommentar

                  • chricka
                    • February 2009
                    • 198

                    #10
                    jag hade ett fluval3 filter med som var väl ingånget som jag kramade ur filterkuddarna i mitt 540l o jag har inte haft några problem med nitrit men jag hade kanske bara tur mvh chricka

                    Kommentar

                    • gonzo44
                      • October 2007
                      • 2770

                      #11
                      är det inte så att det brukar komma nitrit toppar efter ca 2-3 vid nystart?? även om man tar med av det gamla vattnet??
                      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...