mitt första (lilla) akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falken85
    • September 2009
    • 81

    mitt första (lilla) akvarium.

    vad tror ni om detta gott folk. karet startades i dag utan invånare. Tänkte slänga i ett par guppie i morgon. och köra med dem i någon månad. Hade tänkt ersätta dem med räkor senare.
    Är så sugen.
    Vilken sort är enklast för en nybörjare?

    Karet är 35x35x40 cm nästan 50 liter alltså. belysningen består av en lågenergi studiolampa på 23w med 6500 k, från kjell & company, monterad i en taklampa från ikea. Blev väldigt fint ljus.

    Ska inreda med lite mer växter, rötter och sten.

  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    det var faktiskt mycket fint! i med lite växter också och så kommer det att bli skitbra .
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Falken85
      • September 2009
      • 81

      #3
      Ursprungligen postat av macke_fisk
      det var faktiskt mycket fint! i med lite växter också och så kommer det att bli skitbra .
      tackar tackar. tycker det är så svårt att ta bra bilder med min kompakt kamera bara.

      har du några tips på räklingar?

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        Gulligt kar! Jag tenderr att gå åt "djungelhållet" när jag inreder med massvis av saker och växter, men ditt var riktigt stiligt.

        Men jag funderar angående din svarta sand. Svart sand/grus har diskuterats ganska rejält här och kolla gärna upp trådarna om du inte redan gjort det.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • candra
          • January 2010
          • 455

          #5
          Ursprungligen postat av VisualDarkness
          Gulligt kar! Jag tenderr att gå åt "djungelhållet" när jag inreder med massvis av saker och växter, men ditt var riktigt stiligt.

          Men jag funderar angående din svarta sand. Svart sand/grus har diskuterats ganska rejält här och kolla gärna upp trådarna om du inte redan gjort det.
          Tjena! Ja, det var det första jag också reagerade på när jag såg bilden..
          // Candra


          240l sällskap 20l Nano


          Kommentar

          • Falken85
            • September 2009
            • 81

            #6
            Ursprungligen postat av candra
            Tjena! Ja, det var det första jag också reagerade på när jag såg bilden..
            en av de riktiga akvarienördarna i affären garanterade att sanden inte innehöll något farligt. han hade gjort misstaget att ta hem någon sorts blästersand för något år sedan.
            men denna sand han skickade på mig skulle vara helt ofarlig.
            tittar man närmare på sanden så är den spädd med vanlig sand typ rådasand eller nått.
            det svarta i sanden ser ut att kunna vara typ krossad slaggsten.
            kan den vara farlig ändå tror ni?

            Kommentar

            • Falken85
              • September 2009
              • 81

              #7
              Ursprungligen postat av Falken85
              en av de riktiga akvarienördarna i affären garanterade att sanden inte innehöll något farligt. han hade gjort misstaget att ta hem någon sorts blästersand för något år sedan.
              men denna sand han skickade på mig skulle vara helt ofarlig.
              tittar man närmare på sanden så är den spädd med vanlig sand typ rådasand eller nått.
              det svarta i sanden ser ut att kunna vara typ krossad slaggsten.
              kan den vara farlig ändå tror ni?
              men kanske ska byta ändå. medans akvariet är utan invånare. sanden kostade trots allt inte mer än 60 kr.

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Ursprungligen postat av Falken85
                en av de riktiga akvarienördarna i affären garanterade att sanden inte innehöll något farligt. han hade gjort misstaget att ta hem någon sorts blästersand för något år sedan.
                men denna sand han skickade på mig skulle vara helt ofarlig.
                tittar man närmare på sanden så är den spädd med vanlig sand typ rådasand eller nått.
                det svarta i sanden ser ut att kunna vara typ krossad slaggsten.
                kan den vara farlig ändå tror ni?
                Det låter som att det inte är den "vanliga" skadliga sanden du fått med dig så det är ett bra tecken. Dock kan man ju inte vara helt säker utan att veta exakta innehållet men det verkar lovande.

                Bestämt dig för innehåll? Jag har själv inga räkor men ta och sök i artregistret så hittar du nog säkert någon. Jag skulle personligen köra på en sort som kan få räklingar direkt i karet, det känns ju roligare om man har chansen att få fler!
                Annars bör det inte vara problem att ha både Guppy och räkor såvitt jag vet.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • J.Milton
                  • January 2010
                  • 674

                  #9
                  Körsbärsräkor skulle du satsa på, är bland dom billigaste och dom ynglar som sjutton.
                  Jag köpte 10st och har nu ca 50st på 2 månader typ (helt utan yngelvård)
                  Ända tråkiga är att en del inte får så fin röd färg utan mer åt det grå/rosa hållet.
                  Men en del blir riktigt röda och fina. Här finns lite info om dom
                  För övrigt när det gäller räkor så ta en titt på redbee.se , helt klart den bästa räk sidan på svenska (enligt mig) Lycka till

                  240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                  Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                  Blogg+Galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...