Angående NÄR stoppa i fiskar i nystartat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millancolin
    • July 2007
    • 52

    #31
    Hittade en påse med vätska som jag fick med vid akvarieköpet. Actibactol heter det.
    Actibactol is a finely balanced combination of mineral substances and special bacteria cultures, responsible for the removal of ammonia and the reduction of nitrit. Står det bland annat. Alltså är det här något jag kan kombinera med Sera Aquatan?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #32
      Ursprungligen postat av Millancolin
      Jag hoppas ni har överseende med kanske lite dumma frågor, men utan frågor lär man sig inte och jag vill gärna lära mig.

      Angående nitrit. Har jag fattat det rätt om det är så att man behöver lite nitrit, men absolut inte alltför mycket då kan fiskarna dö av nitritförgiftning? Eller är det nolltolerans? (Ska köpa så jag kan göra tester imorgon)

      Det här med att den svarta sanden är giftig. Vad ledsen jag blir. Känner mig så lurad att jag nu köpt svart sand, ägnat många timmar åt att nogrannt skölja den, sedan fyllt hela akvariumet med både sand, vatten, växter och all inredning. Förutom allt jobb det inneburit (som iofs även varit ett roligt jobb), pengar som sanden kostat (visserligen bara 300kr, vilket är en mkt <aliten del av hela akvariekostnaden, men ändå pengar på något jag kanske inte ens kan använda) ,så har jag haft så höga förväntningar. Och trots att jag är en vuxen människa så känner jag mig som ett litet barn som väntar på julklapparna på julafton när jag väntar på att allt ska komma igång i akvariet. Exakt hur giftig är den, och ni rekommenderar alltså att jag ska ta bort den?
      Speciellt giftig för malar? Det jag hade tänkt mig i akvariet är ancistrusar, som jag fullkomligt älskar för deras utseende och personlighet.

      Vore hemskt glad om jag kunde få klarhet i det här med svarta sanden. Tack igen för alla svar!!

      EDIT: Flisby diabas 2-5 m.m. dekorsand är det enda som står på påsen till mitt svarta akvariegrus. Står inget om det är metall eller silikat i. Är det ngn som har koll på just det gruset?
      Angående nitrit så bör man alltid ha 0. Har man nitrit i akvariet så har man gjort något fel.
      Vissa arter är väldigt nitritkänsliga och dör direkt om man har det minsta lilla nitrit i akvariet, medan andra tål nästan hur mycket som helst. Oftast tål dock fiskarna lite nitrit, men naturligtvis bör man sträva efter att ha 0 i nitrit, eftersom det alltid är negativt för alla arter (även om kanske inte alla dör).

      Var gäller svart grus så har många varnat för det här på forumet och jag skulle inte använda någon sort så här håller jag helt med endymion.
      Jag har tidigare testat Aquatic Natures svarta grus och just det verkar i alla fall inte ställa till med problem för de arter jag hade i just dessa akvarier (levandefödare och räkor). Så vissa sorter är tydligen OK och andra inte.
      Men rent allmännt:
      Köp inte in svart sand till ditt akvarium.
      Om du redan har svart sand och det inte är några problem i akvariet så funkar det ju (i alla fall med de arter du har) men blir det problem i ett sådant akvarie så byt för säkerhets skull ut sanden
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 03 May 2010, 21:01.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #33
        Ursprungligen postat av Millancolin
        Hittade en påse med vätska som jag fick med vid akvarieköpet. Actibactol heter det.
        Actibactol is a finely balanced combination of mineral substances and special bacteria cultures, responsible for the removal of ammonia and the reduction of nitrit. Står det bland annat. Alltså är det här något jag kan kombinera med Sera Aquatan?
        Känner inte till fabrikatet, men det är säkert en bakteriekultur och det kan kombineras med t.ex. Aquatan.
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 03 May 2010, 22:25.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Millancolin
          • July 2007
          • 52

          #34
          Kjell Fohrman: Förlåt, hade jag inte haft så brottom med att fråga ang gruset så hade jag sett att det redan fanns flera trådar om det svarta gruset under "Inredning". Har läst där massa nu. Jag ska ta en funderare hur jag ska göra om jag ska prova hur det går, eller om jag ska köpa nytt grus påengång för att inte riskera att några fiskar dör. Men då måste jag starta upp akvariet på nytt, för det går kanske inte bara att ta ut endast gruset och låta vattnet vara kvar.

          Kommentar

          • Scandi
            • February 2008
            • 131

            #35
            Kjell Fohrman: De försökte sälja AquaSafe-grejor till mig istället faktiskt, nej tack sa jag, det har jag redan.

            Kommentar

            • Scandi
              • February 2008
              • 131

              #36
              Kensa: Aha, det verkar ju logiskt. Kan man suga upp skit från substratet i ett väl fungerande akvariumet istället då? Eller stör man balansen i det gamla akvariet för mycket isåfall?

              Men jag bor i närheten av göteborg så tillslut borde jag väl hitta någon affär som säljer bakteriekultur...
              Senast redigerad av Scandi; 04 May 2010, 01:10.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #37
                Ursprungligen postat av Scandi
                Kensa: Aha, det verkar ju logiskt. Kan man suga upp skit från substratet i ett väl fungerande akvariumet istället då? Eller stör man balansen i det gamla akvariet för mycket isåfall?

                Men jag bor i närheten av göteborg så tillslut borde jag väl hitta någon affär som säljer bakteriekultur...


                bäst är att ta ett gammalt inkört filter, krama ur det ett par ggr i det nya karet (innan man drattar i fiskar), låt filtret i det nya karet suga upp
                skiten, brukar ta ett 2-4 timmar, ungeför var 20.e minut så kavlar du
                upp skjortärmen, ner med handen, vispa runt lite där skiten
                har fastnat på blommor, stenar, bakgrund.

                när nästan all skit är inne i filtret så kan man dratta ner fiskar.




                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • J.Milton
                  • January 2010
                  • 674

                  #38
                  Ursprungligen postat av Millancolin
                  Angående nitrit. Har jag fattat det rätt om det är så att man behöver lite nitrit, men absolut inte alltför mycket då kan fiskarna dö av nitritförgiftning?
                  Tror att du som många andra blandat ihop Nitrit med Nitrat?
                  Hört och sett lite var stans att det är rätt många oerfarna som blandar ihop dom. (tog ett bra tag när jag startade med akvarium innan jag fattade att dom inte var samma sak)
                  240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                  Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                  Blogg+Galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...