Filter, Syresättning & Cirkulation ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TrueBlueSwede
    • April 2010
    • 3

    Filter, Syresättning & Cirkulation ?

    Ska dra igång ett akvarium, det var ungefär 25år sedan sist så jag kommer inte ihåg mkt... Har köpt ett 160l med ramp. Har beställt ytterfilter samt doppvärmare. filtret har ju en slang för insug och en för utblås. Jag håller på att bygga en bakgrund i frigolit enligt guiderna på nätet.

    mina funderingar är var jag ska placera insug/utblås samt doppvärmare.
    Kan doppvärmaren döljas i en vattenfylld ficka i frigoliten ?
    Är det ok att sätta filter insuget i bakre högra hörnet och låta utblåset sitta uppe i mitten i bak-kanten riktat mot vänster ? Ska utblåset sitta precis vid vattenbrynet ?

    pumpen är en Tetratec EX 700.

    Kommer det räcka för syresättning eller måste jag köpa till ngt ? Kommer det bli bra cirkulation ?
  • krilleJ
    • March 2010
    • 12

    #2
    Ursprungligen postat av TrueBlueSwede
    Ska dra igång ett akvarium, det var ungefär 25år sedan sist så jag kommer inte ihåg mkt... Har köpt ett 160l med ramp. Har beställt ytterfilter samt doppvärmare. filtret har ju en slang för insug och en för utblås. Jag håller på att bygga en bakgrund i frigolit enligt guiderna på nätet.

    mina funderingar är var jag ska placera insug/utblås samt doppvärmare.
    Kan doppvärmaren döljas i en vattenfylld ficka i frigoliten ?
    Är det ok att sätta filter insuget i bakre högra hörnet och låta utblåset sitta uppe i mitten i bak-kanten riktat mot vänster ? Ska utblåset sitta precis vid vattenbrynet ?

    pumpen är en Tetratec EX 700.

    Kommer det räcka för syresättning eller måste jag köpa till ngt ? Kommer det bli bra cirkulation ?
    ja du kan ha doppvärmaren breve insug som du har i en ficka så då går värmen runt det fungerar för mig. jag har insuget på ena sidan utblåset på den andra

    Kommentar

    • Tour
      • February 2010
      • 55

      #3
      det räcker för syresättningen, så länge du har rörelse i vattenytan! det blir nog bra cirkulation i det karet med den pumpen, den är väl rekommenderad upp till 250L vad jag minns, så det blir nog bra

      vad tänkte du ha för fisk i?

      Kommentar

      Arbetssätt...