Val av fisk (375 L)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Val av fisk (375 L)

    Tjenare, det är så att jag införskaffat ett 375 Liters kar, då mina fiskar blev lite för stora för det gamla. Alla fiskar följde inte med i flytten så just nu har jag.
    1st 20-25cm SvartHaj
    2st 13-16cm/6-9 cm Zebra Ciklider
    1st 8-13cm Ciklid som jag tyvärr inte kan namnet på.(Gul med tjocka bruna ränder, blir helt brun när den känner sig hotad).
    1st 8-10cm Chokladmal
    1st 5-7cm Sugmal (en av de vanligare sorterna).

    Och en ensam liten stackars Pansarmal, vars stim har dött..

    Nu i helgen tänkte jag införskaffa lite fler fiskar och växter..
    Jag har lite tankar på hur jag vill att fisken ska fungera i akvariet, men vet inte vad för typ av fisk detta skulle vara..

    Först och främst så ska jag köpa 2xMetall-Pansarmal och 3xPrickig-Pansarmal. (Stimmar de prickiga ihop med metall?)

    Jag ska även skaffa fler sugmalar 1-2, på denna fråga ska jag dock höra lite med han i affären han är "mal-expert".


    Sist men inte minst fiskar.
    En fisk jag söker ska vara en jäkel på att äta rester..
    Vad jag märkt nu när jag har så stor simyta men få fiskar är att mycket mat hamnar på botten.. Med svart fin korning sand så har jag sett att det är en heldel mat fiskarna inte hinner få i sig medans flingfodret sjunker.. och som sagt det ligger och ser bedrövligt ut på botten.. (matar absolut inte för mycket, matar för lite vill jag lova.. men fiskarna vägrar äta på botten it seems)..


    Så finns det någon rolig fisk som skulle passa i akvariet som är en jäkel på att länsa botten?
    Funderat lite på Praktbotia?


    Söker även en bra romrövare, då zebracikliderna är så lätt lekta.
    Zebrorna är väldigt dominanta, så måste vara en tuff smidig krabat.

    Fått tips om Tetror som romrövare, men tror tyvärr dom kommer bli mat..?



    Sedan söker jag lite fina ciklider.. svårt att bestämma innan vilka ciklider man vill ha, då affären inte har ALLA fiskar..

    Men tips vore kul, eldbuk är en fisk jag tittat på..


    Något annat jag funderar starkt kring är en krabba.. Lagligt eller ej, det vetta sjutton.. Men han har en del krabbor i affären. Har dock ingen erfarenhet utav krabbor och vet inte vad dom äter? Hur dom går ihop med botten fiskar? osv... Tips osv vore skönt..


    Sammanfattningsvis så söker jag alltså.

    En fisk som är bra på att slamma botten.
    En eller flera fiskar som är bra romrövare och skulle kunna tänka sig käka rom ifrån akvariets herre..

    Vad för fisk hade ni lagt i?

    Och sammafattningsvis så undrar jag.


    Stimmar alla pansarmalar ihop? (Exempelvis metallpansarmal + prickigpansarmal).


    Hur går en krabba ihop med fiskar i ett akvarium? Vad äter den?
    Osv..


    Tacksam för svar och synpunkter!
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • Jeanne
    • April 2010
    • 94

    #2
    Kanske det är nåt? Det var det jag hittat


    Jag har hört att man ska helst ha samma art pansarmalar, för då trivs de bäst
    Pälsdjurallergiker

    Kommentar

    • exight
      • July 2009
      • 167

      #3
      Ursprungligen postat av Jeanne
      Kanske det är nåt? Det var det jag hittat


      Jag har hört att man ska helst ha samma art pansarmalar, för då trivs de bäst

      Dom verkade rätt "roliga" och var verkligen fina.
      Men under vilken punkt tipsade du om dessa? Som Romrövare eller bara "en fisk som kan funka"..
      Har dock en del saker i akvariet som inte passar in bra på denna fisken.
      Fin korningsand man skulle grus (men det kanske inte spelar någon roll?)
      Flytväxter har jag inga.
      Har inte mycket växter överhuvudtaget, mest sten. Då även hårdbladade växter blir sönderslitna på 2-3 veckor..

      Men bra tips Tack, ska titta vidare på den.


      Pansarmalarna kommer ju vara 3 ifrån samma art, och 6 stycken i en grupp så det blir ju inte en ensam rackare. Men ska titta lite närmare på det med.
      Har nämligen en ensam metallpansarmal men tycker prickigare är finare =)
      Tidigare: 120L Malawi
      Tidigare: 275L Mix
      Tidigare: 540L Mix
      Nu: 275L Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        För romrövare så är ett gäng ancistus rätt effektiva.
        Checking out...

        Kommentar

        • exight
          • July 2009
          • 167

          #5
          Ursprungligen postat av Dre
          För romrövare så är ett gäng ancistus rätt effektiva.
          Låter perfekt, hade tänkt titta lite på 2-3 malar idag, blir nog en sådan rackare då =)
          Tidigare: 120L Malawi
          Tidigare: 275L Mix
          Tidigare: 540L Mix
          Nu: 275L Amerikanska Ciklider

          Kommentar

          • Jeanne
            • April 2010
            • 94

            #6
            Ursprungligen postat av exight
            Dom verkade rätt "roliga" och var verkligen fina.
            Men under vilken punkt tipsade du om dessa? Som Romrövare eller bara "en fisk som kan funka"..
            Har dock en del saker i akvariet som inte passar in bra på denna fisken.
            Fin korningsand man skulle grus (men det kanske inte spelar någon roll?)
            Flytväxter har jag inga.
            Har inte mycket växter överhuvudtaget, mest sten. Då även hårdbladade växter blir sönderslitna på 2-3 veckor..

            Men bra tips Tack, ska titta vidare på den.


            Pansarmalarna kommer ju vara 3 ifrån samma art, och 6 stycken i en grupp så det blir ju inte en ensam rackare. Men ska titta lite närmare på det med.
            Har nämligen en ensam metallpansarmal men tycker prickigare är finare =)
            Jag hittade de som romrövare
            Pälsdjurallergiker

            Kommentar

            • Catfish.
              • April 2010
              • 53

              #7
              Om du vill ha några fiskar som äter mycket ifrån botten så skaffa pakistanbotior, mycket roliga fiskar och letar mat nästan hela tiden(förutom den tiden dom jagar varandra och leker kurragömma typ) ifrån botten. Har sj två st och utan tvekan dom roligaste fiskarna jag har haft!

              Mvh / Tom
              63L Yngel
              828L Monster

              Kommentar

              • Föllförfisk
                • April 2010
                • 620

                #8
                Men är inte metallpansarmalar bottenätare? Då behöver du ju inget utöver ett större gäng metallpansarmalar för att lösa det problemet..?

                Kommentar

                • exight
                  • July 2009
                  • 167

                  #9
                  Ursprungligen postat av Föllförfisk
                  Men är inte metallpansarmalar bottenätare? Då behöver du ju inget utöver ett större gäng metallpansarmalar för att lösa det problemet..?

                  Jodå det är dom
                  men skaffade en hummer som städar ordentligt, och satte in ett till inner filter. så det löste sig
                  Tidigare: 120L Malawi
                  Tidigare: 275L Mix
                  Tidigare: 540L Mix
                  Nu: 275L Amerikanska Ciklider

                  Kommentar

                  Arbetssätt...