Hur sköter jag mitt akvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deepbluesea
    • April 2010
    • 5

    Hur sköter jag mitt akvarie?

    Hej!

    Har precis skaffat ett akvarie på ca 30 liter. Har 4 st röda platy och 4 st gråa platy samt 6 st pyttesmå yngel har redan kommit! =) Mina frågor är hur ofta ska jag städa det? Bytte vatten idag ca 30% av det och då vällde det upp massa skit ur sanden, bajs och massa annat. Har haft det i ca 4 veckor nu och har inte bytt vatten eller städat det sen dess. Behöver inte detta städas bort? Att man tar ur och sköljer igenom sanden osv? Hur ofta ska man göra en grovrengöring och vad ska man göra då? Har sett att det är viktigt att behålla fiskarnas bakterier osv.

    Hur ofta ska man mata dom? Jag matar lite 3 ggr per dag.

    Är jätte tacksam om jag frå svar på mina frågor! Vill att mina fiskar ska leva lääänge!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    byt ca 25-35% varje vecka. en "dammsugare" kan vara bra att införskaffa. då kan du dammsuga botten från massa smuts o så.

    med grovrengöring antar jag du menar. ta ut allt vatten o rensa gruset osv.
    gör aldrig det!

    i botten o i filtret finns bildas det massa bra bakterier som bryter ner skadliga ämnen. så om du tar bort det är det lätt att det blir giftigt i akvariet. känns kanske konstigt att när man rengort o allt är jättefint o nytt vatten så är det sämmre än det var innan.

    vad har du för filter (pump)?
    rengör den bara när den börjar tappa flöde. o då ska du bara skölja ur filtret för att få bort det största gojjset. (återigen...bakterierna )

    gå ner med matningen till 1 eller 2 ggr per dag.

    läs tråden "Att starta ett akvarium" som finns högst upp i denna avdelningen. där kan du lära dig massor!

    o till sist!
    Välkommen hit!

    Kommentar

    • deepbluesea
      • April 2010
      • 5

      #3
      Tror inte jag vill stoppa ner dammsugaren i akvariet hehe med det kanske funkar med en slang om man grejjar runt i botten på sanden så smutsen sugs upp? Är det så du menar?
      Hehe jadu, jag har en helt vanlig pump vet inte vad det finns för skillnader på dom. Är det sant att man kan ta vanligt grovsalt i stället för det saltet man köper i zooaffären ( det va ju RÄTT dyrt)? Läste att det skulle funka lika bra.

      Tack så mycket, kul att va här!

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        nej så klart inte dammsugare. det är en slang med en cylinder på. hittade ingen bild. men tänk att du tar en 0,5L petflaska som du kapat botten på o sen ansluter slangen på toppen.. då får du en hävertslamsugare. kör ner den i gruset så kommer gruset virvla upp men inte åka med o skiten åker ut

        ja det går bra, men du behöver bara salta om du har sjukdom. men se till att är salt utan jod.

        det saltet som finns i akvariebutiker är väl en smula bättre men mycket dyrare som sagt.

        Kommentar

        • deepbluesea
          • April 2010
          • 5

          #5
          Nej fatta det med dammsugaren Va bra, då kanske mina fiskar inte har det så dåligt ändå. Tack!

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            lite oftare vattenbyten så blir det nog ännu bättre.

            Kommentar

            • Hörnsten
              • January 2010
              • 123

              #7
              Ursprungligen postat av deepbluesea
              Bytte vatten idag ca 30% av det och då vällde det upp massa skit ur sanden, bajs och massa annat.
              Om du har problem med att det virvlar upp skit när du byter vatten kan du först lägga ner en tallrik eller liknande i akvariet och sedan försöka träffa den när du häller på det nya vattnet.

              Tror det är bra att försöka få en veckorutin som du kör en viss veckodag, t.ex:
              - Rengöra rutorna från alger med en svamp
              - Slamsuga bort skräp från botten tillsammans med 30% av vattnet
              - Trimma växterna och ta bort vissna blad
              - Fylla upp med vatten
              - Tillsätta växtgödning
              - Torka av utsidan av akvariet

              Någon gång emellanåt bör du också torka av ljusrampen och försiktigt skölja ur innerfiltrets svamp i akvarievatten.

              Kommentar

              • Napoleondynamite
                • March 2010
                • 63

                #8
                Kan man använda svamp till rengöring av rutorna? Vad för sorts svamp isåfall? Pratade just med min mamma och hon sa att man bara kunde ha en algskrapa till det. Jag vill inte kasta ut massa extra pengar på utrustning som jag hade kunnat fixa på något annat sätt, då jag känner på mig att detta kommer bli en dyr historia annars :P Någon idé??
                Alltid minst ett dilemma (n)

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  korsposta inte napoleon. men somn jag svara dig i den andra tråden så går det utmärkt med vanilga disksvmapar. dock ej använda den gröna sidan. men om du har en som äör vit o gul så går det bra att använda båda. ett rakblad kan vara bra att ha för att få bort alger som sitter ordentligt fast.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...