Vilka fiskar går att ha i samma akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kevin_III
    • April 2010
    • 100

    Vilka fiskar går att ha i samma akvarium?

    Hej!
    jag är ny här och har precis startat ett eget litet akvarium på 60L och jag ska starta ett nytt 60L senare och just nu har jag 7st guppies, 4 scalarer o 2 malar i ett av mina 2 akvarium.

    men nu till frågan:
    jag ska starta mitt andra 60L om några dar och ska flytta över mina scalarer till den sedan vill jag ha Ciklider också typ fjärilsciklider
    och Praktbotia jag undrar om dessa fiskar går ihop och kan leva tillsammans??

    Jag ska senare när jag får råd byta till 200L eller 150L akvarium.

    MVH Kevin
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Jag tycker man ska försöka vara seriös och hålla fiskar som lämpar sig för de förhållande man kan erbjuda

    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      60L är på tok för litet för scalarer tyvärr,

      som åheim länkade till så behöver scalarer minst 200L. så om du kan skulle jag byta in dom mot några fiskar du kan ha i dit 60L.

      Kommentar

      • Kevin_III
        • April 2010
        • 100

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        60L är på tok för litet för scalarer tyvärr,

        som åheim länkade till så behöver scalarer minst 200L. så om du kan skulle jag byta in dom mot några fiskar du kan ha i dit 60L.
        Även om mina scalarer är små?? när jag köpte alla mina scalarer så jag har 4st och har köpt dem på 3 ställen och inte på ett enda ställe sa dom att mitt 60L var för litet dom sa att det är perfekta storleken. Blir förvirad Men typ 2 st är kanske 4 cm höga och 1 är mindre än 2cm kanske 1,5 och en är kanske 2cm men kanske måste ha större eller kan det vänta ett tag??

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          dom ska ha större från början. tyvärr är det så att akvariebutiker såklart lever på att sälja sina fiskar så klart många då säger att "det går hur bra som helst" alternativt så har dom inte kunskapen om fiskarna. vilket också¨är sant väldigt ofta. tyvärr.

          4 st är för mycket.

          det är alltid viktigt att själv skaffa kunskap (vilket du gör nu )

          jag skulle bytt in dom mot fiskar du kan ha i dit kar. ledsen men bäst för fiskarna.

          Kommentar

          • Auratusen
            • March 2010
            • 874

            #6
            kakaduaciklid, fjärilciklid, palettciklid kan man annars ha istället för skalarer. dock ej alla tillsammans

            Kommentar

            • Kevin_III
              • April 2010
              • 100

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              dom ska ha större från början. tyvärr är det så att akvariebutiker såklart lever på att sälja sina fiskar så klart många då säger att "det går hur bra som helst" alternativt så har dom inte kunskapen om fiskarna. vilket också¨är sant väldigt ofta. tyvärr.

              4 st är för mycket.

              det är alltid viktigt att själv skaffa kunskap (vilket du gör nu )

              jag skulle bytt in dom mot fiskar du kan ha i dit kar. ledsen men bäst för fiskarna.
              aha ok tack. men kan man bara gå till butiker och byta in eller hur funkar det??

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                du får väl säga som det är. prata med dom så brukar det ordna sig.

                Kommentar

                Arbetssätt...