hjälp med att starta ett 240l med malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walak
    • April 2010
    • 263

    hjälp med att starta ett 240l med malawi

    Hej jag har skaffat en 240l akvarium och jag behöver lite hjälp men några frågor.

    1. sand ska jag köpa denna Råda Svart grus 0,2-1,5mm behöver jag göra något mera än att skölja sanden?

    2.detta filter följer med Eheim 2213 hur vet jag om jag behöver en Cirkulator också hur många liter behöver den klara av?

    3. det ska finnas något medel som gör att man kan lägga i fiskar snabbare vad heter det?

    4.behöver man köpa något annan medel tex salt mm?

    5. är det något mera jag behöver köpa eller tänka på?
  • YellowFish
    • April 2010
    • 213

    #2
    När du startar ett akvarium ska du där i ha;

    - Grus/Stenar
    - Växter
    - Filter
    - Luftpump
    - Belysning
    - Fiskar
    - Fiskmat
    - GÄRNA algdroppar
    - Levande föda
    - Vitamin droppar mm.

    Sanden ska man bara skölja i hett vatten så all smuts går bort. Ditt filter kommer nog klara av ditt akvarium väl så du behöver inte lägga till något.

    Termometer är bra att ha om du inte har den än ;-)
    YellowFish

    Kommentar

    • walak
      • April 2010
      • 263

      #3
      1 vilka växter passar till malawi

      2 luftpump räcker det inte med filter pumpen om man har utblåset jäms med vatten linjen

      3 vilken fiskmat ska jag köpa

      4 vilken typ av belysning

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124

        #4
        Ska du starta ett malawikar så behöver du en cirkulation på ca 2000L/tim och då räcker inte ett 2213 (ca300L/tim)! Inredning ska vara sand och rikligt med större, gärna klippformade stenar så cikliderna kan söka skydd i skrevor och dessa måste placeras mot botten eftersom cikiderna annars gräver under dem och du kan få stenras! Mat ska vara anpassad för de ciklider du ska ha, finns både carnivora (köttätare) och herbivora (vegetabilisk kost) arter!
        Läs på om akvariestart under artiklar i menyn högst upp!
        Läs också artbeskrivningar om de arter du är inresserad av!
        Finns också information om malawisjön att läsa!
        Kom ihåg att du är begränsad av att karet inte är så stort!
        Senast redigerad av åheim; 20 April 2010, 20:49.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • walak
          • April 2010
          • 263

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Ska du starta ett malawikar så behöver du en cirkulation på ca 2000L/tim och då räcker inte ett 2213 (ca300L/tim)! Inredning ska vara sand och rikligt med större, gärna klippformade stenar så cikliderna kan söka skydd i skrevor och dessa måste placeras mot botten eftersom cikiderna annars gräver under dem och du kan få stenras! Mat ska vara anpassad för de ciklider du ska ha, finns både carnivora (köttätare) och herbivora (vegetabilisk kost) arter!
          Läs på om akvariestart under artiklar i menyn högst upp!
          Läs också artbeskrivningar om de arter du är inresserad av!
          Finns också information om malawisjön att läsa!
          Kom ihåg att du är begränsad av att karet inte är så stort!
          Hej på vilket sätt är jag begränsad är det antal fiskar eller?

          vissa säger att filter pumpen räcker och du säger att den inte gör det så nu är det svårt att veta om den räcker eller inte

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #6
            Ursprungligen postat av walak
            Hej på vilket sätt är jag begränsad är det antal fiskar eller?

            vissa säger att filter pumpen räcker och du säger att den inte gör det så nu är det svårt att veta om den räcker eller inte
            Om man känner till malawi så vet man att de ska vara kraftfulla pumpar och det är inget du behöver tvivla på, du behöver mer cirkulation för malawi vill ha ett syrerikt vatten! Du är begränsad både när det gäller antal men också när det gäller arter!
            Senast redigerad av åheim; 21 April 2010, 15:35.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • walak
              • April 2010
              • 263

              #7
              Hej nu har akvariumet varit på sen i onsdags och vattnet har börjat klarna upp ifrån det mjölkiga mitt ytterfilter pajade så jag fick köpa ett inne filter ehiem 2252.

              Dessa fiskar har jag nu i Labidochromis caeruleus, Kakusa 6st.

              1 Hur länge ska jag låta bli att göra rent filtret så att bakterier floran blir bra

              2 Hur ofta ska man slam suga botten

              3 ska jag låta vattnet vara nu i ca 3-4 veckor sen efter det så ska man byta 30% av vattnet varannan vecka stämmer det?

              flera frågor kommer

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13124

                #8
                Ursprungligen postat av walak
                Hej nu har akvariumet varit på sen i onsdags och vattnet har börjat klarna upp ifrån det mjölkiga mitt ytterfilter pajade så jag fick köpa ett inne filter ehiem 2252.

                Dessa fiskar har jag nu i Labidochromis caeruleus, Kakusa 6st.

                1 Hur länge ska jag låta bli att göra rent filtret så att bakterier floran blir bra
                Du gör rent det när flödet minskat märkbart, troligen blir det sällan eller aldrig då 2252.an är väldigt kraftfull!
                Ursprungligen postat av walak
                2 Hur ofta ska man slam suga botten
                Det bör du aldrig behöva om du sköter vattenbyten och inte övermatar!
                Ursprungligen postat av walak

                3 ska jag låta vattnet vara nu i ca 3-4 veckor sen efter det så ska man byta 30% av vattnet varannan vecka stämmer det?
                Ja det är bra att låta karet cycla färdigt innan första bytet! Du kan sedan hellre byta 30% varje vecka när det är inkört! Lycka till!

                flera frågor kommer[/QUOTE]
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • walak
                  • April 2010
                  • 263

                  #9
                  ok jag gjorde ett ph och nitrte test idag bara för att se vad man låg på

                  och på ph låg det på 9,0-9,5 och dom fiskarna jag har ska det ligga på 7,5-8,5 så hur gör jag för att sänka det om det behövs?

                  på Nitrite så låg jag på 0,0 så det var ju bra eller?

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    9?? har jag aldrig varit med om. wow. jadu det finns ph-sänkade medel. kolla med din zoohandlare.

                    Kommentar

                    • walak
                      • April 2010
                      • 263

                      #11
                      Hej vilka ljusrör ska man ha till malawi fiskar jag kan ha 2st ljusrör men vet ej vilka som sitter i nu

                      Kommentar

                      Arbetssätt...