Från 54L till 260L :-D Malawi eller ej??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    Du kan blanda med andra malwi. men du får nog hålla lite koll. vissa går inte. har faktiskt inte själv koll på vilka. men rödzebra. greshaki, johanni, P.electra o mustardi har jag med min mbuna ( eller är det en mpanga....det är nog en mpanga redtop kom jag på nu.)

    aja. du kan ha dom med olika malawi men kolla upp innan.

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #17
      Nu är det bestämt! Jag ska ha Malawi i det stora akvariet. Den enda jag är säker på ännu är Marigold, sedan får vi se vad jag väljer mer. Kom gärna med förslag :-)

      Det lilla akvariet ska jag spara och bygga in i väggen i ögonhöjd och däri ska jag ha kardinaltetra, vildguppy och kanske något mer. Hade gärna haft ett par slöjstjärtar med men det verkar vara svårt ihop med tetra och guppy, så det får nog bli något annat.
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • DjTommy
        • October 2008
        • 321

        #18
        Electric blue som du såg är en odlingsform på Jack dempsey, en SA-ciklid. Kul idé med det lilla akvariet, men inga slöjstjärtar i ett 54 liters, alldeles för litet. hannesc gav lite förslag på ett par fiskar. Golden hade gjort sig fin med Marigold. Ett par Johanni och någon Aulonocara kanske. 1 + 4 av varje sort hade nog blivit bra.
        54 liter BB
        96 liter Dagis
        375 liter Malawi

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #19
          tror Torreador syftade på Placidochromis sp "electra blue"


          fast det kan ju helt klart varit blåa JD. kanske tillomed troligare. men det finns en malawi som heter electra blue iaf

          jag har själv P. electra
          Senast redigerad av hannesc; 20 April 2010, 19:39.

          Kommentar

          • YellowFish
            • April 2010
            • 213

            #20
            Med de fiskar du skriver (tetror, barber, diskus) kan du INTE blanda i slöjstjärtar. Dessa fiskar är kallvattenfiskar och så fort tempen ligger på ca 25 blir det väldigt varmt för de. Satsa på tex. scalarer ist!
            YellowFish

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #21
              a fast nu skulle h*n ju satsa på malawi o då ska h*n absolut inte ha scalarer.
              o 25 grader går det visst att ha slöj i.

              Kommentar

              • Torreador
                • April 2010
                • 523

                #22
                Precis, stora akvariet ska bara ha Malawi och lilla ska bara ha småfirrar som miniguppy, tetror och kanske molly eller något annat kul.

                När det gäller "electric blue" eller vad den nu kan ha hetat så vet jag inte vilken av de två ni föreslog som jag menade då jag inte kan se bilderna :-( Har anmält mig som gold-medlem men det tar några dagar innan det är klart ju.

                Den var VÄLDIGT blå, nästan metallic blå eller vad man nu ska säga och så var den lite randig. som mörka lodräta ränder, bredare upptill än nertill har jag för mig.
                Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                www.bondmoran.nu

                Kommentar

                • Torreador
                  • April 2010
                  • 523

                  #23
                  Hej igen
                  Som jag sade så blir det ett Malawi akvarie. Men jag startar en ny tråd (eller projekttråd?) om detta så det blir lite uppdelat.

                  Jag har nämligen tänkt att göra mitt gamla 54 lit till ett skaldjursakvarie så gör jag en egen tråd om det istället.

                  Det blir lite rörigt här annars
                  Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                  www.bondmoran.nu

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #24
                    bra ide torre!

                    gillar dina malwi ideer. kommer följas!

                    Kommentar

                    • Torreador
                      • April 2010
                      • 523

                      #25
                      Kul Jag har anmält mig som goldmedlem och så fort det är klart tänkte jag göra en projekttråd eller vad det heter om varje akvarium. (kan väl inte lägga upp bilder innan jag blir medlem tror jag?)

                      Jag längtar som en tok!!!!!!!! Vi ska börja nu att tapetsera om och lägga golvet och så fort det är klart åker jag och hämtar nya karet och börjar inreda. Det ska bli så vansinnigt roligt!!!
                      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                      www.bondmoran.nu

                      Kommentar

                      • pontulf
                        • November 2007
                        • 480

                        #26
                        Stort artregister med bilder och information om malawiciklider,


                        Jag tycker du ska köra med mbuna, är man nybörjare på malawi är det lättast. Sen kan man uppgradera sig till mera kar och större kar, och där slänger man i massor med rovmalwi.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...