43 år och mitt allra första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thand1
    • April 2010
    • 18

    #31
    Ursprungligen postat av LN
    Såg att du vart från Kronoberg.



    Du får ta o hoppa in i SCA när vi kommit igång

    Ja det låter intressant
    Mvh Tomas

    Kommentar

    • thand1
      • April 2010
      • 18

      #32
      Jaha nu akvariet fått sig sina första invånare, det blev 11 st kardinaltetror, 2 st guldalgätare,3 st siamensis och 3 st fläckig pansarmal
      Hoppas detta bli bra, personalen föreslog detta till att börja med
      Tomas

      Kommentar

      • Johan0201
        • June 2007
        • 708

        #33
        Bilder?
        1* 540 liter med SA/CA ciklider
        9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

        www.tvspel.ifokus.se

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #34
          Ursprungligen postat av thand1
          Jaha nu akvariet fått sig sina första invånare, det blev 11 st kardinaltetror, 2 st guldalgätare,3 st siamensis och 3 st fläckig pansarmal
          Hoppas detta bli bra, personalen föreslog detta till att börja med
          Tomas
          Jag kan nästan gissa att du varit i en affär som har "Morrhår" i sitt namn på grund av fiskarna du köpt.

          Det låter bra men hade vi vetat hur agressiva guldalgätare kan bli som äldre hade vi inte skaffat någon. Vi köpte också en enligt Zooaffärens tips. Vår är nu runt 12-13 centimeter, kanske större, och jättesnäll mot alla fiskar utom Svärdbärarna, utav någon underlig anledning, som han jagar runt i karet som en vettvilling ibland när han får sina ryck. Tack vare att de är många, det är inte samma stackare han jagar hela tiden, så funkar det. Mot andra fiskar är han from som ett lamm! Även Svärdbäraryngel. Det är en mycket vacker fisk i vårt tycke, en utav våra favoriter, men de kan som sagt förpesta tillvaron för de andra fiskarna i karet som äldre. Men sedan är det ju alltid olika med olika individer och man behöver inte alltid förvänta sig det värsta. Förhoppningsvis fungerar det bra. I värsta fall får man se om man kan hitta ett nytt hem till dem när de blir äldre där de har lite större och tuffare kompisar att tampas med.

          Klicka på bilden för större version

Namn: Hjärtan 1062_NEW.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,4 KB
ID: 2119624
          Senast redigerad av Dexter; 20 April 2010, 12:25.
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • KoffeHalmstad
            • March 2010
            • 12

            #35
            Ursprungligen postat av åheim
            Nu tycker jag du generaliserar för mycket, varför skulle små butiker hålla sämre kvalité på sina fiskar, tror nog att det ofta kan vara tvärt om eftersom det är lättare att hinna med att sköta dem ordentligt om de inte har för mycket akvarier! Malawiciklider ställer högre krav på skötsel och förståelse om vikten av en effektiv biologisk filtrering, sen måste man också ta hänsyn till deras aggressivitet, går inte bara att stoppa ner olika arter hur som helst! Men sen är det givetvis skillnad på nybörjare, finns de som verkligen sätter sig in i hobbyn och läser på och sen de som bara vill ha nåt färgglatt att se på men inte alls vill lägga ner arbete och ta reda på information om sina arter och skötsel (det är nog det vanligaste)!
            Håller med om att småbutiker oftast har bättre koll än vad stora har. Så är det iaf här i Halmstad. Kommer nog aldrig köpa fisk ifrån ställen som Grizzly eller Djurmagasinet. Dock har ju Åleds Akvarium ganska mycket. Men dom har också personal så det räcker med att sköta allt. Men mer småbutiker åt folket säger jag!

            Kommentar

            • Johan0201
              • June 2007
              • 708

              #36
              Guldagätare kan väll bli ganska stora och aggresiva?
              1* 540 liter med SA/CA ciklider
              9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

              www.tvspel.ifokus.se

              Kommentar

              • thand1
                • April 2010
                • 18

                #37
                Ursprungligen postat av Johan0201
                Guldagätare kan väll bli ganska stora och aggresiva?
                Jag får nog försöka hålla dom på diet , så dom håller sig små och snälla

                Dom verka trivas bra tillsammans allihopa

                Tomas

                Kommentar

                • Johan0201
                  • June 2007
                  • 708

                  #38
                  Svält inte de bara
                  1* 540 liter med SA/CA ciklider
                  9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                  www.tvspel.ifokus.se

                  Kommentar

                  • Dragula
                    • April 2010
                    • 58

                    #39
                    Ursprungligen postat av Dexter
                    Hur gör du? Har du många akvarium och flera som står färdiga för att startas upp? Separerar du hanar och honor?
                    Har väl ungefär 3 akvarium till mitt förfogande vad gäller yngel, samt plastbackar... Ett av akvariumen har kampfisk och dvärgklogroda och de är väldigt glada när de får eventuella "skräpyngel".

                    De separeras beroende på vad det gäller, om jag får en kull som ser ut som jag tänkt mig gör det ju egentligen inget om de parar sig med varandra. Guppyinavel brukar inte vara skadligt förrän efter 4-5 generationer!
                    Svenska guppiesällskapets forum - Allt om levandefödare.

                    Kommentar

                    • Dexter
                      • December 2009
                      • 984

                      #40
                      [/QUOTE Dragula]Har väl ungefär 3 akvarium till mitt förfogande vad gäller yngel, samt plastbackar... Ett av akvariumen har kampfisk och dvärgklogroda och de är väldigt glada när de får eventuella "skräpyngel".

                      De separeras beroende på vad det gäller, om jag får en kull som ser ut som jag tänkt mig gör det ju egentligen inget om de parar sig med varandra. Guppyinavel brukar inte vara skadligt förrän efter 4-5 generationer![/QUOTE

                      Då behåller tydligen inte du heller alla yngel... Skillnaden är att du väljer ut vilka som är "skräpyngel". Här får "naturen ha sin gång" istället, stora och starka yngel överlever, mindre och svagare blir uppätna.

                      4-5 generationer kommer man upp i väldigt snabbt eftersom många unga Guppys får egna yngel när de är runt 3-4 månader om de är stora och välnärda. Så om man inte odlar på "seriös nivå", efter speciella linjer, känns det sunt att föra in nytt blod med jämna mellanrum.
                      Senast redigerad av Dexter; 22 April 2010, 09:06.
                      /Dexter

                      75 liter mix, 220 liter mix

                      Kommentar

                      • thand1
                        • April 2010
                        • 18

                        #41
                        Jaha, så har man tyvärr fått plocka upp sin första döda fisk och det va en kardinaltetra övriga verka vara livliga och friska, speciellt guldalgätarna , men jag förmodar att sådant här händer speciellt i början ??
                        Tomas

                        Kommentar

                        • thand1
                          • April 2010
                          • 18

                          #42
                          Ursprungligen postat av thand1
                          Jaha, så har man tyvärr fått plocka upp sin första döda fisk och det va en kardinaltetra övriga verka vara livliga och friska, speciellt guldalgätarna , men jag förmodar att sådant här händer speciellt i början ??
                          Tomas
                          '


                          Och när jag räknar dom så ser jag att det saknas ytterligare en, fast jag hittar ingen på botten, kan det va så att han blivit uppäten???
                          Tomas

                          Kommentar

                          • Föllförfisk
                            • April 2010
                            • 620

                            #43
                            För mig har oxå försvunnit fiskar så. När jag bytte vatten så flöt en upp, nån gång har jag aldrig hittat fisken, det kan vara så att de blir ätna.

                            Kommentar

                            • toccata
                              • January 2004
                              • 1238

                              #44
                              Jag är lite sent ute i tråden, men den fisk som jag tycker simmar i stim allra bäst, och som dessutom är livlig och vacker och inte blir så stor, är Kilfläcksrasboran! Väldigt fin stimfisk!

                              Sen ytterligare en liten kommentar gällande ditt akvarium: Köp mycket växter, men välj hellre 2-4 arter och köp många av varje och plantera i grupp, än att sprida ut dem för mycket. Jag tycker det är jättefint när 80% av bottenytan är täckt av växter.

                              Dessutom blir det knappt några alger om man har så mycket växter. Däremot kan man behöva göda växterna för att de ska må bra, så att de klarar att konkurrera ut algerna.

                              Så jag tycker du ska köpa jättemycket mer växter Men du bör nästan med en gång börja göda dem en gång i veckan med PMDD (näring som man köper som pulver och blandar ut själv i flaskor med vatten, sedan doserar man lite från varje flaska en gång i veckan när man gör vattenbyte.)

                              Lycka till med ditt akvarium, det ser jättefint ut.
                              / Ebba

                              Kommentar

                              Arbetssätt...