43 år och mitt allra första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thand1
    • April 2010
    • 18

    43 år och mitt allra första akvarium

    Hejsan alla fiskälskare

    Då jag nu skaffat mitt allra första akvarium på 200 liter (beg orginal jewel),tänkte jag be om lite råd och tips, det sitter en back to nature bakgrund på den och så har jag stoppat ner lite lite växter och rötter , jag startade upp det i onsdags och på måndag så tänkte jag inhandla dom första fiskarna, det som jag vill ha i akvariet nu när jag är helt grön på detta är enkla trevliga fiskar med underbara färger, på den lokala zooaffären har dom molly i fina färger, är det vettigt att köpa några enstaka av dessa och någon siemesik algätatare till att börja med , fast jag är ju inte sugen på att få massa yngel framöver, en fisk som också är fin är ju kampfisken, vad för andra fina fiskar kan man ha med den,vore väldigt tacksam för alla tips och råd
    Mvh Tomas
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Kul att du funnit denna trevliga hobby och bättre sent än aldrig
    Vill du inte ha yngelinvasion bör du undvika levandefödare (molly, platy, svärdbärare, guppy) utan istället kanske inrikta dig på tetror... Jag tycker inte man måste börja med "enkla" arter utan istället läsa på så mycket man kan om arter man är intresserad av och köra direkt på dem!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • sandish
      • August 2009
      • 462

      #3
      Grattis till första akvariet och grattis till första posten på forumet
      Ett stim neontetror på 40-50st är inte att underskatta
      500L Monster Tank
      1st Paroon haj
      3st Påfågelciklider (Oscar)
      1st Gibbicep

      1 st Redtail Catfish

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Kul att du funnit denna trevliga hobby och bättre sent än aldrig
        Vill du inte ha yngelinvasion bör du undvika levandefödare (molly, platy, svärdbärare, guppy) utan istället kanske inrikta dig på tetror... Jag tycker inte man måste börja med "enkla" arter utan istället läsa på så mycket man kan om arter man är intresserad av och köra direkt på dem!
        Håller 100% med, har aldrig förstått detta med enkla arter. Vad känneteknar en enkel art???

        Om du vill ha färgstarka kolla på malawi golden de är vackra och fungerar i ett sådant akvarium.


        samt någon annan Labidochromis.
        Checking out...

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          Kombinerar du dina levandefödare med någon större vacker tetra, som Rosentetran, klarar sig inte allt för många yngel. I ett 200-liters kan du ha ett hyfsat stort stim. Köp gärna flera Siameser, vi har 5 stycken, och enligt vår erfarenhet trivs de kanonbra ihop och stimmar gärna i grupp.
          Senast redigerad av Dexter; 16 April 2010, 23:57.
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • thand1
            • April 2010
            • 18

            #6
            neontetror tycker jag är väldigt fina, då kan man kanske börja på måndag med 2 st siameser och bara några enstaka neontetror(5-6 st) till början eller måste det vara många på en gång, man ska väl helst inte släppa i för många i början, dom afrikanska cikliderna som dom har i affären är inte riktigt så färgglada som jag vill ha, sen menade expediten på att dom gräver mycket i gruset så det bruka bli rätt skitigt i akvariet ( då fick jag genast en skräckbild framför mig för grumligt akvarium vill jag verkligern försöka undvika)

            Kommentar

            • Dexter
              • December 2009
              • 984

              #7
              Ursprungligen postat av thand1
              neontetror tycker jag är väldigt fina, då kan man kanske börja på måndag med 2 st siameser och bara några enstaka neontetror(5-6 st) till början eller måste det vara många på en gång, man ska väl helst inte släppa i för många i början, dom afrikanska cikliderna som dom har i affären är inte riktigt så färgglada som jag vill ha, sen menade expediten på att dom gräver mycket i gruset så det bruka bli rätt skitigt i akvariet ( då fick jag genast en skräckbild framför mig för grumligt akvarium vill jag verkligern försöka undvika)
              Jag hade väntat med Siameserna lite till och tagit bara tetrorna till att börja med.
              /Dexter

              75 liter mix, 220 liter mix

              Kommentar

              • thand1
                • April 2010
                • 18

                #8
                Trodde algätarna skulle in tidigt i akvariet, när är det läge att släppa in dom?
                Tomas

                Kommentar

                • Dexter
                  • December 2009
                  • 984

                  #9
                  Ursprungligen postat av thand1
                  Trodde algätarna skulle in tidigt i akvariet, när är det läge att släppa in dom?
                  Tomas
                  Är nygammal akvarist och vi har alltid startat upp med någon enstaka art för att när akvariet varit igång med startfiskarna i ca.14 dagar skaffat algätare. Har funkat bra för oss men alla gör nog olika. Med tanke på att ditt kar är ganska stort och Siameserna även äter flingfoder kanske du kan ha dem från start trots allt. Skaffa gärna någon snabbväxande växt som Indisk Hygrophila eller Hornsärv, det hämmar algtillväxten i karet och är bra att ha i från början.
                  /Dexter

                  75 liter mix, 220 liter mix

                  Kommentar

                  • Johan0201
                    • June 2007
                    • 708

                    #10
                    Vill bara gratulera till ditt första kar och hälsa dig välkommen till akvaristikens underbara värld=)
                    1* 540 liter med SA/CA ciklider
                    9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                    www.tvspel.ifokus.se

                    Kommentar

                    • thand1
                      • April 2010
                      • 18

                      #11
                      Tack för välkomnadet och råden, ska bli en spännande dag i morgon när jag ska in och köpa dom första små fiskarna, har blivit väldigt ambivalent vad jag ska ha, lär väl inte bestämma mig förrän man står därinne
                      Tomas

                      Kommentar

                      • Johan0201
                        • June 2007
                        • 708

                        #12
                        Du får återkomma med bilder när du fått hem firrarna=)
                        1* 540 liter med SA/CA ciklider
                        9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                        www.tvspel.ifokus.se

                        Kommentar

                        • thand1
                          • April 2010
                          • 18

                          #13
                          Ja helt klart ska jag försöka lägga in någon bild på det så fort jag får lite invånare i det,såg en bild på kardinaltetran, väldigt fin den också, det kanske var den jag såg i zooaffären men trodde det va en neon
                          Tomas

                          Kommentar

                          • thand1
                            • April 2010
                            • 18

                            #14
                            va tvungen att sticka en liten runda i zoobutiken på lunchen idag, och kika lite, han tyckte att jag skulle stoppa ner 10 st kardinal och 2 sieameser, är det för mycket?
                            Tomas

                            Kommentar

                            • LN
                              • November 2004
                              • 1478

                              #15
                              Det är perfekt
                              Välkommen till akvaristiken
                              Ta det mycke nätt med matningen den första månaden bara.
                              Har du möjlighet så "plantera" in lite bakterier, det förenklar och skyndar på uppstarten avsevärt.
                              Larry
                              Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                              http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                              Kommentar

                              Arbetssätt...