Flytt för eldbukssalamandrar till större kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Muppi
    • April 2010
    • 3

    Flytt för eldbukssalamandrar till större kar?

    Hej.

    Sedan i höstas har jag och min fru haft ett 54l kar gående med 2 eldbukssalamandrar(hona + hane), 2 äppelsnäckor och del kardinaltetror(Vilket vi nu insett är lite trångt). Salamandrarna har haft en landdel i form av flytande sköldpaddsbrygga som flutit på ytan. Vattennivån har varit några cm lägre än max.

    De har verkat trivas helt okej i denna miljö, ingen av salamandrarna har varit uppe på landdelen nämnvärt. Detta trotts att vi tagit upp och lagt dem på den för att visa att den finns där iafall(om man nu kan visa dem på så sätt). De har även en liten grotta att gömma sig i och de brukar kunna kura in sig i varsin växt eller gömma sig vid innerfiltret om de blivit skrämda. Ibland är de dock såpass modiga att de åker snålskjuts på snäckorna när de vandrar runt.

    Låter det som att de klarar sig okej eller har jag misstolkat deras beteende? Vi funderar nämligen på att låta dessa gå över till vårat 200l akvarium som nyligen införskaffats och står för uppstart nu. Tanken var att helst avveckla 54l och sälja det om det går. De kommer då få samma miljö där med bryggan och även några flytväxter som kommer cirkla runt. Kommer även bygga någon extra grotta. Mer växter osv.

    Jag har läst en hel del trådar som säger att det ska vara mycket lägre temperatur och vattennivå m.m, men de verkar ju trivas så bra. Är det så att jag misstolkat något lär det kanske bli ombyggnation av det mindre akvariet så att det blir större landdel och mindre vatten.

    Vad tror ni? Kan jag göra ett försök o släppa dem i 200l akvariet med samma förhållanden som de har nu? Vill inte att de ska må dåligt eller komma till skada på något sätt. Ifall vi släpper dem i 200l-karet så kommer det mindre stå kvar en stund utifall de intte skulle trivas.

    Såhär såg akvariet ut ett tag, det är lite ändringar gjort men ni förstår kanske principen på hur det ser ut, bara växter och placeringar som ändrats.
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    hur har eldbukarna kunnat ta sig upp till korken? har de haft nånstans att klättra?

    när jag hade salamandrar hade jag högst 15 cm vattennivå i mitt 60l kar. tykcte de spenderade stor del av tiden på land.

    ska ni ha ännu mer firrar i 200 l karet då? tror inte salamndrar uppskattar det när det är massa nyfikna firrar som ska bita i allt som ser intressant ut..

    my 2 cents...
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Muppi
      • April 2010
      • 3

      #3
      En del av plattan är nere i vatten så dit simmar dem, där kan de gärna sitta o häcka ibland men de tar inte steget upp på det torra.

      Har försökt se om de blivit bitna något av de djur som finns där men de ser lika bra ut i huden som de gjorde när de införskaffades. Inte ens när det är utfodring bråkas det om maten, fiskarna tar sitt medans de sjunker ner, salamandrarna äter det dem orkar och sen kommer sniglarna och slukar resten.

      Kommentar

      Arbetssätt...