Återfunnet akvarieintresse

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sajgoo
    • April 2010
    • 18

    Återfunnet akvarieintresse

    Hejsan!
    Startar min "karriär" här på detta hittills (smygläst ett par dagar) mycket hjälpsamma forum med lite info om att jag förmodligen köper ett akvarium av en kompis som tappat intresset, karet ligger på 325 liter (130 x 50 x 50)
    Inte mitt första akvarium någonsin, men kan lika gärna behandla det så då det gått en massa år sen senast jag höll på.

    Nåväl, det jag skulle behöva lite hjälp med är vad för storlek på innerfilter jag skulle behöva, läste att större är bättre vilket låter logiskt, men jag vill inte gå till extrem överdrift vare sig ekonomiskt eller utrymme.

    Ang. fiskarna är jag lite inne på Viktoriazebra och tänkte då 2 hanar och 4-5 honor och om jag inte är helt ute och cyklar bör PH ligga runt 7,5 och temp på ca 25 grader, och inredningen ska vara hyfsat stenig, rätta mig gärna här.
    Sen undrar jag om dessa fiskar går ihop med ett stim Tigerbarb då den med vill ha liknande värden, tänkte 15~ st, eller kommer de ryka ihop i tanken?

    Och all annan info ang. vad jag bör tänka på uppskattas ju, men fortsätter läsa genom allt jag hittar här och så googlar jag friskt

    Mvh Björn
  • Estetfjortiz
    • March 2009
    • 365

    #2
    Välkommen! Hoppas du får många nyttiga tips!
    HETER NU MERA UNDERVATTEN!

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Välkommen hit.

      Vad gäller pump så skulle jag föreslå att ha c:a 5-10 ggr av akvarievolym i flöde genom pumpen och en hel del filtermassa. Med innefilter är det svårare att få till stor volym i filtret därför är det bättre med ytterfilter. Det ger stor yta för de goda nitrificerande bakterierna att frodas. Med en akvarievolym på 375 liter så vore det bra med ~2500 liter i timmer på pump. Fluval FX5 är ju rätt populär. Något mindre går säkert också bra.

      Annars behöver du inte bekymra dig alltför mycket för vilket pH du ska ha men inrd med en del kalksten och fundera på vilket sand/grus du ska ha, det finns de som höjer hårdheten och det kan nog rekommenderas.

      Ingen aning om barb och viktoriazebror funkar dock.
      Checking out...

      Kommentar

      • sajgoo
        • April 2010
        • 18

        #4
        Får tacka så mycket för välkomnandena och tipsen, ska slänga mig iväg till zoobutiken imorn och kika på ytterfilter och fiska lite tips där med

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          personligen skulle jag skippa tigerbarberna. den är ju från asien o dina ciklider från afrika. har min tillräkligt många ciklider blir de som ett stim ändå

          om du nu vill ha viktoriazebra så skulle jag fortsätta med bara viktoria-ciklider

          Kommentar

          • sajgoo
            • April 2010
            • 18

            #6
            hehe kanske skulle göra det, mest nostalgi som får mig att sukta lite smått efter barber men ska kika mer på vad det finns för skoj från Viktoriasjön

            Kommentar

            • Dragge
              • October 2004
              • 229

              #7
              Viktoriazebra, trots namnet, kommer inte från Viktoriasjön utan Kioga mfl om jag inte är ute och cyklar nu. Är lite tricky det där

              Ang. filter. Ytterfilter är ju att rekommendera. Och då Fluval som ger en rätt mycket för pengarna. Eheim om man vill satsa några kronor extra. Mycket filtervolym är ju alltid trevligt men känner man att plånboken inte vill öppna sig tillräckligt kan man ju köra ett mindre och kanske en powerhead bara. Kommer nog bli toppen hur du än gör!

              Och välkommen!

              Kommentar

              • sajgoo
                • April 2010
                • 18

                #8
                Ah, ang Kioga har du helt rätt, blind som man är missar man det kanske har liten chans på ett Eheim ytterfilter beg. och det vore ju det ultimata, hoppas på det bästa. Nåja får väl kika på Kioga och Nawampasa fisk då så man iaf får någon liten röd tråd i tanken

                Tack för alla tips än så länge!

                Kommentar

                • Dragge
                  • October 2004
                  • 229

                  #9
                  Eheim är toppenprylar och kan du komma över ett beg. till ett fint pris så är det bara att slå till. Reservdelar finns det massor utav också.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...